|
|||||||||||||||||||||
![]() Cessna 175
|
|
||||||||||||||||||||
1. Historia modelu Cessna 175 - mały samolot jednosilnikowy, produkowany w latach 1958 - 1962 przez wytwórnię Cessna. Miał on wypełnić lukę między modelami Cessna 172 i Cessna 182. Charakterystycznym elementem było zastosowanie silnika Continental GO-300 wyposażonego w reduktor co pozwalało na uzyskanie większej mocy z tej samej pojemności silnika, jednak wprowadzało zmiany w sposobie eksploatacji. |
|||||||||||||||||||||
2. Opis |
|||||||||||||||||||||
2.1. Konstrukcja Płatowiec Cessny 175 posiada konstrukcję całkowicie metalową, pół-skorupową wykonaną z aluminium. Poszycie zewnętrzne nitowane jest do wrąg i podłużnic. Skrzydła podparte zastrzałem skonstruowano podobnie, nitując poszycie do dźwigarów i żeber. Zastosowano podwozie z kółkiem przednim, podwozie główne wykonano ze stali sprężynującej, podwozie przednie składa się ze sterownego kółka z amortyzatorem olejowym. Ogólnie płatowiec jest podobny do Cessny 172 na której jest wzorowany, jednak wprowadzono zmiany wymagane większą masą. Najwyraźniejszą różnicą jest wypukłość górnej maski silnika kryjąca reduktor silnika.
2.2. Wyposażenie Silnik: Silnik GO-300 Nietypowym rozwiązaniem Cessny 175 było zastosowanie silnika Continental GO-300 z reduktorem zmniejszającym obroty śmigła. Gdy silnik pracował z prędkością 3200 obr. na minutę, śmigło obracało się jedynie 2400 obr. na minutę. Niestety silnik GO-300 cierpiał na problemy z niezawodnością które pogorszyły reputację modelu 175. Złą reputację GO-300 przypisuje się w większości niepoprawnej eksploatacji. Piloci którzy nie zapoznali się dobrze z Instrukcją Użytkowania w Locie nierzadko używali zbyt niskich obrotów (2300-2700 obr. na minutę), podczas gdy Instrukcja zalecała 2900 obr. dla mocy przelotowej. Niskie obroty utrudniały poprawne chłodzenie jak również powodowały drgania harmoniczne silnika, zbalansowanego dla wyższych obrotów, co powodowało powstawanie luzów prowadzących do usterek. Silnik GO-300 Nietypowym rozwiązaniem Cessny 175 było zastosowanie silnika Continental GO-300 z reduktorem zmniejszającym obroty śmigła. Gdy silnik pracował z prędkością 3200 obr. na minutę, śmigło obracało się jedynie 2400 obr. na minutę. Niestety silnik GO-300 cierpiał na problemy z niezawodnością które pogorszyły reputację modelu 175. Złą reputację GO-300 przypisuje się w większości niepoprawnej eksploatacji. Piloci którzy nie zapoznali się dobrze z Instrukcją Użytkowania w Locie nierzadko używali zbyt niskich obrotów (2300-2700 obr. na minutę), podczas gdy Instrukcja zalecała 2900 obr. dla mocy przelotowej. Niskie obroty utrudniały poprawne chłodzenie jak również powodowały drgania harmoniczne silnika, zbalansowanego dla wyższych obrotów, co powodowało powstawanie luzów prowadzących do usterek.
2.3. Warianty
Przez cztery lata produkcji powstały cztery wersje, którym przypisano kolejne litery alfabetu[2].
|
|
||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
3. Schemat | |||||||||||||||||||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | Continental GO-300A,C |
Maksymalna moc | 175 KM przy 3200 obr. |
Płatowiec | |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
10,97 m |
Długość | 8,08 m |
Wysokość | 2,72 m |
Masy | |
Masa własna
|
607 kg |
Maksymalna masa startowa | |
Masa użyteczna | |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 236 km/h |
Prędkość podróżna | |
Prędkość minimalna | |
Wznoszenie maksymalne | 850 ft/min (4.32 m/sec) |
Rozbieg | |
Dobieg | |
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | |
Pojemność zbiorników paliwa | |
Zasięg | 957 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}