Grumman

Producent / Kraj: Grumman | Gulfstream Aerospace / USA

 

Model: Gulfstream II

 

 

 

G2 

 

 

1. Opis Gulfstream II (G-II) - amerykański  business jet z podwójnym silnikiem, zaprojektowany i zbudowany przez firmę Grumman, która następnie zmieniała się Grumman American i wreszcie Gulfstream American. Nadano temu modelowi nazwę Grumman G-1159 a dla wojska USA oznaczany był jako C-11 Gulfstream II. Został on zastąpiony przez Gulfstream III . Pierwszy Gulfstream II miał swój start na 2 października 1966 roku. 

 

1.1. Konstrukcja

Dwusilnikowy samolot transportowy, oraz buisness jet udostępniający zakwaterowanie dla maksymalnie 14 pasażerów, zasilany przez dwa silniki Rolls-Royce Spey RB.168 Mk 511-8. Otrzymał certyfikat A12EA FAA  19 października 1967 roku.

 

1.2. Wyposażenie

         2 × Rolls-Royce Spey 511-8 turbofan, o ciągu maksymalnym 11400 lbf (51 kN) każda

 

 

 

 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Rolls-Royce Spey 511-8
Maksymalny ciąg  2x 11400 lbf (51 kN)
Załoga  2
Pasażerowie  Max. 19 
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 20,98 m
Długość  24,36 m
Wysokość  7,47 m
Powierzchnia skrzydła  75,21 m2
Masy  
Masa własna
 16 576 kg
Maksymalna masa startowa  29 711 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  936 km/h
Prędkość podróżna  778 km/h
Pułap  13 715 m
Zasięg  6635 km

 

źródło: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Grumman / USA

 

Model: Gulfstream I

 

 

 

G1 

 

 

1. Opis Grumman Gulfstream I (Oznaczenie G-159 firmy) jest samolotem z silnikiem turbośmigłowym. To pierwszy raz poleciał 14 sierpnia 1958 roku.Po odrzuceniu pomysłu na rozwój Grumman Widgeon samolotu amfibi transportowej, firma próbowała stworzyć samolty transportu wykonawczego które oparte były by na wariancie z napędem turbinowym o użyteczności transportu morskiego TF-1 Grumman Trader . Firma już ustalone, że każdy nowy samolot musiałby być zasilany turbośmigłowy silnikiem i wybrany Rolls-Royce Dart najlepiej się nadawał. Dalsze badania wykazały, że projekt samolotu Trader nie będzie dobrze sprzedawać, a oni potrzebowali zupełnie nowy design dla swoich maszyn.

 

1.1. Konstrukcja

        Dwusilnikowy samolot buisnes jet z zakwaterowaniem dla 14 pasażerów

 

1.2. Wyposażenie

         2 × Rolls-Royce Dart 529 turbośmigłowy , 2190 shp (1630 kW) każdy.

 

 

 

 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Rolls-Royce Dart 529
Maksymalna moc  2x 2190 shp (1630 kW)
Załoga  2
Pasażerów  10-24
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 23,93m
Długość  19,43m
Wysokość  6,93m
Powierzchnia skrzydeł  56.70 m2
Masy  
Masa własna
 9 934 kg
Maksymalna masa startowa  15.921 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  560 km/h
Prędkość wznoszenia  9,7 m/s
Pułap  10 241 m
Zasięg  4 088 km

 

źródło: pl.wikipedia.en

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

Grumman Aircraft Engineering Corporation / Stany Zjednoczone

Model:

Grumman American AA-5

 

 

Grumman_AA5

Grumman American AA-5 - fot. airport-data.com

 

 

1. Historia modelu

Grumman American AA-5 - pod koniec lat 60. ubiegłego wieku firma American Aviation wprowadziła do produkcji lekki, dwumiejscowy samolot AA-1 Yankee Clipper. Powodzenie tej konstrukcji skłoniło producenta do opracowania samolotu czteromiejscowego. Pierwszym efektem tych prac był AA-2 Patriot, jednak w trakcie testów prototypu okazało się, że samolot ten nie spełnia stawianych przed nim wymagań. Powstał tylko jeden prototyp. Niepowodzenie nie zniechęciło jednak inżynierów American Aviation, podjęli oni kolejną próbę. Tym razem oparto się w znacznym stopniu na konstrukcji sprawdzonego już AA-1. Powstał dzięki temu płatowiec którego części pokrywały się w 2/3 z częściami Yankee Clippera. Nie tylko zmniejszało to koszty opracowania i produkcji, ale i części zamiennych i serwisu.

 

Samolot bez większych problemów przebrnął przez proces certyfikacyjny. Nowa, czteromiejscowa maszyna napędzana był 150- konnym silnikiem Lycoming O-320-E2G. Samolot otrzymał nazwę AA-5 Traveler. Rozpoczęcie produkcji samolotu zbiegło się w czasie z przejęciem zakładów w Cleveland w Ohio przez Grummana. American Aviation przekształcony został w Grumman American Aviation. Produkcja pierwszej wersji AA-5 trwała cztery lata, czyli do 1975r., w jej trakcie powstało 834 tych samolotów. W 1974r. pojęto prace nad stworzeniem doskonalszej wersji AA-5. Dokonano lekkich korekt w sylwetce maszyny. Oprócz tego zmieniono układ wydechowy, zastosowano owiewki kół podwozia i powiększono stateczniki poziome. Pojemność zbiorników paliwa zwiększyła się z 140 litrów do 196 litrów. Tak zmodernizowany samolot otrzymał oznaczanie AA-5A i nazwę Cheetah. Produkcja trwała od końca 1975r. do 1979r., w okresie tym zakłady w Cleveland ponownie zmieniły właściciela, spowodowane było to rezygnacją Grummana z produkcji samolotów turystycznych. W 1978r. dawny Grumman American stał się Gulfsteram American. W trakcie eksploatacji okazało się, że mimo wykorzystania tego samego silnika samolot jest o 11km/h szybszy od poprzedniej wersji. Z uwagi na to że Cheetah jest zewnętrznie niemal identyczny jak Traveler, na wszystkich maszynach tej wersji producent umieszczał rysunek galopującego geparda. Mimo zmian własnościowych powstało 900 AA-5A.

 

Ostatni wariant AA-5 powstał w 1975r. to Tiger, znany pod oznaczaniem AA-5B. Tiger powstał mniej więcej w tym samym czasie co Cheetah i był z tym samolotem niemal tożsamy. Główną różnicą było zastosowanie 180- konnego silnika Lycoming O-360-O4K. Pozwalało to na rozwijanie większych prędkości, jak również zwiększenie maksymalnej masy startowej. Podobnie jak w przypadku AA-5A stwierdzono, że samolot jest bardzo podobny do Travelera, zaczęto więc na kadłubach domalowywać pędzącego tygrysa. Produkcja AA-5B również była kontynuowana przez Gulfstreama, stała się to najpopularniejsza wersja serii AA-5, ponieważ powstało ich aż 1323. Linia produkcyjna samolotów AA została zamknięta w 1979r.. Po dekadzie od zaprzestania produkcji powstała firma American General Aviation Corporation, która postanowiła wznowić montaż Tigerów. Nim do tego doszło samolot został przeprojektowany, otrzymał nieznacznie zmienioną sylwetkę, 28- watową instalację elektryczną, nowy układ klimatyzacyjny i wyposażenie kabiny. Oprócz poprawienia komfortu pilotażu i ułatwienia prac serwisowych pozwoliło to na zwiększenie prędkości maszyny. Tak zmodyfikowany samolot otrzymał oznaczanie AG-5B. Nim American General Aviation upadło w 1993r. zdążyło wyprodukować 181 egzemplarzy Tigerów. W 1999r. firma Tiger Aircraft LLC pozyskała prawa do produkcji samolotów AA-1 i AA-5. Fabryka w Martinsburgu (Zachodnia Wirginia) podjęła w 2001r. produkcję AG-5A by do 2006r. wypuścić jedynie 51 egzemplarzy. W 2007r. prawa odkupiła od upadłej firmy True Aircraft Holdings LLC.

 

Jeśli to przedsiębiorstwo podejmie produkcję AA-5 będzie już piątą firmą podejmującą się tego zadania. Łącznie wyprodukowano 3282 AA-5, co można uznać za (niewielki bo niewielki, ale) sukces, zwłaszcza gdy wziąć pod uwagę, że często zmieniający się producenci zwykle mieli niewielkie pojęcie o marketingu na amerykańskim rynku samolotów turystycznych.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Lycoming O-360 -A4K chłodzony powietrzem, 4-cylindrowy, silnik tlokowy w układzie bokser o mocy 180 KM (134 kW)

 

2.3. Warianty

  • AA-5 Traveler
  • AA-5A Cheetah
  • AA-5B Tiger
  • AA-5C
  • AG-5B Tiger

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Grumman American AA-5
Silnik, producent Lycoming O-360 -A4K
Maksymalna moc 180 KM (134 kW)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,6m
Długość  6,7m
Wysokość  2,4m
Masy  
Masa własna
 680kg
Maksymalna masa startowa  1090kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  265km/h
Prędkość podróżna  
Prędkość minimalna  
Wznoszenie maksymalne  259 m / min
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  1270km

 Oprac. Kamil Stasiak

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}