Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

 Stany Zjednoczone

Model:

Cessna 152

 
Cessna FA152 Aerobat

 

 

1. Historia modelu


Cessna 152 – dwumiejscowy samolot treningowy i turystyczny produkowany przez firmę Cessna Aircraft Company ze Stanów Zjednoczonych, będący zmodernizowaną wersją samolotu Cessna 150. Często stosowany w lotniczym szkoleniu podstawowym do licencji turystycznej, licencji zawodowej oraz innych uprawnień pilotów lotnictwa cywilnego. Obecnie na zachodzie (a zwłaszcza w USA) w dużej mierze wyparty przez większy model Cessna 172, z roli samolotu szkolenia podstawowego.
Samoloty C-152 były produkowane w latach 1978-1985, zastępując na linii produkcyjnej starszy model C-150. Równolegle do produkcji wszedł wzmocniony model A-152, przeznaczony do szkolenia i treningu w akrobacji podstawowej.

Równocześnie z rozpoczęciem produkcji w fabryce w Stanach Zjednoczonych, 1978 roku wprowadzono ten model do produkcji licencyjnej w firmie Remis Aviation we Francji, nadając mu oznaczenia F-152 / FA-152. Produkcja licencyjna zakończyła się w 1986 roku.

 

Różnice pomiędzy C150/C152

Konstrukcja płatowca modelu 150 i 152 jest bardzo podobna, istnieje jednak kilka istotnych różnic. Najbardziej zauważalną jest powiększony statecznik pionowy, którego wydłużona owiewka w modelu 152 sięga tylnych okien kabiny pasażerskiej, oraz kształt osłony silnika. Kolejną różnicą w wyglądzie zewnętrznym jest widoczne za śmigłem koło napędu paska alternatora. Istotną technicznie różnicą jest również napięcie w instalacji elektrycznej które w modelu 150 wynosi 12V, a w modelu 152 24V.
Jedna z podstawowych różnic to maksymalne wychylenie klap, wszystkie Cessny 150 posiadają 40 stopniowe klapy a 152 - 30 stopniowe.

Cessny 152 wyposażone są w silnik Lycoming O-235. Widać to po kształcie masek, zwłaszcza po umieszczeniu śmigła w pozycji poziomej - wlot powietrza w Cessnach 150 umieszczony jest nieznacznie ponad śmigłem, gdy w Cessnach 152 śmigło w pozycji poziomej zasłania wlot powietrza.

Ponadto maski silnika Cessny 150 są skonstruowane w sposób który wymaga zdjęcia zarówno maski dolnej jak i górnej w razie konieczności dostępu do dolnych świec zapłonowych. Konstrukcja masek silnika Cessna 152 umożliwia dostęp do dolnych świec bez zdejmowania dolnej maski. Niektóre modele zostały wyposażone w powiększone zbiorniki paliwa. Umiejętność ich określenia jest istotna, bez niej może dojść do nieświadomego zatankowania za dużej ilości paliwa oraz przeciążenia samolotu. Należy zwrócić uwagę na śrubki wyznaczające daną powierzchnię w okolicy wlewu paliwa - w wypadku zbiorników standardowych jest to obszar prostokątny a w wypadku powiększonych jest dodatkowo wysunięty w stronę skrzydła i formuje kształt zbliżony do grubej litery L.


 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Samolot w układzie górnopłata z usterzeniem klasycznym konstrukcja całkowicie metalowa (aluminiowa), połskorupowa. Elementami przenoszącymi naprężenia są pionowe wręgi połączone podłużnicami do których przynitowano panele poszycia kadłuba. Skrzydła z charakterystycznym zastrzałem, o wzniosie dodatnim. Obrys skrzydła trapezowy. Na zewnętrznych częściach skrzydeł zastosowano zwichrzenie aerodynamiczne profilu w celu zwiększenia wydajności lotek podczas lotu na wysokich kątach natarcia.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Lycoming O-235

 

2.3. Warianty


Cessna 152

Podstawowa wersja napędzana silnikiem Lycoming O-235-L2C o mocy 110 koni mechanicznych. Zbudowano 6628 egzemplarzy. Produkowano również wersję wyposażenia "152 II" z rozbudowaną awioniką umożliwiającą wykonywanie lotów IFR. Wersja 152 uzyskała certyfikat typu w roku 1977 i była produkowana w latach 1978-1985.

Cessna A152 Aerobat

Dwumiejscowy samolot szkolny stosowany do szkolenia w akrobacji podstawowej. Zbudowano 315 egzemplarzy. Maksymalne certyfikowane przeciążenia wynosiły +6 i -3 "G". Od standardowej wersji, wersję Aerobat wyróżniają czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, zawiasy umożliwiające awaryjne zrzucenie drzwi, dodatkowe okna w dachu kabiny, unikatowe malowanie "w szachownicę" oraz wyjmowalne poduszki foteli pozwalające załodze na komfortowy lot z założonymi spadochronami ratunkowymi. Wersja Aerobat uzyskała certyfikat typu w roku 1977 i była produkowana w latach 1978-1985.
Wersja licencyjna A152 Aerobat produkowana w Europie przez Reims-Aviation. Wyprodukowano 89 sztuk.

 

 
3. Schemat  
 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Cessna 152
Silnik, producent  Lycoming 0-235-L2C
Maksymalna moc  110 KM
Płatowiec  2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,11 m
Długość 7,34 m
Wysokość 2,59 m
Masy  
Masa własna
515 kg
Maksymalna masa startowa 758 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  276 km/h na poziomie morza
Prędkość podróżna  198 km/h na wysokości 2440 m i przy 75% mocy
Prędkość minimalna  63 km/h
Wznoszenie maksymalne  3,6 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}