Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 310

 

 

Cessna 310Q Jarosław kania wl

Cessna 310Q - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

 

1. Historia modelu

Cessna 310 - amerykański sześcioosobowy, dwusilnikowy jednopłat, produkowany przez Cessna pomiędzy 1954 a 1980 rokiem. Był to pierwszy dwusilnikowy samolot, który Cessna wprowadziła do produkcji po II wojnie światowej. 310 oblatano w dniu 3 stycznia 1953 roku, a jego dostawy rozpoczęly się pod koniec 1954 roku. Samolot powstał w wielu wersjach i przeszedł wiele różnych modyfikacjach.

Cessna 310 była samolotem czarterowym dla wielu firm typu air taxi, które powstawały w lotnictwa ogólnym zwłaszcza po II wojnie światowej. Zaletą stawiającą Cessnę 310 nad jej współczesnymi typu Piper PA-23 , były jego prędkość i koszty operacyjne. Może ona także wykorzystywać krótkie pasy startowe. Od 1957 roku samolot uzytkowała United States Air Force (USAF) do usług transportowych i wsparcia administracyjnego. USAF nabyła 160 niezmodyfikowany 310A samolotu z oznaczeniem L-27A. W amerykańskiej służbie wojskowej pozostawaly w połowy 1970.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Dwusilnikowy jednopłat

2.2. Wyposażenie


Silnik:
2 x Continental O-470-B w poziomie zamiast silników tłokowych , 240 KM (180 kW) każdy

2.3. Warianty


310
    Samolot napędzany dwoma silnikami Continental O-470-B  240 KM (180 kW) , wyprodukowano 547 sztuk.
310A
    Wojskowa wersja 310 dla United States Air Force, oznaczona jako L-27A, a później U-3A, wyprodukowano 160 sztuk.
310B
    Nowa tablica rozdzielcza, silnik O-470-M i inne niewielkie zmian, wyprodukowano 225 sztuk.
310C
    310B z  silnikiem IO-470-D - 260 KM (190 kW), zwiększona masa startowa i inne drobne zmiany, wyprodukowano 259 sztuk.
310D
    310C drobne szczegóły, wyprodukowano 268 sztuk.
310E
    Wojskowa wersja 310F, oznaczona jako P-27B, a później U-3B, wyprodukowano 36 sztuki.
310F
    310D z dodatkowym oknem w kabinie z każdej strony, nowy kształt końcówki zbiornika i inne drobne zmiany, wyprodukowano 156 sztuki.
310G
zwiększona masa startowa i zmiany w detalach, wyprodukowano 156 sztuki.
310H
    310G zwiększona masa startowa i powiększenie wnętrza kabiny, wyprodukowano 148 sztuk.
310I
    310H z silnikiem IO-470-U, luki bagażowe w tylnej części gondoli silnikowych i inne drobne szczegóły, wyprodukowano 200 sztuk.
310J
    310I drobne zmiany, wyprodukowano 200 sztuk.
310K
    310J wzrosła masa startowa, także zmiana silnika na IO-470-V, wyprodukowano 245 sztuk.
310L
    310K z jednoczęściową szybą, przeprojektowane nadwozie, zwiększona pojemność zbiornika paliwa i inne niewielkie zmiany, wyprodukowano 207 sztuk.
310M
    Opracowano oznaczenie dla 310E.
310N
    310L zmieniona tablica rozdzielcza, dodatkowe zbiorniki paliwa w gondolach silnika IO-470-vo i inne niewielkie zmiany, wyprodukowano 198 sztuk.
310P - używana w trakcie gaszenia lasów
    310N opcjonalnie silniki Continental TSIO-520-B, wyprodukowano 240 sztuk.
310Q
    310P masa startowa wzrosła do 5300 funtów (2400 kilogramów) oraz zmiany szczegółowe, wyprodukowano 1160 sztuk.
310R
    310Q z trzema łopatkami śmigła, masa startowa 5500 funtów (2500 kilogramów) i silnik 285 KM (213 kW) IO-520-M,  wyprodukowano 1332 sztuk.
310S
    Oryginalna nazwa Cessny 320.
320 Skyknight
    Powiększona wersja 310F, zwiększona kabina, wyprodukowano 110 sztuk.
320A Skyknight
    320 niewielkie zmian, wyprodukowano 47 sztuk.
320B Skyknight
    320A niewielkie zmian, wyprodukowano 62 sztuk.
320C Skyknight
    320B niewielkie zmiany, wyprodukowano 73 sztuk.
320D Executive Skyknight
    320C przekształcone tylne okna i silnik 285 KM (213 kW) TSIO-520-B, wyprodukowano 130 sztuk.
320E Executive Skyknight
    320D zmodyfikowane podwozie, zwiększona masa startowa i inne drobne zmiany, wyprodukowano 110 sztuk.
320F Executive Skyknight
    320E z niewielkimi zmianami, wyprodukowano 45 sztuk.
L-27A
    Stany Zjednoczone wojskowe oznaczenie dla 310A, później zmieniony na U-3A.
L-27B
    Stany Zjednoczone wojskowe oznaczenie dla 310E/310M, później zmieniony na U-3b.
U-3A
    L-27A przemianowany w 1963 roku.
U-3B
    L-27B przemianowany w 1963 roku.
Riley 65
    Cessna 310 do 310G zamontowanie dwóch silników 240-260 KM (179-194 kW) Continental O-470 D/-470M
Riley Super 310
    Cessna 310/320, zamontowane dwa silniki 310 KM (231 kW) Continental TSIO-520 -J/-N
Riley Rocket
    Cessna 310 z zamontowanymi dwoma silnikami 290 KM (216 kW) Lycoming IO-540 -A1A5 silniki 

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cessna 310
Silnik, producent 2 x Continental O-470-B w poziomie zamiast silników tłokowych
Maksymalna moc 2x 240 KM (180 kW)
Płatowiec dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,67 m
Długość  8,23 m
Wysokość  3,20 m
Masy  
Masa własna
 1293 kg
Maksymalna masa startowa  2087 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  354 km/h
Prędkość podróżna  330 km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  8,6 m / s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1609 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}