Producent / Kraj:

Lotnicze Warsztaty Doświadczalne / Polska

Model:

LWD Żak

 

 

LWD Żak
LWD Żak

 

1. Historia modelu

LWD Żak - w 1946r. w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych rozpoczęto prace nad samolotem szkolnym i sportowym LWD Żak. Pierwszy prototyp, oznaczony "Żak-1", z czechosłowackim silnikiem Walter Mikron III o mocy 48 kW (65 KM), oblatany został 23 III 1947r. na łódzkim lotnisku Lublinek. W listopadzie tego samego roku ukończony został "Żak-2" z odkrytą kabiną załogi i silnikiem Continental A-65  o mocy 48 kW (65 KM). Ministerstwo Komunikacji zamówiło serię 10 samolotów, z zakrytą kabiną załogi,  wyposażonych w polski silnik WN-1, z przeznaczeniem dla aeroklubów. Zastosowanie innego napędu spowodowało zmianę oznaczenia na "Żak-3". Ponieważ zaproponowany silnik nie był produkowany seryjnie, zdecydowano zastosować, podobnie jak w  pierwszym prototypie silnik Walter Mikron III. Pod koniec 1948r. ukończono zamówione samoloty i przekazano je aeroklubom, gdzie były używane do 1955r. Jeden "Żak-3" znajduje się obecnie w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Konstrukcja mieszana, jednosilnikowy dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe. Napęd stanowił 4-cylindrowy silnik rzędowy Walter Mikron III o mocy 48 kW (65 KM) /"Żak-1" i Żak-3/ lub 4-cylindrowy silnik rzędowy Continental A-65  o mocy 48 kW (65 KM).

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Walter Mikron III o mocy 48 kW (65 KM) 
Continental A-65  o mocy 48 kW (65 KM)

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu LWD Żak
Silnik, producent

Walter Mikron III lub

Continental A-65

Maksymalna moc  48 kW (65 KM)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
11,80 m
Długość  7,60 m
Wysokość  1,95 m
Masy  
Masa własna
 405kg
Maksymalna masa startowa  
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  157 km/h
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  310km

Opracował: Paweł Szczepaniec

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}