Steen Aero

Producent / Kraj:

 Steen Aero/USA

Model:

 Steen Skybolt

 

 

szufolot

Marek Szufa w czasie akrobacji na swoim Steen "Super Skybolt 300" - Michałków 2011

 

 

1. Historia modelu

Skybolt Steen to amerykański akrobacyjny dwupłatowiec zaprojektowany przez Lamara Steen'a. Prototyp oblatano w październiku 1970 roku. Samolot ma klasyczną strukturę składającą się z rur spawanych kadłuba i drewniane skrzydła. To tandem przeznaczony do klascycznych akrobacji.
Oryginalny Skybolt dysponuje silnikiem Lycoming HO-360-B1B  o mocy 180 KM (134 kW), ale mozna zastosować także silnik o mocy 150 do 260 KM (112 do 194 kW).

Skybolt stał się popularny jako amatorski dwupłatowiec sportowy. Wybudowano dotąd ponad 400 samolotów.
W Polsce w 2008 r. zarejestrowany został samolot Steen "Super Skybolt 300" i otrzymał znaki rejestracyjne SP-YMS. Właścicielem samolotu nazywanego popularnie "Szufolot" był Marek Szufa, znany polski pilot akrobacyjny. Samolot został zniszczony a pilot tragicznie zginął w katastrofie  w czasie pokazów lotniczych 18 czerwca 2011 w Płocku

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Akrobacyjny dwupłatowiec zaprojektowany przez Lamara Steen'a. Samolot ma klasyczną strukturę składającą się z rur spawanych kadłuba i drewniane skrzydła.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Lycoming HO-360-B1B tłok, 180 KM (130 kW)
 

2.3. Warianty


Steen Firebolt
Skybolt (S)
    Skybolt pierwotna wersja
Skybolt (D)
    Zmieniona struktura i funkcja, wyposażenie silnika z 180 do 350 KM (134 do 261 kW)  
Skybolt (R)
    zmiana silnika
Skybolt 300
    Pochodna Skybolt wyposażona w silnik 300 KM (224 kW) .
Super Skybolt
  Wersja dwuosobowa osobowa utworzona przez Jana Shiplera

 

 

 
   

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu (Skybolt (D)) - jednoosobowa
Silnik, producent  Lycoming HO-360-B1B tłokowy
Maksymalna moc  180 KM (130 kW)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7,32m
Długość  5,79m
Wysokość  2,13m
Masy  
Masa własna
 490 kg
Maksymalna masa startowa  748 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  233 km/h
Prędkość podróżna  209 km/h
Wznoszenie maksymalne  13 m/s
Zasięg  724 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}