|
|||||
Zlin 143 - fot. Ladislav Zápařka
|
|
||||
1. Historia modelu Zlin 143 - Samolot jest przeznaczony do: podstawowej i zaawansowanej nauki pilotażu w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, holowania szybowców lub reklam, lotów nocnych oraz IFR, lotów patrolowych (także nad morzem), przewozów pasażerskich, lotów biznesowych, sportowych lub rekreacyjnych. Samolot może być wykorzystywany w kategoriach normalnych albo użytkowych, z ograniczeniem współczynnika przeciążenia w zakresie +4,4 /-1,76 g. Zlin 143 posiada certyfikat w Republice Czeskiej, USA, Słowacji, Szwajcarii, Bułgarii, Niemczech, Austrii i Polsce. Z 143 L jest jednosilnikowym, czteromiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji. Fotele umieszczono w układzie 2 + 2. Samolot ma zbiorniki: 2 x 61 l lub 2 x 51 l zabudowane w skrzydłach. Samolot spełnia bardzo surowe szwajcarskie przepisy dotyczące ograniczenia hałasu i jest zarejestrowany w najniższej klasie D. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Czteromiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Kabina zakryta. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. 2.2. Wyposażenie Silnik: Napęd stanowi silnik tłokowy TEXTRON LYCOMING typu O-540-J3A5 z trójłopatowym śmigłem typu Muhlbauer MTV-9-B/195-45a z hydraulicznym systemem sterowania skokiem łopat.
2.3. Warianty |
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | Zlin 143 |
Silnik, producent | TEXTRON LYCOMING typu O-540-J3A5 |
Maksymalna moc | 235 KM (2400 obr/min) |
Płatowiec | dolnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,14 m |
Długość | 7,58 m |
Wysokość | 2,91 m |
Masy | |
Masa własna
|
850 kg |
Maksymalna masa startowa | 1350 kg |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 262 km/h |
Prędkość podróżna | 175 km/h |
Prędkość minimalna | 140 km/h |
Wznoszenie maksymalne | 4,9 m/s |
Rozbieg | 295 m |
Dobieg | 380 m |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 1070 km (65% mocy silnika) - Wysokość 3030 m, 10000 ft |
Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. lz.pl
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}