Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: Beechcraft USA

 

Model: 2000 Starship

 

 

 

 

 2000 Starship

 

1. Historia modelu

Beechcraft Starship to dwusilnikowy samolot pasażerski, wyposażony w kabinę ciśnieniową oraz 6 miejsc pasażerskich, produkowany przez wytwórnię Beechcraft.
Projekt Starship rozpoczął się w roku 1979 jako studium samolotu mającego zastąpić samoloty rodziny King Air w roli turbośmigłowego samolotu dyspozycyjnego. 25 sierpnia 1982, firma Beechcraft zakontraktowała z firmą Scaled Composites budowę prototypu w skali 85% oryginału. Pierwszy lot prototypu odbył się w sierpniu 1983 . Samolot był pozbawiony systemu hermetyzacji i certyfikowanej awioniki, prócz tego wykonano go z materiałów odbiegających od tych, jakie planowano zastosować w modelu produkcyjnym. Następnie zbudowano trzy prototypy pełnowymiarowe: NC-1, który służył do testów aerodynamicznych oraz prób w locie, NC-2, na którym testowano awionikę i instalacje pokładowe oraz NC-3, na którym testowano zespoły napędowe. Pierwszy lot NC-1 wykonano 15 lutego 1986. Program opóźniano kilkakrotnie z przyczyn technicznych, pierwszy egzemplarz produkcyjny wzbił się w powietrze 25 kwietnia 1989.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  •  Warto zwrócić uwagę na konstrukcję epoksydowo-węglową, usterzenie w układzie kaczki, brak statecznika pionowego oraz zamontowanie silników w układzie pchającym[4]. Rozważano kilka konfiguracji usterzenia, ostatecznie wybrano układ kaczki. Samolot zachowuje się bardzo poprawnie w zakresie niskich prędkości, ponieważ wysunięty do przodu statecznik ulega przeciągnięciu jako pierwszy co powoduje wytworzenie momentu pochylającego i ponowne rozpędzenie samolotu[5]. Tradycyjnie umiejscowiony statecznik przenosiłby drgania z silników do kabiny powodując zwiększenie hałasu, wobec tego wymaganą sterowność i stateczność kierunkową uzyskano przez przeniesienie steru kierunku na powiększone winglety[6]. Umiejscowienie silników w układzie pchającym powoduje zmniejszenie hałasu poprzez uniknięcie opływu strumienia zaśmigłowego wokół kadłuba samolotu. Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem było zamontowanie awioniki typu Glass cockpit, jako pierwsze tego typu rozwiązanie w samolocie dyspozycyjnym[1]. Dostawcą awioniki była firma Rockwell Collins.

 

 

 
3. Schemat  

bch2000-1 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x silnik turbinowy Pratt & Whitney Canada PT6A-67A
Maksymalna moc  2 x 890kW (1200 hp)
Płatowiec  
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 16,6 m
Długość  14,1 m
Wysokość  3,9 m
Masy  
Masa własna
 4 574 kg
Maksymalna masa startowa  6 759 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  335 kn (620 km/h)
Prędkość podróżna  307 kn (568 km/h)
Prędkość minimalna  97 kn (180 km/h)
Wznoszenie maksymalne  1 450 ft/min (7 m/s)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pułap  41 000 ft (12 497 m)
Zasięg  1 576 nm (2 536 km)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}