Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 402

 

 

Cessna402C-Cessna 402 at CYND Gatineau Airport Quebec

Cessna 402C- CYND Gatineau Airport Quebec - fot. źródło: wikipedia.en

 

 

1. Historia modelu

Cessna 402 - Produkowana przez firmę Cessna Aircraft w Stanach Zjednoczonych w latach 1966-1985. Samolot znajduje zastosowanie na mało uczęszczanych trasach, oraz jako taksówka powietrzna i ma dobrą reputację wśród małych przewoźników lotniczych. 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Dwusilnikowy samolot pasażerski produkcji amerykańskiej. Kabina nie jest hermetyzowana aby uprościć konstrukcję i zmniejszyć koszty eksploatacji.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
2 x silnik tłokowy turbodoładowany, zasilany wtryskiem paliwa, Continental TSIO-520-VB (402C) o mocy 2 × 325 KM (240 kW)

2.3. Warianty


401
    Sześć do ośmiu siedzeń, przeznaczone dla transportu korporacyjnego, produkowany w latach  1966/72. Zbudowane 404 sztuki. Zamiennik 401 w roli korporacji transportowej było 402 wariant Businessliner. Certifikowany 20 września 1966.  
401A
    401 z niewielkimi zmianami, 132 zbudowanych. Certifikowany 29 października 1968.
401B
    401A z niewielkimi zmianami, 91 zbudowanych, później zastąpiony przez 402B. Certifikowany 12 listopada 1969.  
402
    401 do przewozów towarowych lub dziewięć osób w transporcie pasażerskim, certifikowany 20 września 1966.
402A
    402 luk bagażowy w wydłużonym nosem i opcjonalnie drzwi wejściowe załogi, 129 zbudowanych egzeplarzy. Certifikowany 03 styczeń 1969.
402B Utiliner / Businessliner
    402A z niewielkimi zmianami, od 1972 wzrosła objętość kabiny i pięć okien z każdej strony, 129 zbudowanych egzamplarzy. Certifikowany 12 listopada 1969.

  • Wersja Utiliner ma dziesięć siedzeń wewnątrz przeznaczonych do transportu pasażerskiego.
  • Wersja Businessliner ma od sześciu do ośmiu siedzeń wewnątrz przeznaczonych do transportu pasażerskiego.

402C Utiliner / Businessliner

    402B o zwiększonej masy startowej, dłuższa rozpiętość skrzydeł, nowe podwozie, 681 zbudowanych egzemplarzy. Certifikowany 25 września 1978.

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cessna 402
Silnik, producent 2 x Continental TSIO-520-VB (402C)
Maksymalna moc 2 × 325 KM (240 kW)
Płatowiec dolnopłaty
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,45 m
Długość  11,09 m
Wysokość  3,49 m
Masy  
Masa własna
 1845 kg
Maksymalna masa startowa  3107 kg
Masa użyteczna  1262 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  428 km/h
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  132 km/h
Wznoszenie maksymalne  7 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  2 360 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}