Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 

 

Producent / Kraj:

Stany Zjednoczone / Cessna Aircraft Company

Model:

Cessna 172 Skyhawk

 

Cessna F172G

 

 

 

1. Historia modelu

Czteromiejscowy, jednosilnikowy górnopłat. Wyprodukowanych zostało więcej egzemplarzy Cessny 172 niż jakiegokolwiek innego samolotu, jest to najprawdopodobniej najpopularniejszy samolot szkolno-treningowy na świecie.

Do samolotu tego należy również rekord w najdłuższym locie z tankowaniem w powietrzu. Dnia 4 grudnia 1958 samolot Cessna 172 z załogą: Robert Timm i John Cook, wystartował z lotniska McCarran w Las Vegas. Wylądowali dnia 7 lutego 1959 r. Ich lot trwał 64 dni 22 godziny 19 minut i 5 sekund. Do tej pory jest najdłuższym lotem w historii lotnictwa.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Metalowa, podwozie stałe z kółkiem przednim. Czteromiejscowy, jednosilnikowy górnopłat.

 

2.2. Wyposażenie



Silnik:
W zależności od wariantu:
  • Continental IO-360-D, -C, -H, -DB, -CB, -HB
  • Rolls Royce Continental IO-360-C, -CB, -D, -DB
  • Lycoming O-320-E2D

 

2.3. Warianty i  dane techniczne różnych wariantów:

NazwaData certyfikacjiSilnikMocMasa w kat. 'Normalnej'Masa w kat. 'Użytkowej'
172 4 października 1955 Continental O-300-A, -B 145 KM przy 2700 rpm. 998 kg (2200 lb.) 884 kg (1950 lb.)
172A 16 lipca 1956 Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 998 kg (2200 lb.) 884 kg (1950 lb.)
172B 14 czerwca 1960 Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 998 kg (2200 lb.) 884 kg (1950 lb.)
172C 18 lipca 1961 Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 1020 kg (2250 lb.) 884 kg (1950 lb.)
172D 19 lipca 1962 Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
P172D
Skyhawk Powermatic
25 czerwca 1962 Continental GO-300E, -D 175 KM przy 3200 rpm. 1134 kg (2500 lb.) -
172E 27 lipca 1963 Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
R172E (T-41B) 21 kwietnia 1964 Continental IO-360-D, -DB 210 KM przy 2800 rpm. 1134 kg (2500 lb.)(1 998 kg (2200 lb.)
FR172E 20 grudnia 1967 Rolls Royce Continental IO-360-D 210 KM przy 2800 rpm. 1134 kg (2500 lb.)(1 998 kg (2200 lb.)
172F (T-41A) 21 kwietnia 1964 Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
R172F (T-41B) 14 maja 1968 Continental IO-360-D, -DB 210 KM przy 2800 rpm. 1134 kg (2500 lb.) 998 kg (2200 lb.)
FR172F 27 listopada 1968 Rolls Royce Continental IO-360-D 210 KM przy 2800 rpm. 1134 kg (2500 lb.) 998 kg (2200 lb.)
172G 15 czerwca 1965 Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
R172G (T-41C i T-41D) 18 lipca 1969 Continental IO-360-D, -C, -DB, -CB 210 KM przy 2800 rpm. 1156 kg (2550 lb.) 998 kg (2200 lb.)
FR172G 23 października 1969 Rolls Royce Continental IO-360-C, -CB, -D, -DB 210 KM przy 2800 rpm. 1134 kg (2500 lb.) 998 kg (2200 lb.)
172H (T-41A) 7 czerwca 1966 Rolls Royce Continental O-300-C, -D 145 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
R172H (T-41D) 2 lipca 1970 Continental IO-360-D, -C, -H, -DB, -CB, -HB 210 KM przy 2800 rpm. 1156 kg (2550 lb.) 998 kg (2200 lb.)
FR172H 17 grudnia 1970 Rolls Royce Continental IO-360-C, -CB, -D, -DB 210 KM przy 2800 rpm. 1134 kg (2500 lb.) 998 kg (2200 lb.)
172J 15 grudnia 1967 Lycoming O-320-E2D 150 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
R172J 19 września 1972 Continental IO-360-H, -HB 210 KM przy 2800 rpm. 1156 kg (2550 lb.) 998 kg (2200 lb.)
FR172H 1 grudnia 1972 Rolls Royce Continental IO-360-H, -HB 210 KM przy 2800 rpm. 1134 kg (2500 lb.) 998 kg (2200 lb.)
172K 9 maja 1968 Lycoming O-320-E2D 150 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
R172K Hawk XP 28 maja 1976 Continental IO-360-K, -KB 195 KM przy 2600 rpm. 1156 kg (2550 lb.)(1 998 kg (2200 lb.)
FR172K 1 grudnia 1972 Rolls Royce Continental IO-360-K, -KB 195 KM przy 2600 rpm. 1134 kg (2500 lb.) 998 kg (2200 lb.)
172L 13 maja 1970 Lycoming O-320-E2D 150 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
172M Skyhawk 12 maja 1972 Lycoming O-320-E2D 150 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
172N Skyhawk 17 maja 1976 Lycoming O-320-H2AD 160 KM przy 2700 rpm. 1043 kg (2300 lb.) 907 kg (2000 lb.)
172P Skyhawk 13 maja 1980 Lycoming O-320-D2J 160 KM przy 2700 rpm. 1088 kg (2300 lb.) 952 kg (2100 lb.)
172Q Cutlass 15 października 1982 Lycoming O-360-A4N 180 KM przy 2700 rpm. 1156 kg (2550 lb.) -
172R Skyhawk 21 czerwca 1996 Lycoming IO-360-L2A 160 lub 180(2 KM przy 2700 rpm. 1156 kg (2550 lb.) 952 kg (2100 lb.)
172S Skyhawk SP 1 maja 1998 Lycoming IO-360-L2A 180 KM przy 2700 rpm. 1156 kg (2550 lb.) 952 kg (2100 lb.)
172RG Skyhawk RG 1 czerwca 1979 Lycoming IO-360-F1A6 180 KM przy 2700 rpm. 1202 kg (2650 lb.) -

 

 
3. Schemat  

cessna 172

Źródło: wikipedia - Werneuchen

Oferta sprzedaży

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cessna 172 Skyhawk
Silnik, producent  Lycoming IO-360-L2A
Maksymalna moc  160 KM
Płatowiec  4 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,0 m
Długość  8,28 m
Wysokość  2,72 m
Masy  
Masa własna
 743 kg
Maksymalna masa startowa  1110 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  228 km/h na poziomie morza
Prędkość podróżna  226 km/h na wysokości 8 000 ft i przy 75% mocy
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  3,7 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1 289 km przy 55% mocy na FL120

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}