Producent / Kraj:

Moravan Otrokovice / Czechy

Model:

Zlin-142

 

 

Zlin 142 Jarosław kania

Zlin-142 - fot. Jarosław Kania

 

 

1. Historia modelu

Zlin 142 - samolot szkolno-trenigowy, który powstał w zakładach Moravan Otrokovice i został zbudowany na bazie Zlina 42M. Pierwszy lot odbył się 28 grudnia 1978 roku. Przeznaczony do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki akrobacji na poziomie podstawowym. Może również służyć do nauki lotów bez widoczności (IFR) oraz do holowania szybowców.
Niegdyś jeden z bardziej popularnych samolotów w polskich aeroklubach. Obecnie na lotniskach spotykany rzadko, zastąpiony Cessnami oraz Kolibrami.  Zlin 142 jest samolotem lubiącym wpadać w korkociągi. Powodem tego była konstrukcja skrzydła i jego właściwości aerodynamiczne.
Silnik z turbosprężarką dysponował mocą wystarczająca do wykonania kilku figur akrobacyjnych, a dzięki dźwigarowi wypełnionemu azotem, Zlin znosił przeciążenia rzędu od -4G do +6G. To dawało pilotowi możliwość sprawdzenia swoich umiejętności.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Metalowa, półskorupowa; miejsca dla załogi obok siebie; podwozie stałe z kołem przednim

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Sześciocylindrowy chłodzonym powietrzem silnik tłokowy M-337AK o mocy 156 kW oraz dwułopatowe śmigło W500A ze zmiennym skokiem

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin-142
Silnik, producent  M-337AK
Maksymalna moc  156 kW
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,16m
Długość  7,33m
Wysokość  2,75m
Masy  
Masa własna
730 kg
Maksymalna masa startowa 1020 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  230 km/h
Prędkość podróżna  197 km/h
Prędkość minimalna  102 km/h
Wznoszenie maksymalne  5,1 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  525 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}