Producent / Kraj:

Margański&Myslowski / Polska

Model:

Orka EM-11

 

 

orka2
Orka EM-11

 

1. Historia modelu

Pierwszy prototyp Orki wystartował w 2003 roku (nr fabryczny P-22 zarejestrowany jako SP-YEN). Nie miał jeszcze chowanego podwozia i wyposażony był w silniki Rotaxy 912. Kolejnym prototypem był EM-11C (nr fabryczny P-24 zarejestrowany jako SP-YEP), który oblatano w 2006 roku. Dopiero 8 kwietnia 2011r. samolot otrzymał Certyfikat Typu o numerze EASA A.115. Do momentu uzyskania certyfikatu wyprodukowano 5 egzemplarzy samolotu o następujących numerach rejestracyjnych: SP-YEN, SP-YEP, SP-MEO, SP-MIM oraz SP-MAR. Planowane jest produkowanie samolotu w różnych wersjach – szkoleniowa, patrolowa, turystyczne, towarowa, oraz jako amfibia.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Orka EM-11 - czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem w konfiguracji górnopłata ze śmigłami pchającymi. Samolot przystosowany jest do lotów VFR w dzień i w nocy, a w przyszłości również do lotów IFR. Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego z wypełniaczem ulowym. Skrzydło z możliwością składania końcówek w celu ułatwienia hangarowania, wyposażone w klapy sterowane elektrycznie i lotki. W skrzydłach zabudowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów każdy. Kadłub wyposażony w duże otwierane do góry drzwi w przedniej części oraz luk bagażnika w centralnej części. Kabina pasażerska wyposażona w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Usterzenie pionowe Orki jest zintegrowane z kadłubem, natomiast usterzenie poziome zabudowane w układzie T. Na obu usterzeniach są zabudowane elektryczne trymery. Układy sterowania popychaczowe, dla steru kierunku linkowe. Samolot napędzany dwoma silnikami przeciwbieżnymi LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160 KM przy 2700obr/min. Takie rozwiązanie eliminuje tzw. silnik krytyczny, co znacznie ułatwia sterowanie samolotem w przypadku wyłączenia jednego z silników.
 
Śmigła trzyłopatowe typu „constant speed” firmy MT-Propeller. Podwozie Orki zabudowane jest na kadłubie i chowane hydraulicznie, wyposażone w amortyzatory gazowe z tłumieniem hydraulicznym. Rozwiązanie takie znakomicie poprawia komfort lądowania i startu na lotniskach trawiastych o bardzo złej i nierównej nawierzchni.

Kabina pasażerska EM-11 z bardzo dobrym dostępem umożliwia wykorzystanie samolotu jako narzędzie zapewniające wygodny, szybki, i w pełni dyspozycyjny transport na duże odległości. Istnieje też możliwość przekształcenia kabiny pasażerskiej na towarową co daje dowolność wykorzystania dostępnego miejsca.

 

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
2x silnik przeciwbieżny LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160 KM przy 2700obr/min

 

2.3. Warianty

 


orka1
Kokpit Orki EM-11
 
 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Orka EM-11
Silnik, producent  2 x LYCOMING IO-320 / LIO-320
Maksymalna moc  160 KM przy 2700obr/min
Płatowiec  górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,50 m
Długość  8,705 m
Wysokość  2,585 m
Masy  
Masa własna
 
Maksymalna masa startowa  1820 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 350 km/h
Prędkość podróżna 289 km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne 5,0 m/s
Rozbieg 358 m
Dobieg 556  m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1700 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}