Socata

Producent / Kraj:

Francja / Daher-Socata

Model:

Socata TB (seria, m.in. 9, 10, 20)

 

 

Socata Tobago Jaroslaw kania

Socata Tobago - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

 

1. Historia modelu

TB Socata to seria lekkich jednego samolotu tłokowego silnika produkowanego przez Socata i zaprojektowany w latach 1970. Wszystkie samolotu (z wyjątkiem TB9) mają stały napęd. Seria TB stała się powszechnie używana w lotnictwie szkoleniowym i turystycznym. W porównaniu do innych czteromiejscowych jednosilnikowych samolotów są stosunkowo przestronne. Ze względu na większy kadłub  i automatycznie wagę są stosunkowo ciężkie i mają niższe osiągi niż samoloty podobnej wielkości oraz zasilaniu. Samoloty serii TB zyskały przydomek „Karaibskich samolotów”, ze względu na ich nazwy odnoszące się do nazw tamtejszych wysp, choć ciężko jest odnaleźć te modele w tamtym regionie. Porównując powyższe modele z innymi czteroosobowymi samolotami warto zwrócić uwagę na przestronne wnętrze - wynika to z budowy kadłuba. Dodatkowo boczne oszklenie dużych rozmiarów daje wrażenie przestronności.
Skrót TB odnosi się do miasta Tabes, które leży na południu Francji. To właśnie tam samoloty są produkowane.
Prace projektowe na serii TB rozpoczęła się w połowie 1970 roku. Model TB20 został zaś certyfikowany w Francji w dniu 18 grudnia 1980 roku. Pierwsza dostawa do klienta stało marca 1981 w Niemczech. Wszystkie samoloty z tych serii zostały zmodernizowane w 2000 r.
Wersje GT zaś mają większą kabinę i aerodynamiczne ulepszenia. Najbardziej widoczne różnice pomiędzy pierwszym i drugim modelem są końcówki skrzydeł, okrągłe w starszych modelach, i statecznik pionowy , który jest wygięty w dolnej części do przodu w modelach GT.
Były plany, aby przenieść produkcję TB20 i TB21 wraz z nowym modelem znanym jako TB2X, do Rumunii. Jednak ostanowieniem z 2006 r. produkcja z serii TB została wstrzymana. W 2008 roku ogłoszono, że TB Series GT zostanie zbudowana tylko na specjalne zamówienie, zaś do 2012 TB GT seria miała zniknąć zupełnie.
Największą różnicą pomiędzy modelami jest moc silnika, od 160 KM (119 kW) dla TB9, 180 KM (134 kW) do TB10, 200 KM (149 kW) dla TB200 i do 250 koni mechanicznych (186 kW ) na TB20 i 21. Jedyna różnica między TB20 i TB21 jest, że ten ostatni jest z turbosprężarką, stąd litery TC. Wszystkie modele mają stałą liczby obrotów, za wyjątkiem TB9, który ma stałe śmigło.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

dolnopłat metalowy, dwułopatowe śmigło o stałym skoku

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Silnik tłokowy czterocylindrowy AVCO LYCOMING O-320-D2A o mocy 160 KM
 

2.3. Warianty

 

Socata TB-9 Tampico
    Czteromiejscowy zasilany przez 160 KM (119 kW) Lycoming O-320-D2a silnik tłokowy, wyposażonego w stałe śmigło, stałe podwozie trójkołowe
SOCATO TB-9C Tampico Klub
SOCATO TB-9 Sprint
SOCATO TB-9 Sprint GT
    Ulepszona wersja TB-9 Sprint.
Socata TB-10 Tobago
    Cztero lub pięcioosobowa kabina, zasilany przez 180 KM (134 kW) Lycoming O-360-A1AD silnik tłokowy, stałe podwozie.
Socata SB-10 Privilege Tobago
    Model limitowana edycja.
Socata SB-10 GT
    Ulepszona wersja TB.10 Tobago
Socata TB-11
    Wspierane przez 134 kW (180 KM) silnik tłokowy.
Socata TB-15
    Proponowana wersja. Nie zbudowana.
Socata TB-16
    Proponowana wersja. Nie zbudowana.
Socata TB-20 Trinidad
   Zasilany przez 250 KM (186 kW), silnik tłokowy, wyposażony w chowane podwozie trójkołowe.
Socata TB-20 Trinidad Excellence
  Wyposażony w rozbudowaną awionikę.
Socata TB-20 C Trinidad
    Wersja lotnicza karetka i transportowa.
Socata TB-20 GT
    Ulepszona wersja TB-20 Trinidad.
Socata TB-21 Trinidad
    250 KM (186 kW)
Socata TB-21 Trinidad GT
    Ulepszona wersja TB-21 Trinidad TC, wyposażony w turbosprężarkę cyfrowo sterowaną.
Socata TB-30 Epsilon
    Wojskowy samolot szkolny niezwiązany z żadnym z innych statków powietrznych z serii TB.
Socata TB-31 Omega
    Propozycja turbośmigłowy napędzane wersję TB-30 Epsilon. Tylko jeden wyprodukowany samolot.
Socata TB-200 Tobago XL
    (1991) Five-osobowa kabina samolotu światło, zasilane przez 200 KM (149 kW) Lycoming IO-360A1B6 silnik tłokowy, wyposażonego w stałym podwoziem trójkołowym. [6]
Socata TB-200 Tobago XL GT
    Ulepszona wersja TB-200 Tobago XL.
Socata TB-360 Tangara
    Projekt na podstawie modelu Gulfstream amerykańskiego GA-7 Cougar. Nigdy nie wszedł do produkcji.

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  Socata TB (10)
Silnik, producent Silnik tłokowy czterocylindrowy AVCO LYCOMING O-320-D2A
Maksymalna moc  160 KM
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,76 m
Długość  7,63 m
Wysokość  3,02 m
Masy  
Masa własna
700 kg
Maksymalna masa startowa 1150 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 247 km/h
Prędkość podróżna 235 km/h
Prędkość minimalna 97 km/h
Wznoszenie maksymalne  4,0 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1210 km / 6h05’lotu

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Francja / Daher-Socata

Model:

Socata GY-80 Horizon

 

 socata GY-80 Horizon

 

1. Historia modelu

Samolot został zaprojektowany przez znanego francuskiego projektanta Yves'a Gardana w latach 50. Pod koniec lat 50 Sud-Aviation nabył od Gardana licencję na produkcję jego konstrukcji. Prototyp odbył swój pierwszy lot latem 1960 roku. Firma Sud Aviation wyprodukowała do końca 1969 roku 267 samolotów w zakładach Nantes i Rochefort. Później zakończono jego produkcję.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  • Czteromiejscowy turystyczny jednopłat, oblatany w 1960 roku, zaprojektowanym przez Yves Gardan i produkowanym na licencji przez Sud Aviation. Samolot został zaprojektowany jako dolnopłat, posiada sterowane elektrycznie klapy Fowlera i lotki Fryzego. Jego trzykołowe podwozie jest częściowo chowane (trochę wiecej niż połowa każdego z kół pozostaje nie schowana).

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
160 hp (119kW) Avco Lycoming O-320
Projekt podstawowy zawierał silnik 160 hp (119kW) Avco Lycoming O-320 ze stałym metalowym śmigłem. Można było w nim jednak zastosować także silniki o większej mocy i trójpłatowe stałe śmigło.

 

 

2.3. Warianty


Wersją rozwojową był samolot zaprojektowany jako Super Horizon 2000, który później wszedł do produkcji pod nazwa ST 10 Diplomate.

 

 

 
3. Schemat  

schemat socata 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

 

Typ samolotu  
Silnik, producent 1 × Lycoming O-360-A
Maksymalna moc 134 kW (180 hp)
Płatowiec  ednopłat, dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9.70 m (31 ft 9¾ in )
Długość  6.64 m (21 ft 9½ in)
Wysokość  2.60 m (8 ft 6 in)
Masy  
Masa własna
 625 kg (1,377 lb)
Maksymalna masa startowa  1,150 kg (2,535 lb)
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  250 km/h (155 mph)
Prędkość podróżna  245 km/h (152 mph)
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne, prędkość wznoszenia  4.5 m/s (885 ft/min)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1,250 km (775 miles)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: SOCATA / Francja

 

Model: TBM 900

 

 

 

 

 

 

1. Opis

 SOCATA TBM 900 to francuski samolot turystyczny opracowany przez przedsiębiorstwo Morane-Saulnier. TBM 900 jest ulepszoną wersją TBM 850, w którym wprowadzono szereg modyfikacji. Projektanci przeprojektowali wlot powietrza dzięki czemu  zwiększyła się wydajności i aerodynamiczność.

 

1.1. Konstrukcja

  • jednopłat głównie z konstrukcji aluminiowych.
 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  1 × Pratt & Whitney Canada PT6A-66D
Maksymalna moc  634 kW (850 hp)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 12,83m
Długość 10,73m
Wysokość  4,36m
Masy  
Masa własna
 654 kg
Maksymalna masa startowa  3 353 kg
Osiągi samolotu  
Pułap  9 450 m
Prędkość wznoszenia 12.09 m/s

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: SOCATA / Francja

 

Model: Rallye

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Socata Rallye to francuski samolot turystyczny opracowany w latach 50. XX wieku przez przedsiębiorstwo Morane-Saulnier, w późniejszych latach prdukcje samolot kontynuowała firma SOCATA. Prototyp maszyny oblatano w 1958 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1961 roku. Samolot Rallye był  produkowany w licznych odmianach (MS.880-887; MS.980-985) i sprzedawany na rynku cywilnym i wojskowym. W 1976 roku licencję na produkcję samolotu sprzedano Państwowym Zakładom Lotniczym, gdzie samolot produkowano pod nazwą PZL-110 Koliber.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat o metalowej konstrukcji półskorupowej.
 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent   Franklin 6A-235-C1
Maksymalna moc  220 KM (162 kW)
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,61m
Długość  7,18m
Wysokość  2,8m
Powierzchnia nośna 12,6 m2
Masy  
Masa własna
 615 kg
Maksymalna masa startowa  1 100 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  260 km/h
Prędkość przelotowa  238 km/h
Prędkość minimalna 95 km/h
Pułap  6 600 m
Zasięg 1 050 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}