Producent / Kraj:

Moravan Aviation s.r.o. / Czechy

Model:

Zlin 42

 

 

z42m wwwflugzeuginfonet

Zlin 42 M - fot. www.flugzeuginfo.net

 

 

1. Historia modelu

Prototyp samolotu Zlin 42-M opracowany został w zakładach Morvan Narodni Podnik w Otrokovicach, które znane są z produkcji samolotów szkolnych, turystycznych i akrobacyjnych. W październiku 1967 r. prototypowy Zlin-42 odbył pierwszy lot, a w 1969 r. przeszedł próby homologacyjne. Samolot wszedł do produkcji seryjnej w 1971 r. Przeznaczono go dla potrzeb lotnictwa czechosłowackiego i na eksport. Od założenia firmy przez koncern Bata w 1934 roku wyprodukowano ponad 5600 samolotów, przeznaczonych głównie do akrobacji lotniczych i treningów.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Samolot Zlin-42M to dwumiejscowy, całkowicie metalowy dolnopłat ze stałym podwoziem, przeznaczony do szkolenia, treningu i turystyki.Skrzydła Zlina 42M to konstrukcja jednodźwigarowa z dźwigarkiem pomocniczym, na którym zawieszone są lotki i klapy.
Stałe, trójpodporowe podwozie stanowią: przednia goleń z amortyzatorem olejowo-powietrznym, umieszczona niesymetrycznie z prawej strony do podłużnej osi kadłuba oraz golenie podwozia głównego bez amortyzatorów, w postaci belki sprężystej. Koło przednie o wymiarach 350x135 jest sterowane, koła główne o wymiarach 420x150 wyposażono w hamulce hydrauliczne.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Avia M-137 AZ o mocy 132,5 kW

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

zlin z 42mschemat

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 42M
Silnik, producent  Avia M-137 AZ
Maksymalna moc  132,5 kW
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,11 m
Długość  7,145 m
Wysokość  2,69 m
Masy  
Masa własna
645 kg
Maksymalna masa startowa 970 kg (startowa do pełnej akrobacji: 920 kg)
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  226 km/h
Prędkość podróżna  215 km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  5,2 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  500 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}