LWD Zuch

LWD "Zuch" - Opracowany w 1948r. samolot szkolno-akrobacyjny LWD "Zuch" był odmianą samolotu szkolnego LWD "Junak" przeznaczoną dla aeroklubów. Pierwszy prototyp, oznaczony "Zuch 1", napędzany czechosłowackim silnikiem rzędowym Walter - Minor 6-III, został oblatany 1 IX 1948r. przez pilota fabrycznego wytwórni Antoniego Szymańskiego. Okazał się konstrukcją udaną, do produkcji seryjnej jednak nie trafił, gdyż zrezygnowano z rozpoczęcia w Polsce licencyjnej produkcji zastosowanego w nim silnika.

W odpowiedzi wytwórnia zaproponowała zastosowanie w samolocie poniemieckich silników Siemens Bramo Sh 14. Wyposażony w nie samolot, oznaczony LWD "Zuch 2" oblatany został 01 IV 1949r . na łódzkim lotnisku Lublinek. Jego osiągi, ze względu na większy opór aerodynamiczny, były nieco niższe niż "Zucha 1". W 1950r. wykonano serię 5 "Zuchów 2" dla aeroklubów.

Obecnie w krakowskim Muzeum Lotnictwa znajduje się prototyp LWD "Zuch 1" i dwa samoloty LWD "Zuch 2".

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił:

  • "Zuch 1" - 6-cylindrowy silnik rzędowy Walter Minor 6-III o mocy 118 kW (160 KM)

  • "Zuch 2" - 7-cylindrowy silnik gwiazdowy Siemens Bramo Sh 14 o mocy 118 kW (160 KM)

Dane techniczne (LWD "Zuch 2"):

Rozpiętość

10 m

Długość

7,61 m

Wysokość

2,1 m

Powierzchnia nośna

17,5 m2

Masa własna

658 kg

Masa całkowita

1030 kg

Prędkość maksymalna

222 km/h

Pułap

4750 m

Zasięg

1160 km

 
Opracował: Paweł Szczepaniec