Moravan Aviation

Producent / Kraj:

Moravan Otrokovice / Czechy

Model:

Zlin 43

 

 

Zlin 43 Repulogep

Zlin 43 - fot. wikipedia.hu

 

 

1. Historia modelu

Zlin 43 - opracowany w firmie Moravan Otrokovice, jako dalszy rozwój dwumiejscowego samolotu Zlin Z-42. To jednosilnikowy dolnopłat. Przeznaczony do podstawowej i zaawansowanej nauki pilotażu w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, holowania szybowców lub reklam, lotów nocnych oraz IFR, lotów patrolowych (także nad morzem), przewozów pasażerskich, lotów biznesowych, sportowych lub rekreacyjnych. Doskonale nadaje się także do lotów rodzinnych i wycieczek, dlatego chętnie widziany jest w roli powietrznej taksówki.
Z-43 oblatano w dniu 10 grudnia 1968 r. Jego produkcja rozpoczęła się od roku 1972. Okazał się jednak mniej popularny niż jego poprzednik, a produkcja zakończyła się w 1977 roku. Wybudowano 80 sztuk samolotów

Jego następcą został Z-143 - wersję tą wprowadzono w 1992 roku. Jest napędzana sześciocylindrowym silnikiem Lycoming O-540.  W Polsce na do 2010 roku w rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot Zlin-43.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Czteromiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Kabina zakryta. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Avia M 337 odwrócony sześciocylindrowy silnik rzędowy, 157 kW (210 KM)

 

2.3. Warianty

  • Zlín Z 43    Model podstawowy
  • Zlín Z 143   Ulepszony model
  • Aeronautical Manufacturing Enterprise Safir-43 - algierska licencja wybudowania kopii Zlina Z 43

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 43
Silnik, producent Avia M 337 sześciocylindrowy silnik rzędowy
Maksymalna moc 157 kW (210 KM)
Płatowiec dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,76 m
Długość  7,75 m
Wysokość  2,91 m
Masy  
Masa własna
 730 kg
Maksymalna masa startowa  1350 kilogram
Masa użyteczna    
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  235 km / h
Prędkość podróżna  210 km / h
Prędkość minimalna  103 km / h
Wznoszenie maksymalne  3,5 m / s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  610 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Moravan Aviation s.r.o. / Czechy

Model:

Zlin 242

 

 

ZLIN 242 Zaparka

Zlin 242 - fot. Ladislaw Zaparka

 

1. Historia modelu

Zlin 242 - samolot przeznaczony do: podstawowego i zaawansowanego szkolenia w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, nauki i treningu w akrobacji, holowania szybowców i banerów reklamowych, treningu w lotach nocnych oraz IFR.
Samolot może być wykorzystywany w kategoriach normalnych i akrobacyjnych, w granicach dopuszczalnego przeciążenia + 6 / - 3.5 g. Samolot posiada certyfikat w Republice Czeskiej, Kanadzie, Szwecji, Wielkiej Brytanii, Australii, USA, Słowenii, Austrii, Liksemburgu, Belgii, Izraelu, Argentynie i Polsce.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Jednosilnikowy, dwumiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji, z fotelami umieszczonymi obok siebie. Jest napędzany silnikiem tłokowym TEXTRON LYCOMING AEIO-360-A1B6 z trójłopatowym śmigłem Muhlbauer MTV-9-B-C/C-188-18a z hydraulicznie regulowanym skokiem śmigła lub opcjonalnie ze śmigłem Hartzell HC-C3Yr-4BF/FC 6890. Samolot spełnia wymagania FAR PART 36 i ICOA Aneks 16, rozdział 10 dotyczące ograniczenia hałasu, bez konieczności ograniczania mocy silnika. Obecnie autoryzowanym przedstawicielem ZLIN w Polsce jest firma L-Z.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
TEXTRON Lycoming AEIO-360-A1B6
MOC:
Maksymalna moc startowa (149 kW)     200 KM     2700 obr/min
Maksymalna moc ciągła (149 kW)     200 KM     2700 obr/min
Moc przelotowa 75% MC (112 kW)     150 KM     2450 obr/min
Moc przelotowa 60% MC (97 kW)     130 KM     2350 obr/min

 

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 242 (wersja podstawowa)
Silnik, producent TEXTRON Lycoming AEIO-360-A1B6
Maksymalna moc j/w
Płatowiec dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,34m
Długość  6,94m
Wysokość  2,95
Masy  
Masa własna
 730kg
Maksymalna masa startowa  1090kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  321 km/h
Prędkość podróżna  207 km/h
Prędkość minimalna  93 km/h
Wznoszenie maksymalne  4,25 m/s
Rozbieg  266 m
Dobieg  265 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  46,5 l/h przy 75% MC, 36 l/h przy 65% MC
Pojemność zbiorników paliwa  2 x 60l
Zasięg  ok. 1000km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

 

Producent / Kraj:

 Czechy

Model:

 Zlin Z-526F

 

 

 Zlin 526 Jarosław Kania


Zlin 526 - fot. Jaroslaw Kania

 

1. Historia modelu

 

Zlin Z-526F jest dwumiejscowym samolotem akrobacyjnym. To kolejna maszyna wyprodukowana w ramach serii Zlin Trener, wywodzącej się z modelu Z-26, zaprojektowanego w 1940 roku i produkowanej w fabryce Moravan Otrokovice. Pierwszy przedprototyp nowej linii Zlinów - Z-526 wzbił się w powietrze 3 września 1965 roku.Był to przebudowany seryjny egzemplarz Zlina Z-326. W roku 1969 seryjny egzemplarz Zlina Z-526 otrzymał nowy silnik LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM i śmigło Avia V-503A. Tak powstał Zlin Z-526F - pierwszy z dwumiejscowych Zlinów akrobacyjnych, szkoleniowych (dla dwuosobowej załogi). Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 940 kg samolot mógł wykonywać manewry w zakresie +6/-3 G.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  •  Jest to jednosilnikowy dwumiejscowy dolnopłat z chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Jego kadłub ma konstrukcję kratownicową spawaną z rurek stalowych, oprofilowaną metalowymi i drewnianymi elementami, krytą płótnem. Posiada metalowe skrzydła. Silnik wykorzystywany w tej wersji ZLINA to LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM. Śmigło jest metalowe, dwułopatowe, przestawiane hydraulicznie Avia V-503A ø 2.05 m

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
LOM Praha Avia M-137A o mocy 180 KM

2.3. Warianty


Zlin Z-526AFS - wersja jednomiejscowego samolotu akrobacyjnego. Wyprodukowany w ramach serii Zlin Trener w fabryce Moravan Otrokovice. Pomysł skonstruowania takiego samolotu zgłosili piloci akrobacyjni czechosłowackiej Kadry Narodowej latający dotychczas na jednomiejscowych Zlinach Z-526AS i Z-526AF będących w rzeczywistości modyfikacjami dwumiejscowych Zlinów Z-526. Był całkowicie nową konstrukcją zaprojektowaną od podstaw jako jednomiejscowa maszyna zawodnicza.

Wolnonośny dolnopłat wyposażony został w sześciocylindrowy, rzędowy silnik w układzie odwróconym LOM Praha Avia M137A napędzający automatycznie przestawialne śmigło Avia V-503A. Posiada stosunkowo długi kadłub, skrzydło o trapezowym obrysie i kroplową owiewkę kabiny, ktora upadabnia go do rasowego myśliwca z końca lat czterdziestych. Niestety moc silnika wynosząca tylko 180 KM nie pozwalala rozwinąć parametrów, jakie chcieliby piloci. Równorzędną walkę ze światową czołówką pilotów akrobacyjnych pozwolił nawiązać dopiero jego następca - Zlin Z-50.

Zlin Z-526AFS to jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat z chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Ma kadłub o konstrukcji kratownicowej spawany z rurek stalowych, oprofilowany metalowymi i drewnianymi elementami, kryty płótnem. Posiada metalowe skrzydła.
Śmigło: metalowe, dwułopatowe, przestawiane hydraulicznie Avia V-503A ø 2.05 m

 

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

 

Typ samolotu  Zlin Z-526 Zlin Z-526AFS
Silnik, producent LOM Praha Avia M-137A (180 KM)  
Maksymalna moc    
Płatowiec    
Wymiary
   
Rozpiętość skrzydeł
 10.59 m 8.84 m
Długość  8 m 7.82 m
Wysokość  2.06 m 1.90 m
Masy    
Masa własna
 685 kg 604 kg
Maksymalna masa startowa  940 kg 740 kg
Masa użyteczna    
Osiągi samolotu    
Prędkość maksymalna w locie poziomym  244 km/h 252 km/h
Prędkość podróżna  210 km/h 230 km/h
Prędkość minimalna    
Wznoszenie maksymalne  6.0 m/s 8.0 m/s
Rozbieg    
Dobieg    
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej    
Pojemność zbiorników paliwa    
Zasięg  840 km 750 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu


Źródło:JW na podst. eagle/forum.spotter.pl

 

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Moravan Aviation / Czechy

Model: 

Zlín Z-50

 
ZLIN-50 fot. Jacek Waszczuk

1. Historia modelu

Jest współczesnym jednosilnikowym samolotem akrobacyjnym produkowanym w Czechach. Pomysł budowy samolotu narodzil się jesienią 1973 roku. Wtedy postanowiono w fabryce Moravan Otrokovice zbudować nowy samolot akrobacyjny. Grupa konstruktorów kierowana przez Jana Mikulę przystąpiła do prac nad projektem Zlín Z-50. Popularna "pięćdziesiątka" już w trakcie realizacji projektu w celu poprawienia własności aerodynamicznych samolotu projektowana była z wykorzystaniem z programów komputerowych. Głównym problemem było dobranie odpowiedniego silnika, ponieważ w Czechach nie produkowano silników o odpowiednich parametrach. Wybór padł na amerykański silnik Lycoming AIO-540 D4B5 o mocy 260 KM (191 kW) i trójpłatowe śmigło firmy Hartzell.

Ważna była także maksymalna redukcja masy płatowca. W tym celu zastosowano mocowanie skrzydeł bezpośrednio do ramy kadłuba, co charakteryzuje się małą masą i dużą żywotnością. Podwozie zostało wykonane z tytanu, a kadłub jest z cienkiej blachy i kryty płótnem.
Zbiornik paliwa mieści zaledwie 60 litrów paliwa, co jest jednak wystarczające na wykonanie akrobacji. W celu dokonania dłuższego lotu należy zamontować dodatkowe zbiorniki paliwa montowane na końcówkach skrzydeł.

Pierwszy lot Zlina-50 odbył się 18 lipca 1975 roku. Próby w locie wykazały, że wszystkie założenia zostały spełnione i samolot wszedł do produkcji. Wersja podstawowa samolotu nosiła nazwę Zlín Z-50L. Samolot ten został dopuszczony przez FAA do wykonywania akrobacji w zakresie przeciążeń +9G do -6G.

W 1981 roku zainstalowano w Z-50 nowy mocniejszy silnik Textron Lycoming AEIO-540 L1B5D o mocy 300KM. Wersję tę oznaczono Zlín Z-50LS. Wersja ta została dopuszczona do akrobacji w zakresie przeciążeń +8G do -6G.
W 1991 zmodyfikowano kształt skrzydeł, zamontowano dodatkowe zbiorniki paliwa oraz mocną wytwornice dymu dzięki czemu powstała wersja Z-50 LX. Cztery samoloty tej wersji używane są przez ekipę Red Bulla "Flying Bulls Aerobatics Team". Samoloty znajdują się także na stanie polskiej Grupu Akrobacyjnej "Żelazny".

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

  •  samolot posiada metalową, półskorupową konstrukcję, kadłub zaś wykonany jest ze stali i pokryty lekkimi stopami i tkaniną, skrzydła wykonane z kompozytów węglowych pokrytych włóknem szklanym; podwozie stałe z kółkiem tylnym.

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:


Silnik:
Lycoming AIO-540D4B5 o mocy 260KM w wersji Z50L
(wersja Z50LS/LX - Lycoming AEIO-540 o mocy 300 KM)

 

2.3. Warianty

  • Z-50L
  • Z-50LX

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent 1 silnik gaźnikowy Lycoming AIO-540D4B5 (Z-50L);
Lycoming AEIO-540 (Z-50LS/LX)
Maksymalna moc  260 KM (Z-50L); 300 KM (Z-50LS/LX)
Płatowiec  jednopłatowiec
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
8,60 m (Z-50L); 7,70 m (Z-50LX)   
Długość 9,00 m (Z-50L); 6,94 m (Z-50LX)
Wysokość 1,70 m (Z-50L); 2,62 m (Z-50LX) 
Masy  
Masa własna
570 kg (Z-50L); 544 kg (Z-50LX)
Maksymalna masa startowa 720 kg (Z-50L); 608 kg (Z-50LX)
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 290 km/h (Z-50L); 396 km/h (Z-50LX) 
Prędkość podróżna 248 km/h (Z-50L); 215 km/h (Z-50LX)      
Prędkość minimalna 98 km/h (Z-50LX)
Wznoszenie maksymalne 12,00 m/s (Z-50L); 16,25 m/s (Z-50LX)      
Rozbieg  -
Dobieg  -
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  -
Pojemność zbiorników paliwa  -
Zasięg 250 km (Z-50L)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Moravan Aviation s.r.o. / Czechy

Model:

Zlin 42

 

 

z42m wwwflugzeuginfonet

Zlin 42 M - fot. www.flugzeuginfo.net

 

 

1. Historia modelu

Prototyp samolotu Zlin 42-M opracowany został w zakładach Morvan Narodni Podnik w Otrokovicach, które znane są z produkcji samolotów szkolnych, turystycznych i akrobacyjnych. W październiku 1967 r. prototypowy Zlin-42 odbył pierwszy lot, a w 1969 r. przeszedł próby homologacyjne. Samolot wszedł do produkcji seryjnej w 1971 r. Przeznaczono go dla potrzeb lotnictwa czechosłowackiego i na eksport. Od założenia firmy przez koncern Bata w 1934 roku wyprodukowano ponad 5600 samolotów, przeznaczonych głównie do akrobacji lotniczych i treningów.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Samolot Zlin-42M to dwumiejscowy, całkowicie metalowy dolnopłat ze stałym podwoziem, przeznaczony do szkolenia, treningu i turystyki.Skrzydła Zlina 42M to konstrukcja jednodźwigarowa z dźwigarkiem pomocniczym, na którym zawieszone są lotki i klapy.
Stałe, trójpodporowe podwozie stanowią: przednia goleń z amortyzatorem olejowo-powietrznym, umieszczona niesymetrycznie z prawej strony do podłużnej osi kadłuba oraz golenie podwozia głównego bez amortyzatorów, w postaci belki sprężystej. Koło przednie o wymiarach 350x135 jest sterowane, koła główne o wymiarach 420x150 wyposażono w hamulce hydrauliczne.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Avia M-137 AZ o mocy 132,5 kW

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

zlin z 42mschemat

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 42M
Silnik, producent  Avia M-137 AZ
Maksymalna moc  132,5 kW
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,11 m
Długość  7,145 m
Wysokość  2,69 m
Masy  
Masa własna
645 kg
Maksymalna masa startowa 970 kg (startowa do pełnej akrobacji: 920 kg)
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  226 km/h
Prędkość podróżna  215 km/h
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  5,2 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  500 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Moravan Otrokovice / Czechy

Model:

Zlin-142

 

 

Zlin 142 Jarosław kania

Zlin-142 - fot. Jarosław Kania

 

 

1. Historia modelu

Zlin 142 - samolot szkolno-trenigowy, który powstał w zakładach Moravan Otrokovice i został zbudowany na bazie Zlina 42M. Pierwszy lot odbył się 28 grudnia 1978 roku. Przeznaczony do szkolenia pilotów na poziomie podstawowym i średnio zaawansowanym oraz do nauki akrobacji na poziomie podstawowym. Może również służyć do nauki lotów bez widoczności (IFR) oraz do holowania szybowców.
Niegdyś jeden z bardziej popularnych samolotów w polskich aeroklubach. Obecnie na lotniskach spotykany rzadko, zastąpiony Cessnami oraz Kolibrami.  Zlin 142 jest samolotem lubiącym wpadać w korkociągi. Powodem tego była konstrukcja skrzydła i jego właściwości aerodynamiczne.
Silnik z turbosprężarką dysponował mocą wystarczająca do wykonania kilku figur akrobacyjnych, a dzięki dźwigarowi wypełnionemu azotem, Zlin znosił przeciążenia rzędu od -4G do +6G. To dawało pilotowi możliwość sprawdzenia swoich umiejętności.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Metalowa, półskorupowa; miejsca dla załogi obok siebie; podwozie stałe z kołem przednim

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Sześciocylindrowy chłodzonym powietrzem silnik tłokowy M-337AK o mocy 156 kW oraz dwułopatowe śmigło W500A ze zmiennym skokiem

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin-142
Silnik, producent  M-337AK
Maksymalna moc  156 kW
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,16m
Długość  7,33m
Wysokość  2,75m
Masy  
Masa własna
730 kg
Maksymalna masa startowa 1020 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  230 km/h
Prędkość podróżna  197 km/h
Prędkość minimalna  102 km/h
Wznoszenie maksymalne  5,1 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  525 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Moravan Aviation s.r.o. / Czechy

Model:

Zlin 143

 

 

bff7513f8bb332d42580900978c203e4

Zlin 143 - fot. Ladislav Zápařka

 

 

1. Historia modelu

Zlin 143 - Samolot jest przeznaczony do: podstawowej i zaawansowanej nauki pilotażu w cywilnych i wojskowych szkołach lotniczych, holowania szybowców lub reklam, lotów nocnych oraz IFR, lotów patrolowych (także nad morzem), przewozów pasażerskich, lotów biznesowych, sportowych lub rekreacyjnych.

Samolot może być wykorzystywany w kategoriach normalnych albo użytkowych, z ograniczeniem współczynnika przeciążenia w zakresie +4,4 /-1,76 g.  Zlin 143 posiada certyfikat w Republice Czeskiej, USA, Słowacji, Szwajcarii, Bułgarii, Niemczech, Austrii i Polsce.  Z 143 L jest jednosilnikowym, czteromiejscowym dolnopłatem o metalowej konstrukcji. Fotele umieszczono w układzie 2 + 2. Samolot ma zbiorniki: 2 x 61 l lub 2 x 51 l zabudowane w skrzydłach.

Samolot spełnia bardzo surowe szwajcarskie przepisy dotyczące ograniczenia hałasu i jest zarejestrowany w najniższej klasie D.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Czteromiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej. Kabina zakryta. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

2.2. Wyposażenie



Silnik:
Napęd stanowi silnik tłokowy TEXTRON LYCOMING typu O-540-J3A5 z trójłopatowym śmigłem typu Muhlbauer MTV-9-B/195-45a z hydraulicznym systemem sterowania skokiem łopat.

 

2.3. Warianty

 

56271e39a5dd730f90d00ee43095ccab Kokpit Z 143 L

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Zlin 143
Silnik, producent  TEXTRON LYCOMING typu O-540-J3A5
Maksymalna moc  235 KM (2400 obr/min)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,14 m
Długość  7,58 m
Wysokość  2,91 m
Masy  
Masa własna
 850 kg
Maksymalna masa startowa  1350 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  262 km/h
Prędkość podróżna  175 km/h
Prędkość minimalna  140 km/h
Wznoszenie maksymalne  4,9 m/s
Rozbieg  295 m
Dobieg  380 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1070 km (65% mocy silnika) - Wysokość 3030 m, 10000 ft

Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. lz.pl

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}