Producent / Kraj:

Moravan Aviation s.r.o. / Czechy

Model:

Zlin 242

 

 

ZLIN 242 Zaparka

Zlin 242 - fot. Ladislaw Zaparka

 

1. Historia modelu

Zlin 242 - samolot przeznaczony do: podstawowego i zaawansowanego szkolenia w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, nauki i treningu w akrobacji, holowania szybowców i banerów reklamowych, treningu w lotach nocnych oraz IFR.
Samolot może być wykorzystywany w kategoriach normalnych i akrobacyjnych, w granicach dopuszczalnego przeciążenia + 6 / - 3.5 g. Samolot posiada certyfikat w Republice Czeskiej, Kanadzie, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Australii, USA, Słowenii, Austrii, Liksemburgu, Belgii, Izraelu, Argentynie i Polsce.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Jednosilnikowy, dwumiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji, z fotelami umieszczonymi obok siebie. Jest napędzany silnikiem tłokowym TEXTRON LYCOMING AEIO-360-A1B6 z trójłopatowym śmigłem Muhlbauer MTV-9-B-C/C-188-18a z hydraulicznie regulowanym skokiem śmigła lub opcjonalnie ze śmigłem Hartzell HC-C3Yr-4BF/FC 6890. Samolot spełnia wymagania FAR PART 36 i ICOA Aneks 16, rozdział 10 dotyczące ograniczenia hałasu, bez konieczności ograniczania mocy silnika. Obecnie autoryzowanym przedstawicielem ZLIN w Polsce jest firma L-Z.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
TEXTRON Lycoming AEIO-360-A1B6
MOC:
Maksymalna moc startowa (149 kW)     200 KM     2700 obr/min
Maksymalna moc ciągła (149 kW)     200 KM     2700 obr/min
Moc przelotowa 75% MC (112 kW)     150 KM     2450 obr/min
Moc przelotowa 60% MC (97 kW)     130 KM     2350 obr/min

 

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 242 (wersja podstawowa)
Silnik, producent TEXTRON Lycoming AEIO-360-A1B6
Maksymalna moc j/w
Płatowiec dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,34m
Długość  6,94m
Wysokość  2,95
Masy  
Masa własna
 730kg
Maksymalna masa startowa  1090kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  321 km/h
Prędkość podróżna  207 km/h
Prędkość minimalna  93 km/h
Wznoszenie maksymalne  4,25 m/s
Rozbieg  266 m
Dobieg  265 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  46,5 l/h przy 75% MC, 36 l/h przy 65% MC
Pojemność zbiorników paliwa  2 x 60l
Zasięg  ok. 1000km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}