Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

 Aircraft Aviat / Stany Zjednoczone

Model:

 Aviat A-1 Husky

 

 AviatA-1BHuskyC-GTHY01 - wikipedia

 AviatA-1B Husky nr rej. C-GTHY01 - źródło en.wikipedia

 

1. Historia modelu

Aviat A-1 Husky to lekki samolot dwuosobwy zbudowany w zakladach Aircraft AVIAT w Afton, Wyoming. Zaprojektowany i wprowadzony do seryjnej produkcji w Stanach Zjednoczonych w połowie lat 1980.
Prace projektowe nad samolotem Christen Industries rozpoczęła się w 1985 roku. Samolot jest jednym z nielicznych w swojej klasie, zaprojektowanym za pomocą oprogramowania CAD . Prototyp oblatano w 1986. Certyfikano go w roku następnym.
Husky jest jednym z najlepiej sprzedających się samolotów lekkich statków w ciągu ostatnich 20 lat

Husky zostały wykorzystane do zadań obserwacyjnych, rybołówstwa, wyciągania szybowców, a także w straży granicznej. Wśród najbardziej znanych użytkowników jest amerykański Departament Spraw Wewnętrznych i Rolnictwa.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Husky posiada usztywnione wysokie skrzydło, siedzenia w tandemie. Konstrukcja metalowa i z rur stalowych. Wysoko umiejscowione skrzydło pozwala na obserwacje i loty patrolowe. Podstawowy model samolotu posiada silnik o mocy  180 KM (134 kW) Textron Lycoming O-360.

 

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Radio VHF comm
  • Transponder
  • GPS opcjonalnie

Silnik:

        podstawowa wersja  -  Textron Lycoming O-360 o mocy 180 KM (134 kW)

 

2.3. Warianty

AVIAT-1A

Husky A-1
    Certyfikowany w dniu 1 maja 1987 roku. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 1800 funtów (816 kg). Silnik Lycoming 0-360-A1P lub Lycoming O-360-C1G od 180 KM (134 kW).
Husky-1A
    Certyfikowany w dniu 28 stycznia 1998 roku. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 1890 funtów (857 kg). Silnik Lycoming 0-360-A1P od 180 KM (134 kW)

AVIAT-1B Husky

Husky-1B
    Certyfikowany w dniu 28 stycznia 1998 roku. Silnik Lycoming 0-360-A1P od 180 KM (134 kW)-1B; może być modyfikowany przez silnik Lycoming IO-360-A1D6 silnik 200 KM (149 kW) i MT MTV-15- B/205-58 śmigło pod STC
Husky A-1B-160 Pup
    Certyfikowany w dniu 18 sierpnia 2003 r., z klapami i 21 października 2005 roku z klapkami. Silnik Lycoming 0-320-D2A , 160 KM (119 kW). (Mniejszy silnik)
Husky-1C-180
Kokpit wyposażony w oprzyrządowanie Garmin; certyfikowany w dniu 24 września 2007 roku. Silnik Lycoming 0-360-A1P od 180 KM (134 kW)
Husky-1C-200
    Certyfikowany w dniu 24 września 2007 roku. Silnik Lycoming IO-360-A1D6 od 200 KM (149 kW).

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aviat A-1 Husky
Silnik, producent Lycoming O-360-A1P czterocylindrowy, czterosuwowy tłokowy silnik lotniczy
Maksymalna moc  180 KM (130 kW)
Płatowiec  górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
10,82 m (35 ft 6 in)
Długość 6,88 m ( 22 ft 7)
Wysokość  
Masy  
Masa własna
 578 kg (1275 funtów)
Maksymalna masa startowa  
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  233 km/h (145 mph)
Prędkość podróżna  225km/h (140 mph)
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne 7,6 m/s (1500 ft / min)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  800 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}