|
|||||
|
|
||||
1. Historia modelu
Zlin Z-526F jest dwumiejscowym samolotem akrobacyjnym. To kolejna maszyna wyprodukowana w ramach serii Zlin Trener, wywodzącej się z modelu Z-26, zaprojektowanego w 1940 roku i produkowanej w fabryce Moravan Otrokovice. Pierwszy przedprototyp nowej linii Zlinów - Z-526 wzbił się w powietrze 3 września 1965 roku.Był to przebudowany seryjny egzemplarz Zlina Z-326. W roku 1969 seryjny egzemplarz Zlina Z-526 otrzymał nowy silnik LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM i śmigło Avia V-503A. Tak powstał Zlin Z-526F - pierwszy z dwumiejscowych Zlinów akrobacyjnych, szkoleniowych (dla dwuosobowej załogi). Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 940 kg samolot mógł wykonywać manewry w zakresie +6/-3 G. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja
2.2. Wyposażenie Silnik: LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM 2.3. Warianty
Wolnonośny dolnopłat wyposażony został w sześciocylindrowy, rzędowy silnik w układzie odwróconym LOM Praha Avia M137A napędzający automatycznie przestawialne śmigło Avia V-503A. Posiada stosunkowo długi kadłub, skrzydło o trapezowym obrysie i kroplową owiewkę kabiny, ktora upadabnia go do rasowego myśliwca z końca lat czterdziestych. Niestety moc silnika wynosząca tylko 180 KM nie pozwalala rozwinąć parametrów, jakie chcieliby piloci. Równorzędną walkę ze światową czołówką pilotów akrobacyjnych pozwolił nawiązać dopiero jego następca - Zlin Z-50. Zlin Z-526AFS to jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat z chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Ma kadłub o konstrukcji kratownicowej spawany z rurek stalowych, oprofilowany metalowymi i drewnianymi elementami, kryty płótnem. Posiada metalowe skrzydła.
|
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | Zlin Z-526 | Zlin Z-526AFS |
Silnik, producent | LOM Praha Avia M-137A (180 KM) | |
Maksymalna moc | ||
Płatowiec | ||
Wymiary
|
||
Rozpiętość skrzydeł
|
10.59 m | 8.84 m |
Długość | 8 m | 7.82 m |
Wysokość | 2.06 m | 1.90 m |
Masy | ||
Masa własna
|
685 kg | 604 kg |
Maksymalna masa startowa | 940 kg | 740 kg |
Masa użyteczna | ||
Osiągi samolotu | ||
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 244 km/h | 252 km/h |
Prędkość podróżna | 210 km/h | 230 km/h |
Prędkość minimalna | ||
Wznoszenie maksymalne | 6.0 m/s | 8.0 m/s |
Rozbieg | ||
Dobieg | ||
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | ||
Pojemność zbiorników paliwa | ||
Zasięg | 840 km | 750 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Źródło:JW na podst. eagle/forum.spotter.pl
Komentarze użytkowników
{jcomments on}