Producent / Kraj:

Lotnicze Warsztaty Doświadczalne / Polska

Model:

LWD Szpak

 

 

LWD "Szpak 2"

 

 

1. Historia modelu

LWD "Szpak" - W październiku 1944r., w Lublinie, zebrał się zespół konstrukcyjny, który pod kierunkiem inż. T. Sołtyka rozpoczął projektowanie samolotu łącznikowo-dyspozycyjnego "Szpak-1". Na początku 1945r. biuro konstrukcyjne przeniesiono do Łodzi, gdzie 1 IV 1945r. powołano do życia Lotnicze Warsztaty Doświadczalne (LWD). 

Będący rozwinięciem konstrukcji "Szpaka-1" projekt samolotu LWD "Szpak-2" został opracowany już w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych (LWD) w Łodzi. Prototyp został oblatany przez pilota fabrycznego Antoniego Szymańskiego 10 IX 1945 r. na łódzkim lotnisku Lublinek. "Szpak-2" był pierwszym samolotem zbudowanym i oblatanym w Polsce po zakończeniu wojny (otrzymał znaki rejestracyjne SP-AAA). Samolot dobrze zachowywał się w powietrzu i okazał się łatwy w pilotażu. Od 10 V 1946 do wycofania z eksploatacji 5 IV1948 r. wykonał 500 lotów i przewiózł 250 pasażerów. Obecnie LWD "Szpak-2" (SP-AAA) znajduje się w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

Samolot LWD "Szpak-3" był trzecim samolotem po Szpaku-2 i PZL S-1, zbudowanym po wojnie w Polsce. Został oblatany również przez A. Szymańskiego 17 XII 1946 r. (otrzymał znaki rejestracyjne SP-AAB). Był samolotem doświadczalnym przeznaczonym do badań przydatności i zachowania się samolotu z trójkołowym podwoziem. Do celów dyspozycyjnych używano go w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, później znalazł się w LWD, gdzie latał jako samolot fabryczny. Obecnie znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

W 1947 r. w LWD opracowano prototyp LWD "Szpak-4A" w wersji dwumiejscowej akrobacyjnej. Samolot ten różnił się od "Szpaka-2" także nowym rozwiązaniem konstrukcji kadłuba, kratownicę drewnianą zastąpiono spawaną z rur stalowych. LWD "Szpak-4A" został oblatany 28.05.1947 r. 

Na podstawie dokumentacji "Szpaka-4A" powstała jego turystyczna odmiana "Szpak-4T". Pierwszy seryjny "Szpak-4T" zbudowany w WSK-PZL Mielec został oblatany 05.01.1948 r. przez pilota fabrycznego Ludwika Lecha. Produkcję 10 "Szpaków-4T" zakończono w 1948 r., miały one numery rejestracyjne SP-AAF do SP-AAO i SP-AAR. Były to pierwsze egzemplarze seryjne samolotu polskiej konstrukcji wyprodukowane po II wojnie światowej. "LWD Szpak-4T" (SP-AAF) wystawiono w maju 1947 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Wszystkie seryjne samoloty przekazano aeroklubom gdzie były eksploatowane do 1952 r. z wyjątkiem egzemplarza SP-AAG, który wycofano z eksploatacji w 1955 r. "LWD Szpak-4T" (SP-AAG) znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie w doskonałym stanie technicznym.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Samolot jednosilnikowy, dolnopłat konstrukcji drewnianej (samoloty "Szpak-4A" i "Szpak-4T" miały kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych) , o stałym dwukołowym podwoziu z płoza ogonową. ("Szpak-3" posiadał podwozie trójkołowe z kołem przednim). Samolot zabierał pilota i 4 pasażerów (w wersji akrobacyjnej- jednego pasażera). 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
7-cylindrowy silnik gwiazdowy Bramo Sh-14A4, o mocy 118 kW (160 KM)

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu LWD "Szpak"
Silnik, producent  Bramo Sh-14A4
Maksymalna moc  118 kW (160 KM)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,40m
Długość  8,05m
Wysokość  2,40m
Masy  
Masa własna
 700kg
Maksymalna masa startowa  1200kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  180km/h
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  630km

Opracował: Paweł Szczepaniec

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}