Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

 Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 210

 

 

Cessna_210

fot. wikipedia

 

 

1. Historia modelu


Produkcja samolotu Cessna 210 została podjęta w połowie lat 50. ubiegłego wieku. Początkowo maszyn te były właściwie odmianami Cessny 182B, różniącymi się od niej składanym podwoziem i mienionym statecznikiem, i skrzydłami. Podobnie jak w 182, Cessna 210 i 210A mieściły w swych kadłubach zaledwie cztery siedzenia. Pierwsze dwie wersje napędzane były silnikami Continental IO-470 o mocy 260KM. Tak opracowany samolot wzniósł się po raz pierwszy powietrze w styczniu 1957r., by trzy lata później trafić do pierwszych użytkowników.

Samoloty Cessna 210 produkowane były w różnych w latach 1960-1986. Powstało łącznie 9240 płatowców tego typu z czego wiele nadal służy użytkownikom na całym świecie. Oprócz dziewięciu operatorów o charakterze militarnym (głównie w Ameryce Łacińskiej), maszyny te służyły przede wszystkim w szkołach lotniczych, niewielkich przedsiębiorstwach lotniczych (oferujących usługi czarterowe i powietrznych taksówek), oraz w licznych firmach jako samoloty dyspozycyjne.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

6-miejscowy samolot turystyczny amerykańskiego przedsiębiorstwa Cessna. Samolot ma pojedynczy silnik

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
  • Contionetal IO-520-L o mocy do 300KM
  • TSIO-520-R o mocy 310KM
  • Rolls-Royce Model 250

 

2.3. Warianty


Dopiero w 1961r. powstał wariant z szerszą i wyższa kabiną. Zmianie uległo również skrzydło, wyposażone w klapy o większej powierzchni. Zmniejszyło to jednak rozpiętość lotek, by zachować własności manewrowe maszyny zmieniono profil owych lotek, a ich cięciwa została zwiększona. W 1964r.wprowadzono wariant 210D, który otrzymał silnik Continental IO-520-A o mocy 285KM. Koleją zmianą odmiany „D” było dodanie dwóch mniejszych siedzeń. Wtedy też samolot otrzymał nazwę „Centurion”. W kolejnych latach wprowadzano następne niewielkie modyfikacje w wyniku których powstały odmiany „E” i „F”. Wariant 210F jako pierwszy otrzymał silnik z turbosprężarką, od tąd niekiedy wobec kolejnych wersji stosuje się nazwę „Turbo Centurion”.

Jednak kolejnym poważnym krokiem na drodze rozwoju Cessny 210 była dopiero wersja 210G. Był to pierwszy wariant tego modelu wyposażony w wolnonośne skrzydła. Wprowadzony w 1967r. samolot miał również masę startową podniesioną do niemal 1500kg. Na 210G opierały się kolejne dwie wersje Cessny 210. Odmiana „H” różniła się od poprzednika nową aranżacją tablicy przyrządów, oraz zwiększonym zasięgiem osiągniętym dzięki powiększeniu pojemności zbiorników paliwa do 340 litrów (wcześniej 245 litrów). W modelu 210J zmiennie uległa przednia część kadłuba, która kryła nowy silnik Continental IO-520-J. Poważniejsze modyfikacje nastąpiły w konstrukcji Cessny 210K, była to pierwsza wersja mieszcząca sześć pełnowartościowych foteli. Oprócz tego wersja „K” charakteryzowała się silnikiem Continetal IO-520-L o mocy do 300KM i masą startową zwiększoną do 1724kg. Najpopularniejszą (bo wyprodukowaną w 2070 egzemplarzach) wersją Centuriona była odmiana „L”, która wykazywała znaczne podobieństwo do 210K. W Cessnie 210L zastosowano 24 watową instalację elektryczną i reflektor do lądowania umieszczony w nosie kadłuba. Wariant „M” otrzymał silnik TSIO-520-R o mocy 310KM, pozostałe zmiany względem 210L były raczej kosmetyczne. W Cessnie 210N zrezygnowano z pokryw podwozia głównego, mimo iż była to modyfikacja przewidziana jedynie dla tej odmiany, powodowała ona znaczne uproszczenie prac serwisowych więc była stosowana przez licznych użytkowników poprzednich wersji Centuriona. Ostatni wariant Cessny 210 to odmiana „R”, w której zwiększono powierzchnie stateczników oraz zastosowano inne mniej istotne modyfikacje.

Jeszcze pod koniec lat 70. firma Cessna zdecydowała się na opracowanie 210 z ciśnieniową kabiną, co miało zwiększyć przydatność tych maszyn dla przedsiębiorstw lotniczych. Nowe samoloty bazowały na wersjach „N” i „R” i otrzymały przydomek „Pressurised Centurion”. Obie odmiany otrzymały silniki o mocy odpowiadającej tym zastosowanym w zwykłych 210N i R, jednak przystosowane do zachowywania swoich parametrów na dużych wysokościach lotu. Cessny 210 z ciśnieniową kabiną można łatwo rozpoznać ponieważ zamiast dwóch dużych okien z każdej strony kabiny posiadają cztery mniejsze o zaokrąglonych kształtnych. Cessna 210 były poddawana modyfikacją również poza zakładami Cessny. Najbardziej znaną jest chyba tzw. „Silver Eagle”, przeprowadzana przez O&N Aircraft. Firma ta remontuje kadłub, wyposaża samolot w nową awionikę, a przede wszystkim montuje turbośmigłowy silnik Rolls-Royce Model 250. Powyższe zmiany zapewniają zwiększenie prędkości poziomej i wznoszenia, oraz skracją długość startu, i lądowania. Modyfikacja kosztuje ok 600tyś USD, z czego połowa to koszty silnika. Aerospace Systems & Technologies oferuje montaż systemu przeciw- oblodzeniowego TSK na Cessnach 210 L, M i N. Urządzenie wykorzystuje chemikalia przyspieszające topnienie, które są wytryskiwane na krawędzie natarcia, stateczniki i golenie podwozia.

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cessna 210N
Silnik, producent  

Contionetal IO-520-L o mocy do 300KM

TSIO-520-R o mocy 310KM

Rolls-Royce Model 250

Maksymalna moc  310 KM
Płatowiec  jednopłatowy górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 12,20m
Długość  8,58m
Wysokość  2,95m
Masy  
Masa własna
 1045kg
Maksymalna masa startowa  1814kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  378km/h
Prędkość podróżna  358km/h
Prędkość minimalna  108km/h
Wznoszenie maksymalne  
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1668km

 

Oprac. Kamil Stasiak

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}