Producent / Kraj:

Diamond Aircraft / Kanada

Model:

Diamond DA20

 

 

diamond da20 jarek kania

Diamond DA20 - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

1. Historia modelu

Samolot Diamond DA 20 C1 Katana jest dwumiejscowym, trójkołowym samolotem turystycznym przeznaczonym do szkolenia lotniczego. Doskonale sprawdza się również jako szybki i wygodny środek komunikacji dla osób podróżujących w celach biznesowych. Stylowy DA 20 jest doskonałą alternatywą dla najczęściej wykorzystywanego przez szkoły lotnicze samolotu Cessna.

Dodatkową zaletą samolotu są wyjątkowe walory estetyczne: piękna sportowa sylwetka oraz kształt kabiny zapewniający doskonałą widoczność. Wszystkie te zalety sprawiają, że samolot Diamond DA 20 C1 Katana jest powszechnie wykorzystywany przez szkoły pilotów w Stanach Zjednoczonych. Znakomitą rekomendacją Katany jest fakt, iż została ona wybrana na samolot szkolenia podstawowego przez US Airforce Academy.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Dolnoplat Diamond DA20 jest samolotem nowoczesnym, jeśli chodzi o osiągnięcia myśli technicznej – zamiast zasilania gaźnikowego DA 20 wykorzystuje silnik z wtryskiem paliwa, dzięki czemu zapewnia większe bezpieczeństwo i bardzo dobrze sprawdza się w warunkach jesienno-zimowych. Większa moc silnika  przekłada się na lepsze osiągi. DA20 posiada również znakomitej jakości wyposażenie radio-nawigacyjne.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Continental IO-240-B S o mocy 93 kW (125 KM)

 

2.3. Warianty

  • DA-20A-1 w 2002 r.
  • DV20-1 "Katana"
  • DA20-100 "Katana 100"
  • DA20 C-1 "Katana" i "Katana Eclipse"
  • DA20 C-1 "Evolution"
  • DA20 C-1 "Eclipse"
  • DA20 C-1 "Sokół"-  Wojskowa wersja szkoleniowa

 

 

 

 
3. Schemat  

Diamond DA 20 kokpit jarek kania

Diamond DA20 - kokpit - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Diamond DA20
Silnik, producent Continental IO-240-B S
Maksymalna moc 93 kW (125 KM)
Płatowiec dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,87 m
Długość 7,16 m
Wysokość 2,18 m
Masy  
Masa własna
529 kg
Maksymalna masa startowa 750 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  ok.250 km/h
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  78 km / h
Wznoszenie maksymalne   5,08 m / s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1013 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}