Producent / Kraj:

 Morane-Saulnier / Francja

Model:

Morane-Saulnier MS.893

 

 

morane

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Morane-Saulnier MS.893 Rallye - fot. wikipedia www.commons.wikimedia.or

 

1. Historia modelu

Morane-Saulnier MS.893 Rallye to francuski samolot turystyczny i szkolno-treningowy opracowany pod koniec lat 50. XX wieku przez przedsiębiorstwo Morane-Saulnier, którego produkcję kontynuowało następnie przedsiębiorstwo SOCATA.

Prototyp samolotu został oblatany w 1958 roku. Produkcja seryjna ruszyła w 1961 roku. Samolot Rallye, produkowany w licznych odmianach (MS.880-887; MS.980-985), sprzedawany był zarówno na rynku cywilnym jak i wojskowym. W 1976 roku licencję na produkcję samolotu sprzedano polskim Państwowym Zakładom Lotniczym, gdzie samolot produkowano pod nazwą PZL-110 Koliber. Łącznie, do 1988 roku, we Francji zbudowano ponad 3500 egzemplarzy samolotu.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Samolot Rallye był jednosilnikowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji półskorupowej, ze stałym podwoziem i dwułopatowym śmigłem. W zależności od wersji samolot mieścił do jednej do czterech osób.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Franklin 6A-235-C1 o mocy 220 KM (162 kW)

 

2.3. Warianty

  • MS.880
  • MS.881
  • MS.883
  • MS.885 Super Rallye
  • MS.886
  • MS.890 Rallye Commodore
  • MS.892 Rallye Commodore 150
  • MS.893 Rallye Commodore 180
  • MS.894 Rallye Minerva
  • Rallye 100
  • Rallye 125
  • Rallye 235
  • SOCATA Galopin
  • SOCATA Garnement
  • SOCATA Gaucho
  • SOCATA R235 Guerrier
  • SOCATA Gaillard
  • SOCATA Galérien
  • SOCATA Gabier
  • Waco Minerva

Polskie produkcje
  • PZL-110 Koliber na licencji PZL z silnikiem 116 hp (87 kW) Franklin 4A-235 lub Rallye 100 ST
  • PZL-110 Koliber 150 z silnikiem 150 hp (110 kW) Lycoming O-320
  • PZL-110 Koliber 160 z silnikiem 160 hp (120 kW) Lycoming O-320
  • PZL-111 Koliber 235 z silnikiem 235 hp (175 kW) Lycoming O-520

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  Morane - Saulnier MS.893
Silnik, producent  Franklin 6A-235-C1 lub  Lycoming O-360-A3A
Maksymalna moc  220 KM (162 kW)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,75 m
Długość  6,20 m
Wysokość  3,81m
Masy  
Masa własna
 497 kg
Maksymalna masa startowa  770 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  195 km/h
Prędkość podróżna  174 km/h
Prędkość minimalna  95 km/h
Wznoszenie maksymalne  5,2 m/s
Rozbieg  130m
Dobieg  115m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1050km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}