Producent / Kraj:

Evektor, spol. s r.o. / Czechy

Model:

Eurostar SL

 

 

evektoreurostar

 

 

1. Historia modelu

Produkcja samolotu Eurostar rozpoczęła się w roku 1996. Do dnia dzisiejszego wyprodukowano ponad 800 egzemplarzy tego modelu.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Samolot Eurostar SL to ultralekki, dwumiejscowy dolnopłat ze stałym, trzypunktowym podwoziem ze sterowanym kółkiem przednim.
  • Konstrukcja półskorupowa całkowicie metalowa. Składa się z metalowych podłużnic, wręg oraz duralowego pokrycia. Większość elementów łączonych nitami lotniczymi oraz przez klejenie. Niektóre elementy (zwłaszcza te nie przenoszące dużych obciążeń) wykonano z włókna szklanego.
  • Kadłub konstrukcji półskorupowej pokryty blachą duralową.
  • Skrzydło o obrysie prostokątnym jest konstrukcji jednodźwigarowej. Pomocniczy tylny dźwigar pełni rolę mocowania dla lotek oraz klap. Elementy skrzydła są nitowane. Koncówki skrzydeł wykonane z włókna szklanego mocowane są również za pomocą nitów. Na życzenie klienta samolot może być wyposażony w mechanizm składający skrzydła wzdłuż kadłuba dla ułatwienia hangarowania oraz transportu samolotu.
  • Usterzenie w układzie klasycznym. Metalowy statecznik poziomy o obrysie prostokątnym ma rozpiętość 2,5 metra, co umożliwia transport samolotu bez demontowania statecznika. Ster wysokości wyposażony w trymer.
  • Usterzenie pionowe o obrysie trapezowym. Metalowy statecznik pionowy stanowi integralną część kadłuba. Górna część statecznika zakończona laminatową końcówką. Owiewka łącząca statecznik pionowy z kadłubem wykonana z włókna szklanego.
  • Zdwojone sterownice.
  • Klapy napędzane mechanicznie. Napęd klap, lotek oraz steru wysokości przenoszony przez układ popychaczy.
  • Koła podwozia głównego wyposażone w hamulce hydrauliczne.
  • Za fotelami znajduje się przestrzeń bagażowa wyposażona w siatki mocujące.

 

2.2. Wyposażenie

Standardowe wyposażenie samolotu:

Przyrządy pilotażowo-nawigacyjne:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • busola magnetyczna
  • wariometr
  • chyłomierz poprzeczny
Przyrządy silnikowe
  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury głowic cylindrów
  • paliwomierz
  • wskaźnik temperatury oleju
  • wskaźnik ciśnienia oleju
Wyposażenie wnętrza samolotu:
  • system wentylacji kabiny, wywietrzniki
  • tapicerowane fotele
  • czteropunktowe pasy bezpieczeństwa
  • boczne kieszenie na mapy
  • podłokietniki
  • kontrolka zamknięcia/otwarcia kabiny
  • gniazdko 12V

Wyposażenie opcjonalne:
  • spadochronowy system ratunkowy
  • awionika COMM/NAV/GPS typu "glass-cockpit"
  • śmigło przestawialne na ziemi lub w powietrzu z elektrycznym, mechanicznym lub hydraulicznym układem zmiany kąta nastawienia łopaty
  • elektryczny trymer wysokości oraz lotek
  • elektryczny napęd klap
  • światła pozycyjne i antykolizyjne typu LED
  • światło do lądowania typu LED
  • owiewki na koła
  • hamulec postojowy
  • narty do operacji zimowych
  • ogrzewanie kabiny
  • system odparowania i odszraniania owiewki kabiny
  • skórzane wnętrze
  • zasłona przeciwsłoneczna
  • różne schematy malowań, włącznie z farbami metalicznymi

Silnik:
Samolot może być wyposażony w silnik Rotax 912 UL (80 KM) lub Rotax 912 ULS (100) KM. Do wyboru klienta pozostaje także śmigło, które może być stałe lub przestawialne w locie.

 


2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

 
3. Schemat  

 

SCHEMAT NIEDOSTĘPNY

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Eurostar SL
Eurostar SL
Silnik, producent Rotax 912 UL Rotax 912 ULS
Maksymalna moc 80 KM 100 KM
Płatowiec Dolnopłat, 2 osobowy
Wymiary    
Rozpiętość skrzydeł 8,15 m 8,15 m
Długość 5,98 m 5,98 m
Wysokość 2,48 m 2,48 m
Masy    
Masa własna 276 kg 276 kg
Maksymalna masa startowa (z systemem ratunkowym) 472,5 kg 472,5 kg
Masa użyteczna 196 kg 196 kg
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym 220 km/h 240 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 180 km/h 200 km/h
Prędkość minimalna 65 km/h 65 km/h
Wznoszenie maksymalne 5 m/s 7,5 m/s
Długość startu na bramkę 15 m 280 m 200 m
Długość lądowania znad przeszkody 15 m 300 m 300 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej b.d. b.d.
Pojemność zbiorników paliwa 65 lub 80 l 65 lub 80 l
Zasięg 750 lub 920 km 750 lub 920 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.