|
|||||
LWD "Szpak 2"
|
|
||||
1. Historia modelu LWD "Szpak" - W październiku 1944r., w Lublinie, zebrał się zespół konstrukcyjny, który pod kierunkiem inż. T. Sołtyka rozpoczął projektowanie samolotu łącznikowo-dyspozycyjnego "Szpak-1". Na początku 1945r. biuro konstrukcyjne przeniesiono do Łodzi, gdzie 1 IV 1945r. powołano do życia Lotnicze Warsztaty Doświadczalne (LWD).
Będący rozwinięciem konstrukcji "Szpaka-1" projekt samolotu LWD "Szpak-2" został opracowany już w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych (LWD) w Łodzi. Prototyp został oblatany przez pilota fabrycznego Antoniego Szymańskiego 10 IX 1945 r. na łódzkim lotnisku Lublinek. "Szpak-2" był pierwszym samolotem zbudowanym i oblatanym w Polsce po zakończeniu wojny (otrzymał znaki rejestracyjne SP-AAA). Samolot dobrze zachowywał się w powietrzu i okazał się łatwy w pilotażu. Od 10 V 1946 do wycofania z eksploatacji 5 IV1948 r. wykonał 500 lotów i przewiózł 250 pasażerów. Obecnie LWD "Szpak-2" (SP-AAA) znajduje się w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Samolot LWD "Szpak-3" był trzecim samolotem po Szpaku-2 i PZL S-1, zbudowanym po wojnie w Polsce. Został oblatany również przez A. Szymańskiego 17 XII 1946 r. (otrzymał znaki rejestracyjne SP-AAB). Był samolotem doświadczalnym przeznaczonym do badań przydatności i zachowania się samolotu z trójkołowym podwoziem. Do celów dyspozycyjnych używano go w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, później znalazł się w LWD, gdzie latał jako samolot fabryczny. Obecnie znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie. W 1947 r. w LWD opracowano prototyp LWD "Szpak-4A" w wersji dwumiejscowej akrobacyjnej. Samolot ten różnił się od "Szpaka-2" także nowym rozwiązaniem konstrukcji kadłuba, kratownicę drewnianą zastąpiono spawaną z rur stalowych. LWD "Szpak-4A" został oblatany 28.05.1947 r. Na podstawie dokumentacji "Szpaka-4A" powstała jego turystyczna odmiana "Szpak-4T". Pierwszy seryjny "Szpak-4T" zbudowany w WSK-PZL Mielec został oblatany 05.01.1948 r. przez pilota fabrycznego Ludwika Lecha. Produkcję 10 "Szpaków-4T" zakończono w 1948 r., miały one numery rejestracyjne SP-AAF do SP-AAO i SP-AAR. Były to pierwsze egzemplarze seryjne samolotu polskiej konstrukcji wyprodukowane po II wojnie światowej. "LWD Szpak-4T" (SP-AAF) wystawiono w maju 1947 r. na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Wszystkie seryjne samoloty przekazano aeroklubom gdzie były eksploatowane do 1952 r. z wyjątkiem egzemplarza SP-AAG, który wycofano z eksploatacji w 1955 r. "LWD Szpak-4T" (SP-AAG) znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Lotnictwa w Krakowie w doskonałym stanie technicznym. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Samolot jednosilnikowy, dolnopłat konstrukcji drewnianej (samoloty "Szpak-4A" i "Szpak-4T" miały kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych) , o stałym dwukołowym podwoziu z płoza ogonową. ("Szpak-3" posiadał podwozie trójkołowe z kołem przednim). Samolot zabierał pilota i 4 pasażerów (w wersji akrobacyjnej- jednego pasażera).
2.2. Wyposażenie Silnik: 7-cylindrowy silnik gwiazdowy Bramo Sh-14A4, o mocy 118 kW (160 KM)
2.3. Warianty |
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | LWD "Szpak" |
Silnik, producent | Bramo Sh-14A4 |
Maksymalna moc | 118 kW (160 KM) |
Płatowiec | dolnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,40m |
Długość | 8,05m |
Wysokość | 2,40m |
Masy | |
Masa własna
|
700kg |
Maksymalna masa startowa | 1200kg |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 180km/h |
Prędkość podróżna | |
Prędkość minimalna | |
Wznoszenie maksymalne | |
Rozbieg | |
Dobieg | |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 630km |
Opracował: Paweł Szczepaniec
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}