Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

 Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 177

 

cessna_177

Cessna 177 - fot. www.what2fly.com

 

1. Historia modelu

Cessna 177 - W latach 60. ubiegłego wieku firma Cessna Aircraft Company rozpoczęła prace nad następcą dla udanego modelu 172. Według założeń przedsiębiorstwa miał to być futurystyczny, samolot turystyczny na lata 70.. Doprowadziło to do opracowania wolnonośnego samolotu o ładnej sylwetce i rozmiarach zbliżonych do zbliżonych do Cessny 172. Jak to czasem w historii lotnictwa bywa poprzednik przeżył następce. Cardinal był produkowany zaledwie do 1978r., podczas gdy Cessny 172 powstawały nadal.

 

Cessna 177 została oblatana w 1967r., by rok później zostać wprowadzona do produkcji seryjnej. Pierwsza wersja samolotu otrzymała 150- konny silnik. Konstruktorzy Cardianl'a postanowili dać pilotowi większe możliwości obserwacji otoczenia podczas wykonywania zwrotów, czemu służyło umiejscowienie siedzenia pilota lekko przed krawędzią natarcia skrzydła. Jednak powodowało to zmianę środka ciężkości, co rozwiązano zastosowaniem czterocylindrowego silnika Lycoming O-320, który był lżejszy od stosowanego w Cessnie 172 sześciocylindrowego Continental O-300. Cessna postanowiła wykorzystać dobrą reputacje poprzednika, wiec początkowo nowy samolot otrzymał oznaczanie 172J. Jednak publicznie nigdy go nie wykorzystano, a Cardinale trafił do sprzedaży jako Cessna 177. Rozwiązania zastosowane w Cessnie 177 spowodowały pewne problemy techniczne. Okazało się, że nieodpowiednio zaprojektowany statecznik poziomy powodował niekontrolowane oscylacje, samolot opuszczał i podnosił nos, jakby płynął na fali. Błąd wykryto już po dostarczeniu pierwszych Cardinale. Inżynierowie Cessny dość szybko opracowali rozwiązanie tych kłopotów. W wyniku czego rozpoczęto operację „Cardinal Rule” obejmującą wydanie 23 bezpłatnych instrukcji, dzięki którym można było rozwiązać problemy z samolotem. Początkowo sprzedaż 177 szła dosyć szybko, jednak nie odpowiadała ona oczekiwaniom producenta. Cessna postanowiła więc kontynuować montaż modelu 172. Jednak nim się to stało zawieszono umowę na zakup silników do tych samolotów (Continental O-300). Zakłady dysponowały natomiast zamówieniem na 5000 Lycoming'ów O-320, do 177. Powstała wtedy Cessna 172I, napędzana tą samą jednostką napędową co Cardinale. Wtedy też okazało się, że dosyć słabe parametry Cessny 177 nie są w pełni winą niedoboru mocy, jak sądzono wcześniej. 172I wyposażony w taki sam silnik osiągał niemal identyczną prędkość maksymalną co Cardianle, jednak był szybszy na wysokości przelotowej, a także miał lepszą prędkość wznoszenia, mimo że posiadał płatowiec opracowany 10 lat przed Cessną 177.

W odpowiedzi na zarzuty, iż Cardinale ma niedobór mocy Cessna opracowała model 177A. Nowy samolot otrzymał 180- konny, czterocylindrowy silnik firmy Lycoming. Koleją zmiana było wprowadzenie końcówek skrzydeł z włókien szklanych. Tak zmodyfikowana maszyna weszła do użytkowania w 1969r., w tym samym czasie Cessna 172 otrzymała końcówki skrzydeł opracowane w tej samej technologi co 177A. Już rok później na rynku pojawiła się Cessna 177B. Samolot ten otrzymał skrzydła o zmienionym względem poprzedników profilu, oraz śmigło z łopatami o zmiennym skoku, oraz kilka pomniejszych modyfikacji. Pozwoliło to na zwiększenie masy startowej do 1135kg, czyli zaledwie 66kg więcej niż poprzednik. I ten wariant był regularnie wypierany w rynku przez kolejne wersje 172. Osiem lat później Cessna stworzyła luksusową wersję modelu 177B zwaną „Cardinal Classic”. W maszynie tej zastosowano skórzaną tapicerkę, stolik dla pasażerów tylnej kanapy oraz 28 watową instalację elektryczną. Ostatnią próba podtrzymania Cessny 177 w produkcji była wersja „RG”. Oznaczenie pochodziło od składanego podwozia (retracable gear) nowego wariantu. Wypuszczony w 1971r. miał stać się konkurentem dla nowych wersji Piper'a Cherokee (czyli Arrowa) i Beechcraft'a Musketeer (czyli Sierry). Pozostałe zmiany w Cessnie 177RG to zastosowanie mocniejszego 200- konnego silnika, co pozwoliło na zwiększenie masy startowej o 136kg i prędkości przelotowej o 41km/h. Licencyjną produkcję wersji „RG” podjęły francuskie zakłady Reims pod oznaczaniem F177RG.

 

W latach 1968- 1978 powstało 4295 samolotów Cessna 177, w czym 1543 stanowiły maszyny w wersji „RG”. Biorąc pod uwagę zabiegi marketingowe Cessny i to że Cardinale miał być następcą modelu 172 to raczej słaby wynik. Cessna 177 była trapiona problemami technicznymi i nigdy nie osiągnęła parametrów pozwalających ją uznać za godną następczynie 172. Jedyną jej zaletą była znacznie lepsza widoczność z kabiny, co predysponowało ją jako samolot dla przedsiębiorstw wykonujących zdjęcia lotnicze. Jak nieciężko się domyślić większość Cardinali trafiło do szkół lotniczych.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Lekki górnopłat, o profilu skrzydła NACA 2415/64A215

 

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Lycoming O-320
Lycoming O-360

 

2.3. Warianty

 

NazwaSilnikMocRodzaj paliwaMasa w kat. NormalnejMasa w kat. UżytkowejData certyfikacji
177 Cardinal Lycoming O-320-E2D 150 KM przy 2700 obr. AVGAS 80/87 1066 kg 998 kg 16 lutego 1967
177A Cardinal Lycoming O-360-A2F 180 KM przy 2700 obr. AVGAS 100/130 1134 kg 998 kg 22 czerwca 1968
177B Cardinal Lycoming O-360-A1F6 180 KM przy 2700 obr. AVGAS 100/130, 100LL 1134 kg 998 kg 28 lipca 1969
177RG Cardinal RG Lycoming O-360-A1B6 200 KM przy 2700 obr. AVGAS 100/130, 100LL 1270 kg - 11 sierpnia 1970

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent Lycoming O-320
Lycoming O-360
Maksymalna moc  j/w
Płatowiec  jednopłatowy górnoplat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,82m
Długość  8,44m
Wysokość  2,62m
Masy  
Masa własna
680kg
Maksymalna masa startowa 1135kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  250km/h
Prędkość podróżna  230km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  4,27 m/s (177B)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1120km

 

Oprac. Kamil Stasiak

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}