|
|||||
![]() Orka EM-11
|
|
||||
1. Historia modelu Pierwszy prototyp Orki wystartował w 2003 roku (nr fabryczny P-22 zarejestrowany jako SP-YEN). Nie miał jeszcze chowanego podwozia i wyposażony był w silniki Rotaxy 912. Kolejnym prototypem był EM-11C (nr fabryczny P-24 zarejestrowany jako SP-YEP), który oblatano w 2006 roku. Dopiero 8 kwietnia 2011r. samolot otrzymał Certyfikat Typu o numerze EASA A.115. Do momentu uzyskania certyfikatu wyprodukowano 5 egzemplarzy samolotu o następujących numerach rejestracyjnych: SP-YEN, SP-YEP, SP-MEO, SP-MIM oraz SP-MAR. Planowane jest produkowanie samolotu w różnych wersjach – szkoleniowa, patrolowa, turystyczne, towarowa, oraz jako amfibia. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Orka EM-11 - czteromiejscowy, dwusilnikowy samolot z chowanym podwoziem w konfiguracji górnopłata ze śmigłami pchającymi. Samolot przystosowany jest do lotów VFR w dzień i w nocy, a w przyszłości również do lotów IFR. Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego z wypełniaczem ulowym. Skrzydło z możliwością składania końcówek w celu ułatwienia hangarowania, wyposażone w klapy sterowane elektrycznie i lotki. W skrzydłach zabudowano dwa zbiorniki paliwa o pojemności 200 litrów każdy. Kadłub wyposażony w duże otwierane do góry drzwi w przedniej części oraz luk bagażnika w centralnej części. Kabina pasażerska wyposażona w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Usterzenie pionowe Orki jest zintegrowane z kadłubem, natomiast usterzenie poziome zabudowane w układzie T. Na obu usterzeniach są zabudowane elektryczne trymery. Układy sterowania popychaczowe, dla steru kierunku linkowe. Samolot napędzany dwoma silnikami przeciwbieżnymi LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160 KM przy 2700obr/min. Takie rozwiązanie eliminuje tzw. silnik krytyczny, co znacznie ułatwia sterowanie samolotem w przypadku wyłączenia jednego z silników.
Śmigła trzyłopatowe typu „constant speed” firmy MT-Propeller. Podwozie Orki zabudowane jest na kadłubie i chowane hydraulicznie, wyposażone w amortyzatory gazowe z tłumieniem hydraulicznym. Rozwiązanie takie znakomicie poprawia komfort lądowania i startu na lotniskach trawiastych o bardzo złej i nierównej nawierzchni.
Kabina pasażerska EM-11 z bardzo dobrym dostępem umożliwia wykorzystanie samolotu jako narzędzie zapewniające wygodny, szybki, i w pełni dyspozycyjny transport na duże odległości. Istnieje też możliwość przekształcenia kabiny pasażerskiej na towarową co daje dowolność wykorzystania dostępnego miejsca.
2.2. Wyposażenie Silnik: 2x silnik przeciwbieżny LYCOMING IO-320 / LIO-320 o mocy 160 KM przy 2700obr/min
2.3. Warianty |
|
||||
![]() Kokpit Orki EM-11
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | Orka EM-11 |
Silnik, producent | 2 x LYCOMING IO-320 / LIO-320 |
Maksymalna moc | 160 KM przy 2700obr/min |
Płatowiec | górnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
13,50 m |
Długość | 8,705 m |
Wysokość | 2,585 m |
Masy | |
Masa własna
|
|
Maksymalna masa startowa | 1820 kg |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 350 km/h |
Prędkość podróżna | 289 km/h |
Prędkość minimalna | |
Wznoszenie maksymalne | 5,0 m/s |
Rozbieg | 358 m |
Dobieg | 556 m |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 1700 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}