|
|||||
Grumman American AA-1 - fot. www.w9mv.com
|
|
||||
1. Historia modelu Grumman American AA-1 - Historia tego samolotu zaczyna się w 1962r., kiedy to Jim Bede opracował lekki samolot BD-1. Maszyna miała być sprzedawana jako zestawy do samodzielnego montażu. Bede starał się certyfikować składanego BD-1 według przepisów FAR Part 23, jednak nigdy nie powstał żaden tego typu zestaw. 11 czerwca 1963r. w powietrze wzniósł się prototyp BD-1. Jim Bede zmotywowany tym sukcesem postanowił założyć firmę Bede Aviation z siedzibą w Cleveland w Ohio. Mimo to pomysł produkcji kompletnych samolotów ponownie rozbił się o proces certyfikacji, który był skompilowany i kosztowny. Problem został rozwiązany gdy Jim Bede znalazł partnerów, którzy gotowi byli finansować projekt. Wtedy to Bede Aviation przekształcono w American Aviation. Inżynierowie American Aviation postanowili przeprojektować BD-1, przede wszystkim zastosowano skrzydła o gładkim pokryciu (wcześniej fałdowane co miało zwiększać wytrzymałość) co ułatwiało proces certyfikacji według zasad Part 23. Kolejnymi zmianami było wydłużenie końcówek płatów, dzięki czemu polepszyła się prędkość wznoszenia i pułap. AA-1 Yankee Clipper (bo tak brzmiała nazwa przeprojektowanego samolotu, został wyposażony w klapki odciążające na sterze wysokości. Certyfikacyjne problemy zostały ostatecznie przezwyciężone 29 sierpnia 1967r., gdy zakończono ten żmudny proces. Pierwszy produkcyjny egzemplarz AA-1 wzniósł się w powietrze 30 maja 1968r.. Samolot ten trafił do odbiorcy jeszcze tego samego roku. Cena katalogowa AA-1 wynosiła 6495 USD, dzięki czemu Yankee był jednym z najtańszych samolotów w swojej klasie. W latach 1969-1971 fabrykę w Cleveland opuściło 459 AA-1 pierwszej wersji. W 1971 do odbiorcy trafił pierwszy egzemplarz treningowej wersji Yankee, nazwany AA-1A Trainer. Pierwszy lot tej maszyny odbył się 25 marca 1970r.. Samolot otrzymał skrzydła o zmienionym profilu. Dzięki zmianie kształtu krawędzi natarcia maszyna miała mniejszą prędkość minimalną niż podstawowa wersja AA-1. Jednak zmiany te ograniczały również prędkość maksymalna aż o 16km/h. AA-1A był produkowany do 1972r., powstało 470 tych samolotów. W 1971r. zakłady American Aviation, zostają wykupione przez Grummana, zmieniając nazwę na Grumman American Aviation. W krótkim czasie firma wypuszcza na rynek kolejną wersję AA-1, przeznaczoną dla szkół lotniczych nazwaną AA-1B. Modyfikacje względem pierwszego Trainera były raczej kosmetyczne. Na podstawie AA-1B powstała wersja do indywidualnego użytku, która otrzymała oznaczenie TR-2. TR-2 posiadał pojedyncze urządzenia sterowe oraz standardowe radio. Produkcja trwała do 1976r., do tego czasu powstało 680 AA-1B i TR-2. Wszystkie opisane wyżej wersje napędzane były 108- konnym silnikiem Lycoming O-235-C2C, zasilanym przez paliwo 80 AVGAS.
W 1977r. Grumman zrezygnował z produkcji lekkich samolotów turystycznych. Zakłady w Cleveland zostały sprzedane Gulfstreamowi i otrzymały nazwę Gulfstream American. Przedsiębiorstwo to postanowiło zmodyfikować AA-1B, czego wynikiem było powstanie dwóch wersji samolotu o nazwie AA-1C. Obie odmiany otrzymały nazwy nawiązujące do zwierząt z rodziny kotowatych, co było nawiązaniem do podobnych przydomków nadawanych kolejnym AA-5 (Cheetah, Tiger). I tak Lynx był wersją przeznaczoną dla prywatnych użytkowników podczas gdy T-Cat był samolotem dla szkół lotniczych. AA-1 produkowane prze Gulfstreama charakteryzowały się powiększonym statecznikiem poziomym. Jednak główną zmianą było zastosowanie 115- konnego silnika Lycoming O-235-L2C, zasilanego paliwem 100LL. Pozwoliło to na przywrócenie tym maszyną prędkości charakterystycznej dla Yankee Clipera. Do 1978r. Gulfsteram wyprodukował 211 Lynxów i T-Catów. Łącznie powstało 1820 AA-1, co jak na amerykański rynek nie jest wynikiem oszałamiającym, jednak wobec częstych zmian własnościowych jest usprawiedliwione. Konstrukcja AA-1 stała się podstawą dla opracowania większego AA-5, który odnotował lepsze wyniki marketingowe. W części egzemplarzy zastąpiono oryginalne silniki, większymi, których moc sięga nawet 160KM. Zdarzają się również AA-1 z klasycznym podwoziem (z przednim podwoziem głównym). Większość amerykańskich posiadaczy AA-1 zrzeszonych jest w American Yankee Association. Obecnie prawa do produkcji samolotów opracowanych przez American Aviation ma True Flight Holdings LCC, więc być może historia Yankee nie jest jeszcze zamknięta. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja
2.2. Wyposażenie Silnik: Lycoming O-235 -C2C o mocy 108 KM (80,6 kW)
2.3. Warianty
|
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | Grumman American AA-1 |
Silnik, producent | Lycoming O-235 -C2C |
Maksymalna moc | 108 KM (80,6 kW) |
Płatowiec | dolnopłat / dwuosobowy |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
7,46m |
Długość | 5,87m |
Wysokość | 2,7m |
Masy | |
Masa własna
|
461kg |
Maksymalna masa startowa | 680kg |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 222km/h |
Prędkość podróżna | 201km/h |
Prędkość minimalna | 97km/h |
Wznoszenie maksymalne | |
Rozbieg | |
Dobieg | |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 488km |
Oprac. Kamil Stasiak
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}