Producent / Kraj: Dornier / Niemcy

 

Model: Do 228

 

 

 

do228 kp 

 

 

 

1. Opis  niemiecki dwusilnikowy turbośmigłowy samolot pasażerski i transportowy typu STOL z lat 80. XX wieku, opracowany przez firmę Dornier.

 

1.1. Konstrukcja

        Dwusilnikowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej. Usterzenie klasyczne, podwozie trójpodporowe chowane w locie.

 

1.2. Wyposażenie

        2 x silnik turbośmigłowy Gerrett AiResearch TPE-331 -5-252D o mocy 776 KM (560 kW).

 

 

 

 

2.Schemat

Dornier 228

 

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent Gerrett AiResearch TPE-331 -5-252D
Maksymalna moc  2x 776 KM (560 kW)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 16,97m
Długość  16,56m
Wysokość  4,86m
Powierzchnia nośna  32m2
Masy  
Masa własna
 3 739 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  433 km/h
Prędkość podróżna  315 km/h
Pułap  8535 m
Zasięg  1111 km

 

źródło: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}