Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 182 Skyline

 

cessna 182 skyline Cessna 182 Skyline

 

1. Historia modelu

Cessna 182 została przedstawiona w 1956 roku jako trójkołowy wariant Cessny 180. W roku 1957 wprowadzono wariant 182A, wraz z nazwą kodową Skylane. Późniejsze modyfikacje mają powiększone okna, mocniejsze silniki i stopniowo zwiększaną masę startową i udźwig.
Cessna 182, oferowana pod nazwą Skylane, jest czteromiejscowym, jednosilnikowym górnopłatem firmy Cessna. Opcjonalnie można zamówić dwa foteliki dziecięce w przestrzeni bagażowej.
Przedstawiony w 1956 roku model 182 jest produkowany do dziś w wielu wariantach, włączając w to wersję o chowanym podwoziu (R182, TR182 i FR182). Jest drugim (po Cessnie 172) najpopularniejszym modelem Cessny.
Od 2005 roku Cessna oferowała szklany kokpit Garmin G1000 jako opcjonalny dodatek. Później został on wprowadzony jako standard.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Cessna 182 jest konstrukcją metalową (głównie aluminiową) z wyjątkiem kilku części. Kadłub jest konstrukcją pół-skorupową, z obciążonym poszyciem, nitowanym do podłużnic i wręg. Skrzydła również konstrukcji pół-skorupowej, wsparte zastrzałem. Kilkoro części jest identycznych z mniejszym modelem 172. Są to m.in. klapy i lotki skrzydeł. Podwozie stałe z kółkiem przednim.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
  • Wersje 182 - 182Q - jeden 230 konny (170 kW) silnik Continental O-470 sześciocylindrowy silnik typu bokser o dwóch łopatkach śmigła
  • Wersja R182 - jeden 235 konny (175 kW) silnik Lycoming O-540-J3C5D sześciocylindrowy silnik typu bokser, chłodzony powietrzem
  • Wersja TR182 - jeden 235 konny (175 kW) silnik Lycoming O-540-L3C5D sześciocylindrowy silnik typu bokser z turbosprężarką
  • Wersja 182S - jeden 230 konny (170 kW) silnik Lycoming IO-540-AB1A5.
  • Wersje z silnikami SMA - jeden 230 konny (170 kW) silnik SMA SR305-230. (modyfikowane na podstawie uzupełniającego certyfikatu Typu - STC).

2.3. Warianty

Wersje R182 i TR182 miały o około 10-15% większą prędkość i maksymalny kąt wznoszenia, niż wersje z podwoziem stałym.
Chowane podwozie było oferowane w wersjach R182 i TR182 (bez i z turbodoladowaniem). Małe, jednosilnikowe Cessny z chowanym podwoziem mają oznaczenie "numer kodowy modelu"RG (np. 172RG).

ModelSilnikMocMaks. masaRok certyfikacji
182 Continental O-470-L 230 KM pry 2600 obr. 1156 kg (2550 lb.) 1956
182A Continental O-470-L 230 KM pry 2600 obr. 1202 kg (2650 lb.) 1956
182B Continental O-470-L 230 KM pry 2600 obr. 1202 kg (2650 lb.) 1958
182C Continental O-470-L 230 KM pry 2600 obr. 1202 kg (2650 lb.) 1959
182D Continental O-470-L 230 KM pry 2600 obr. 1202 kg (2650 lb.) 1960
182E Continental O-470-L / O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1961
182F Continental O-470-L / O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1962
182G Continental O-470-L / O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1963
182H Continental O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1964
182J Continental O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1965
182K Continental O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1966
182L Continental O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1967
182M Continental O-470-R 230 KM pry 2600 obr. 1270 kg (2800 lb.) 1968
182N Continental O-470-R / O-470-S 230 KM pry 2600 obr. 1338 kg (2950 lb.)/1270 kg (2800 lb.)1) 1969
182P Continental O-470-R / O-470-S 230 KM pry 2600 obr. 1338 kg (2950 lb.) 1971
F182P Continental O-470-S 230 KM pry 2600 obr. 1338 kg (2950 lb.) 1976
182Q Continental O-470-U 230 KM pry 2400 obr. 1338 kg (2950 lb.) 1976
F182Q Continental O-470-U 230 KM pry 2400 obr. 1338 kg (2950 lb.) 1976
R182 Lycoming O-540-J3C5D 235 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.) 1977
FR182 Lycoming O-540-J3C5D 235 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.) 1978
TR182 Lycoming O-540-L3C5D 235 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.) 1978
182R Continental O-470-U 230 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.)/1338 kg (2950 lb.)1) 1980
T182 Lycoming O-540-L3C5D 235 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.)/1338 kg (2950 lb.)1) 1980
182S Lycoming IO-540-AB1A5 230 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.)/1338 kg (2950 lb.)1) 1996
182T Lycoming IO-540-AB1A5 230 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.)/1338 kg (2950 lb.)1) 2001
T182T Lycoming TIO-540-AK1A 235 KM pry 2400 obr. 1406 kg (3100 lb.)/1338 kg (2950 lb.)1) 2001

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  patrz tabela powyżej
Maksymalna moc  230 KM lub 235 KM
Płatowiec  4 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11 m
Długość  8,84 m
Wysokość  2,8 m
Masy
Masa własna
 894 kg
Maksymalna masa startowa  1406 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu
Prędkość maksymalna w locie poziomym  324 km/h
Prędkość podróżna  269 km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1 722 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}