Producent / Kraj:

 Czechy

Model:

 Zlin Z-526F

 

 

 Zlin 526 Jarosław Kania


Zlin 526 - fot. Jaroslaw Kania

 

1. Historia modelu

 

Zlin Z-526F jest dwumiejscowym samolotem akrobacyjnym. To kolejna maszyna wyprodukowana w ramach serii Zlin Trener, wywodzącej się z modelu Z-26, zaprojektowanego w 1940 roku i produkowanej w fabryce Moravan Otrokovice. Pierwszy przedprototyp nowej linii Zlinów - Z-526 wzbił się w powietrze 3 września 1965 roku.Był to przebudowany seryjny egzemplarz Zlina Z-326. W roku 1969 seryjny egzemplarz Zlina Z-526 otrzymał nowy silnik LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM i śmigło Avia V-503A. Tak powstał Zlin Z-526F - pierwszy z dwumiejscowych Zlinów akrobacyjnych, szkoleniowych (dla dwuosobowej załogi). Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 940 kg samolot mógł wykonywać manewry w zakresie +6/-3 G.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  •  Jest to jednosilnikowy dwumiejscowy dolnopłat z chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Jego kadłub ma konstrukcję kratownicową spawaną z rurek stalowych, oprofilowaną metalowymi i drewnianymi elementami, krytą płótnem. Posiada metalowe skrzydła. Silnik wykorzystywany w tej wersji ZLINA to LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM. Śmigło jest metalowe, dwułopatowe, przestawiane hydraulicznie Avia V-503A ø 2.05 m

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM

2.3. Warianty


Zlin Z-526AFS - wersja jednomiejscowego samolotu akrobacyjnego. Wyprodukowany w ramach serii Zlin Trener w fabryce Moravan Otrokovice. Pomysł skonstruowania takiego samolotu zgłosili piloci akrobacyjni czechosłowackiej Kadry Narodowej latający dotychczas na jednomiejscowych Zlinach Z-526AS i Z-526AF będących w rzeczywistości modyfikacjami dwumiejscowych Zlinów Z-526. Był całkowicie nową konstrukcją zaprojektowaną od podstaw jako jednomiejscowa maszyna zawodnicza.

Wolnonośny dolnopłat wyposażony został w sześciocylindrowy, rzędowy silnik w układzie odwróconym LOM Praha Avia M137A napędzający automatycznie przestawialne śmigło Avia V-503A. Posiada stosunkowo długi kadłub, skrzydło o trapezowym obrysie i kroplową owiewkę kabiny, ktora upadabnia go do rasowego myśliwca z końca lat czterdziestych. Niestety moc silnika wynosząca tylko 180 KM nie pozwalala rozwinąć parametrów, jakie chcieliby piloci. Równorzędną walkę ze światową czołówką pilotów akrobacyjnych pozwolił nawiązać dopiero jego następca - Zlin Z-50.

Zlin Z-526AFS to jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat z chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Ma kadłub o konstrukcji kratownicowej spawany z rurek stalowych, oprofilowany metalowymi i drewnianymi elementami, kryty płótnem. Posiada metalowe skrzydła.
Śmigło: metalowe, dwułopatowe, przestawiane hydraulicznie Avia V-503A ø 2.05 m

 

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

 

Typ samolotu  Zlin Z-526 Zlin Z-526AFS
Silnik, producent LOM Praha Avia M-137A (180 KM)  
Maksymalna moc    
Płatowiec    
Wymiary
   
Rozpiętość skrzydeł
 10.59 m 8.84 m
Długość  8 m 7.82 m
Wysokość  2.06 m 1.90 m
Masy    
Masa własna
 685 kg 604 kg
Maksymalna masa startowa  940 kg 740 kg
Masa użyteczna    
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym  244 km/h 252 km/h
Prędkość podróżna  210 km/h 230 km/h
Prędkość minimalna    
Wznoszenie maksymalne  6.0 m/s 8.0 m/s
Rozbieg    
Dobieg    
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej    
Pojemność zbiorników paliwa    
Zasięg  840 km 750 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu


Źródło:JW na podst. eagle/forum.spotter.pl

 

Komentarze użytkowników

{jcomments on}