Producent / Kraj:
|
Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company |
Model:
|
Cessna 172 Skyhawk
|
|
|
Cessna F172G
|
|
1. Historia modelu
Czteromiejscowy, jednosilnikowy górnopłat. Wyprodukowanych zostało więcej egzemplarzy Cessny 172 niż jakiegokolwiek innego samolotu, jest to najprawdopodobniej najpopularniejszy samolot szkolno-treningowy na świecie.
Do samolotu tego należy również rekord w najdłuższym locie z tankowaniem w powietrzu. Dnia 4 grudnia 1958 samolot Cessna 172 z załogą: Robert Timm i John Cook, wystartował z lotniska McCarran w Las Vegas. Wylądowali dnia 7 lutego 1959 r. Ich lot trwał 64 dni 22 godziny 19 minut i 5 sekund. Do tej pory jest najdłuższym lotem w historii lotnictwa.
|
|
2. Opis
|
|
2.1. Konstrukcja
Metalowa, podwozie stałe z kółkiem przednim. Czteromiejscowy, jednosilnikowy górnopłat.
2.2. Wyposażenie
Silnik: W zależności od wariantu:
- Continental IO-360-D, -C, -H, -DB, -CB, -HB
- Rolls Royce Continental IO-360-C, -CB, -D, -DB
- Lycoming O-320-E2D
2.3. Warianty i dane techniczne różnych wariantów:
172 |
4 października 1955 |
Continental O-300-A, -B |
145 KM przy 2700 rpm. |
998 kg (2200 lb.) |
884 kg (1950 lb.) |
172A |
16 lipca 1956 |
Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
998 kg (2200 lb.) |
884 kg (1950 lb.) |
172B |
14 czerwca 1960 |
Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
998 kg (2200 lb.) |
884 kg (1950 lb.) |
172C |
18 lipca 1961 |
Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
1020 kg (2250 lb.) |
884 kg (1950 lb.) |
172D |
19 lipca 1962 |
Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
P172D Skyhawk Powermatic |
25 czerwca 1962 |
Continental GO-300E, -D |
175 KM przy 3200 rpm. |
1134 kg (2500 lb.) |
- |
172E |
27 lipca 1963 |
Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
R172E (T-41B) |
21 kwietnia 1964 |
Continental IO-360-D, -DB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1134 kg (2500 lb.)(1 |
998 kg (2200 lb.) |
FR172E |
20 grudnia 1967 |
Rolls Royce Continental IO-360-D |
210 KM przy 2800 rpm. |
1134 kg (2500 lb.)(1 |
998 kg (2200 lb.) |
172F (T-41A) |
21 kwietnia 1964 |
Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
R172F (T-41B) |
14 maja 1968 |
Continental IO-360-D, -DB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1134 kg (2500 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
FR172F |
27 listopada 1968 |
Rolls Royce Continental IO-360-D |
210 KM przy 2800 rpm. |
1134 kg (2500 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
172G |
15 czerwca 1965 |
Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
R172G (T-41C i T-41D) |
18 lipca 1969 |
Continental IO-360-D, -C, -DB, -CB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1156 kg (2550 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
FR172G |
23 października 1969 |
Rolls Royce Continental IO-360-C, -CB, -D, -DB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1134 kg (2500 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
172H (T-41A) |
7 czerwca 1966 |
Rolls Royce Continental O-300-C, -D |
145 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
R172H (T-41D) |
2 lipca 1970 |
Continental IO-360-D, -C, -H, -DB, -CB, -HB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1156 kg (2550 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
FR172H |
17 grudnia 1970 |
Rolls Royce Continental IO-360-C, -CB, -D, -DB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1134 kg (2500 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
172J |
15 grudnia 1967 |
Lycoming O-320-E2D |
150 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
R172J |
19 września 1972 |
Continental IO-360-H, -HB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1156 kg (2550 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
FR172H |
1 grudnia 1972 |
Rolls Royce Continental IO-360-H, -HB |
210 KM przy 2800 rpm. |
1134 kg (2500 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
172K |
9 maja 1968 |
Lycoming O-320-E2D |
150 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
R172K Hawk XP |
28 maja 1976 |
Continental IO-360-K, -KB |
195 KM przy 2600 rpm. |
1156 kg (2550 lb.)(1 |
998 kg (2200 lb.) |
FR172K |
1 grudnia 1972 |
Rolls Royce Continental IO-360-K, -KB |
195 KM przy 2600 rpm. |
1134 kg (2500 lb.) |
998 kg (2200 lb.) |
172L |
13 maja 1970 |
Lycoming O-320-E2D |
150 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
172M Skyhawk |
12 maja 1972 |
Lycoming O-320-E2D |
150 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
172N Skyhawk |
17 maja 1976 |
Lycoming O-320-H2AD |
160 KM przy 2700 rpm. |
1043 kg (2300 lb.) |
907 kg (2000 lb.) |
172P Skyhawk |
13 maja 1980 |
Lycoming O-320-D2J |
160 KM przy 2700 rpm. |
1088 kg (2300 lb.) |
952 kg (2100 lb.) |
172Q Cutlass |
15 października 1982 |
Lycoming O-360-A4N |
180 KM przy 2700 rpm. |
1156 kg (2550 lb.) |
- |
172R Skyhawk |
21 czerwca 1996 |
Lycoming IO-360-L2A |
160 lub 180(2 KM przy 2700 rpm. |
1156 kg (2550 lb.) |
952 kg (2100 lb.) |
172S Skyhawk SP |
1 maja 1998 |
Lycoming IO-360-L2A |
180 KM przy 2700 rpm. |
1156 kg (2550 lb.) |
952 kg (2100 lb.) |
172RG Skyhawk RG |
1 czerwca 1979 |
Lycoming IO-360-F1A6 |
180 KM przy 2700 rpm. |
1202 kg (2650 lb.) |
- |
|
|
|
|
3. Schemat |
|

Źródło: wikipedia - Werneuchen
|
Oferta sprzedaży
|
4. Dane techniczne
Typ samolotu |
Cessna 172 Skyhawk |
Silnik, producent |
Lycoming IO-360-L2A |
Maksymalna moc |
160 KM |
Płatowiec |
4 osobowy, górnopłat |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
11,0 m |
Długość |
8,28 m |
Wysokość |
2,72 m |
Masy |
|
Masa własna
|
743 kg |
Maksymalna masa startowa |
1110 kg |
Masa użyteczna |
|
Osiągi samolotu |
|
Prędkość maksymalna w locie poziomym |
228 km/h na poziomie morza |
Prędkość podróżna |
226 km/h na wysokości 8 000 ft i przy 75% mocy |
Prędkość minimalna |
|
Wznoszenie maksymalne |
3,7 m/s |
Rozbieg |
|
Dobieg |
|
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej |
|
Pojemność zbiorników paliwa |
|
Zasięg |
1 289 km przy 55% mocy na FL120 |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}
|