Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

 

Model:

Cessna 208 Caravan

 

 

Cessna 208B Grand Caravan Supervan 900

Cessna 208B Grand Caravan Supervan 900 - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

1. Historia modelu

 

 

2. Opis

Cessna 208 Caravan (znana też jako Cargomaster) – samolot produkowany w zakładach Cessna Aircraft Company na początku lat 80. XX wieku, który pokrył ówczesne zapotrzebowanie na prosty i ekonomiczny samolot transportowy. Samolot wykorzystywany jest do transportu ładunków i ludzi, zarówno w lotnictwie cywilnym jak i wojskowym. Wykorzystywany jest też jako samolot ratunkowy. Największym cywilnym użytkownikiem tego samolotu jest FedEx. Można zabrać na pokład 14 osób.

 

2.1. Konstrukcja

Jednopłatowy, dwusilnikowy górnopłat, 14 osobowy lub transportowy.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
  • Pratt & Whitney Canada PT6A-114 o mocy 600 KM
  • Honeywell TPE331-12JR-701S o mocy 1000 KM

2.3. Warianty

Wersje

W trakcie produkcji powstało kilka odmian popularnej Cessny Caravan, jest to również model chętnie modyfikowany przez firmy zewnętrzne.

208A Caravan I/Cargomaster
Wersja podstawowa, wyposażona w silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-114 o mocy 600 KM

 

208A Caravan 675
Wersja wyposażona w ulepszony silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-114A o mocy 675 KM

 

208B Grand Caravan/Super Cargomaster
Wersja wyposażona w silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-114A o mocy 675 KM, wydłużona względem 208A o 120 cm dla zwiększenia ładowności.


Caravan Amphibian
Wersja 208A wyposażona w pływaki z chowanym podwoziem do lądowania na wodzie jak i na lądzie.


Soloy Pathfinder 21
Prototyp powiększonej wersji 208B, wyposażony w dwa silniki PT6A-114A napędzające wspólne śmigło.


Blackhawk XP42A
Modyfikacja dostępna dla wersji 208B, umożliwiająca zabudowanie silnika PT6A-42A o mocy 850 KM


850 Caravan
Modyfikacja dostępna dla wersji 208A, umożliwiająca zabudowanie silnika Honeywell TPE331-12JR-701S o mocy 1000 KM


950 Grand Caravan
Modyfikacja dostępna dla wersji 208B, umożliwiająca zabudowanie silnika Honeywell TPE331-12JR-704AT o mocy 1000 KM


Supervan 900
Modyfikacja dostępna dla wersji 208B, umożliwiająca zabudowanie silnika Honeywell TPE331-12JR o mocy 1000 KM


Wersje wojskowe
Wersje produkowane dla wojska nosiły oznaczenia U-27A, C-98, C-16 i AC-208 Combat Caravan.

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney Canada PT6A-114A
Maksymalna moc 675 KM
Płatowiec  jednopłatowy górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 15,88 m
Długość  12,67 m
Wysokość  4,72 m
Masy  
Masa własna
 2073 kg
Maksymalna masa startowa  3970 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  355 km/h
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  3,9 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1783 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}