Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

 Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 175

 

 

cessna 175
Cessna 175

 

 

1. Historia modelu

Cessna 175 - mały samolot jednosilnikowy, produkowany w latach 1958 - 1962 przez wytwórnię Cessna. Miał on wypełnić lukę między modelami Cessna 172 i Cessna 182. Charakterystycznym elementem było zastosowanie silnika Continental GO-300 wyposażonego w reduktor co pozwalało na uzyskanie większej mocy z tej samej pojemności silnika, jednak wprowadzało zmiany w sposobie eksploatacji.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Płatowiec Cessny 175 posiada konstrukcję całkowicie metalową, pół-skorupową wykonaną z aluminium. Poszycie zewnętrzne nitowane jest do wrąg i podłużnic. Skrzydła podparte zastrzałem skonstruowano podobnie, nitując poszycie do dźwigarów i żeber. Zastosowano podwozie z kółkiem przednim, podwozie główne wykonano ze stali sprężynującej, podwozie przednie składa się ze sterownego kółka z amortyzatorem olejowym. Ogólnie płatowiec jest podobny do Cessny 172 na której jest wzorowany, jednak wprowadzono zmiany wymagane większą masą. Najwyraźniejszą różnicą jest wypukłość górnej maski silnika kryjąca reduktor silnika.
 

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Silnik GO-300
Nietypowym rozwiązaniem Cessny 175 było zastosowanie silnika Continental GO-300 z reduktorem zmniejszającym obroty śmigła. Gdy silnik pracował z prędkością 3200 obr. na minutę, śmigło obracało się jedynie 2400 obr. na minutę. Niestety silnik GO-300 cierpiał na problemy z niezawodnością które pogorszyły reputację modelu 175. Złą reputację GO-300 przypisuje się w większości niepoprawnej eksploatacji. Piloci którzy nie zapoznali się dobrze z Instrukcją Użytkowania w Locie nierzadko używali zbyt niskich obrotów (2300-2700 obr. na minutę), podczas gdy Instrukcja zalecała 2900 obr. dla mocy przelotowej. Niskie obroty utrudniały poprawne chłodzenie jak również powodowały drgania harmoniczne silnika, zbalansowanego dla wyższych obrotów, co powodowało powstawanie luzów prowadzących do usterek.
 
Silnik GO-300
Nietypowym rozwiązaniem Cessny 175 było zastosowanie silnika Continental GO-300 z reduktorem zmniejszającym obroty śmigła. Gdy silnik pracował z prędkością 3200 obr. na minutę, śmigło obracało się jedynie 2400 obr. na minutę. Niestety silnik GO-300 cierpiał na problemy z niezawodnością które pogorszyły reputację modelu 175. Złą reputację GO-300 przypisuje się w większości niepoprawnej eksploatacji. Piloci którzy nie zapoznali się dobrze z Instrukcją Użytkowania w Locie nierzadko używali zbyt niskich obrotów (2300-2700 obr. na minutę), podczas gdy Instrukcja zalecała 2900 obr. dla mocy przelotowej. Niskie obroty utrudniały poprawne chłodzenie jak również powodowały drgania harmoniczne silnika, zbalansowanego dla wyższych obrotów, co powodowało powstawanie luzów prowadzących do usterek.

 

 

2.3. Warianty

 

Przez cztery lata produkcji powstały cztery wersje, którym przypisano kolejne litery alfabetu[2].

NazwaSilnikMocMasa maksymalnaData certyfikacji
175 Skylark Continental GO-300A,C 175 KM przy 3200 obr. 1065 kg (2350 lb.) 14 stycznia 1958
175A, 175B Skylark Continental GO-300C,D 175 KM przy 3200 obr. 1065 kg (2350 lb.) dla samolotów z podwoziem klasycznym
1111 kg (2450 lb.) dla samolotów na pływakach
28 sierpnia 1959 – 175A
14 czerwca 1960 – 175B
175C Skylark Continental GO-300E 175 KM przy 3200 obr. 1111 kg (2450 lb.) 18 września 1961

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Continental GO-300A,C
Maksymalna moc  175 KM przy 3200 obr.
Płatowiec  
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,97 m
Długość  8,08 m
Wysokość  2,72 m
Masy  
Masa własna
 607 kg
Maksymalna masa startowa  
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  236 km/h
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  850 ft/min (4.32 m/sec)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  957 km

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}


Źródło: Wikipedia