Producent / Kraj:

Moravan Aviation s.r.o. / Czechy

Model:

Zlin 143

 

 

bff7513f8bb332d42580900978c203e4

Zlin 143 - fot. Ladislav Zápařka

 

 

1. Historia modelu

Zlin 143 - Samolot jest przeznaczony do: podstawowej i zaawansowanej nauki pilotażu w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, holowania szybowców lub reklam, lotów nocnych oraz IFR, lotów patrolowych (także nad morzem), przewozów pasażerskich, lotów biznesowych, sportowych lub rekreacyjnych.

Samolot może być wykorzystywany w kategoriach normalnych albo użytkowych, z ograniczeniem współczynnika przeciążenia w zakresie +4,4 /-1,76 g.  Zlin 143 posiada certyfikat w Republice Czeskiej, USA, Słowacji, Szwajcarii, Bułgarii, Niemczech, Austrii i Polsce.  Z 143 L jest jednosilnikowym, czteromiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji. Fotele umieszczono w układzie 2 + 2. Samolot ma zbiorniki: 2 x 61 l lub 2 x 51 l zabudowane w skrzydłach.

Samolot spełnia bardzo surowe szwajcarskie przepisy dotyczące ograniczenia hałasu i jest zarejestrowany w najniższej klasie D.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Czteromiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Kabina zakryta. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

2.2. Wyposażenie



Silnik:
Napęd stanowi silnik tłokowy TEXTRON LYCOMING typu O-540-J3A5 z trójłopatowym śmigłem typu Muhlbauer MTV-9-B/195-45a z hydraulicznym systemem sterowania skokiem łopat.

 

2.3. Warianty

 

56271e39a5dd730f90d00ee43095ccab Kokpit Z 143 L

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 143
Silnik, producent  TEXTRON LYCOMING typu O-540-J3A5
Maksymalna moc  235 KM (2400 obr/min)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,14 m
Długość  7,58 m
Wysokość  2,91 m
Masy  
Masa własna
 850 kg
Maksymalna masa startowa  1350 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  262 km/h
Prędkość podróżna  175 km/h
Prędkość minimalna  140 km/h
Wznoszenie maksymalne  4,9 m/s
Rozbieg  295 m
Dobieg  380 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1070 km (65% mocy silnika) - Wysokość 3030 m, 10000 ft

Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. lz.pl

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}