Producent / Kraj:

Moravan Aviation / Czechy

Model: 

Zlín Z-50

 
ZLIN-50 fot. Jacek Waszczuk

1. Historia modelu

Jest współczesnym jednosilnikowym samolotem akrobacyjnym produkowanym w Czechach. Pomysł budowy samolotu narodzil się jesienią 1973 roku. Wtedy postanowiono w fabryce Moravan Otrokovice zbudować nowy samolot akrobacyjny. Grupa konstruktorów kierowana przez Jana Mikulę przystąpiła do prac nad projektem Zlín Z-50. Popularna "pięćdziesiątka" już w trakcie realizacji projektu w celu poprawienia własności aerodynamicznych samolotu projektowana była z wykorzystaniem z programów komputerowych. Głównym problemem było dobranie odpowiedniego silnika, ponieważ w Czechach nie produkowano silników o odpowiednich parametrach. Wybór padł na amerykański silnik Lycoming AIO-540 D4B5 o mocy 260 KM (191 kW) i trójpłatowe śmigło firmy Hartzell.

Ważna była także maksymalna redukcja masy płatowca. W tym celu zastosowano mocowanie skrzydeł bezpośrednio do ramy kadłuba, co charakteryzuje się małą masą i dużą żywotnością. Podwozie zostało wykonane z tytanu, a kadłub jest z cienkiej blachy i kryty płótnem.
Zbiornik paliwa mieści zaledwie 60 litrów paliwa, co jest jednak wystarczające na wykonanie akrobacji. W celu dokonania dłuższego lotu należy zamontować dodatkowe zbiorniki paliwa montowane na końcówkach skrzydeł.

Pierwszy lot Zlina-50 odbył się 18 lipca 1975 roku. Próby w locie wykazały, że wszystkie założenia zostały spełnione i samolot wszedł do produkcji. Wersja podstawowa samolotu nosiła nazwę Zlín Z-50L. Samolot ten został dopuszczony przez FAA do wykonywania akrobacji w zakresie przeciążeń +9G do -6G.

W 1981 roku zainstalowano w Z-50 nowy mocniejszy silnik Textron Lycoming AEIO-540 L1B5D o mocy 300KM. Wersję tę oznaczono Zlín Z-50LS. Wersja ta została dopuszczona do akrobacji w zakresie przeciążeń +8G do -6G.
W 1991 zmodyfikowano kształt skrzydeł, zamontowano dodatkowe zbiorniki paliwa oraz mocną wytwornice dymu dzięki czemu powstała wersja Z-50 LX. Cztery samoloty tej wersji używane są przez ekipę Red Bulla "Flying Bulls Aerobatics Team". Samoloty znajdują się także na stanie polskiej Grupu Akrobacyjnej "Żelazny".

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  •  samolot posiada metalową, półskorupową konstrukcję, kadłub zaś wykonany jest ze stali i pokryty lekkimi stopami i tkaniną, skrzydła wykonane z kompozytów węglowych pokrytych włóknem szklanym; podwozie stałe z kółkiem tylnym.

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:


Silnik:
Lycoming AIO-540D4B5 o mocy 260KM w wersji Z50L
(wersja Z50LS/LX - Lycoming AEIO-540 o mocy 300 KM)

 

2.3. Warianty

  • Z-50L
  • Z-50LX

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent 1 silnik gaźnikowy Lycoming AIO-540D4B5 (Z-50L);
Lycoming AEIO-540 (Z-50LS/LX)
Maksymalna moc  260 KM (Z-50L); 300 KM (Z-50LS/LX)
Płatowiec  jednopłatowiec
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,60 m (Z-50L); 7,70 m (Z-50LX)   
Długość 9,00 m (Z-50L); 6,94 m (Z-50LX)
Wysokość 1,70 m (Z-50L); 2,62 m (Z-50LX) 
Masy  
Masa własna
570 kg (Z-50L); 544 kg (Z-50LX)
Maksymalna masa startowa 720 kg (Z-50L); 608 kg (Z-50LX)
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 290 km/h (Z-50L); 396 km/h (Z-50LX) 
Prędkość podróżna 248 km/h (Z-50L); 215 km/h (Z-50LX)      
Prędkość minimalna 98 km/h (Z-50LX)
Wznoszenie maksymalne 12,00 m/s (Z-50L); 16,25 m/s (Z-50LX)      
Rozbieg  -
Dobieg  -
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  -
Pojemność zbiorników paliwa  -
Zasięg 250 km (Z-50L)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}