Higiena codzienna

W trosce o utrzymanie dobrego stanu zdrowia, samopoczucia i sprawności psychofizycznej każdy pilot powinien stosować się do następujących zasad.

1) Przestrzeganie zasad czystości. Jest to podstawowa zasada higieny i zasadniczy warunek ochrony zdrowia człowieka. Oto główne zasady utrzymania czystości:


* ciepła kąpiel po każdym treningu sportowym, oraz codziennie wieczorem,

* codzienny poranny prysznic,

* mycie stóp codziennie wieczorem,

* mycie rak po każdych zajęciach i przed posiłkami,

* zmiana bielizny osobistej codziennie,

* zmiana pościeli co dwa tygodnie,

* spanie w innej bieliźnie niż ta, której używało się w ciągu dnia,

* utrzymywanie czystości w mieszkaniu oraz miejscu pracy lub nauki.


Należy też pamiętać o czystości ubrania, w którym wykonywane są loty.


2) Utrzymywanie higieny jamy ustnej. W tym celu należy co najmniej dwa razy dziennie czyścić żeby oraz co pól roku kontrolować u lekarza-stomatologa stan uzębienia.


3) Higiena mieszkania. Mieszkanie powinno być czyste i przytulne, wietrzone co najmniej dwa razy dziennie w celu zapewnienia czystości i świeżości powietrza oraz właściwej wilgotności.


4) Oświetlenie przy pracy lub nauce powinno być bezcieniowe padać z lewej strony. Jego sita powinna wynosić 75-100 luksów (orientacyjnie: sita jednego luksa ma światło świecy widziane z odległości 1 m).


5) Odżywianie. Dieta lotnika powinna zawierać dostateczną ilość niezbędnych dla organizmu substancji odżywczych: białka, tłuszczów, węglowodanów, witamin, soli mineralnych i wody. Substancje te powinny być spożywane w możliwie różnorodnych artykułach spożywczych. Mięso, bardzo ważny składnik pożywienia, nie powinno jednak dominować w składzie pożywienia. Powinno się spożywać dużo serów, jaj, ryb i przetworów rybnych, a przede wszystkim dużo warzyw i owoców. Posiłki powinno się spożywać regularnie. Niewskazane jest jedzenie posiłków zbyt obfitych; organizmowi potrzebna jest z reguły mniejsza ilość pożywienia niż zostaje spożywana. Przejadanie się prowadzi do odkładania się tłuszczów w organizmie, Co ma bardzo niekorzystny wpływ na stan zdrowia.


6) Sen jest zjawiskiem fizjologicznym. Daje odpoczynek i regeneruje siły organizmu. Człowiekowi sen potrzebny jest niezbędnie. Ponieważ zajęcia lotnicze wiążą się z pewnym napięciem nerwowym, lotnik powinien spać 7-8 godzin na dobę. Spać należy w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu i przy otwartym oknie.


7) Codzienna gimnastyka poranna powinna trwać najmniej 15 minut. Ćwiczenia poranne wprawiają w stan dobrego samopoczucia, dzień rozpoczęty gimnastyką jest zawsze łatwiejszy. Gimnastyka poranna powinna zawierać proste ćwiczenia gimnastyczne, wykonywane w sposób dynamiczny. Wykonuje się je bezpośrednio po przebudzeniu przy otwartym oknie.


8) Należy bezwarunkowo unikać palenia tytoniu i spożywania napojów alkoholowych Działanie nikotyny i alkoholu ma zgubne działanie dla całego organizmu i na pewno przeszkadza w osiągnięciu dobrego wyniku sportowego. Nawet sporadyczne picie napojów wyskokowych upośledza wyższe czynności czuciowe i narządów zmysłów, osłabia system psychiczny. Jest niebezpieczne dla pilota, gdyż podobnie jak nikotyna, zmniejsza odporność na niedotlenienie i opóźnia czas reakcji.


Trudno wymienić tu wszystkie negatywne skutki wynikające ze spożywania alkoholu i palenia tytoniu. Są one na tyle poważne, że rozsądny lotnik na pewno nie stanie się ich niewolnikiem.

 

Higiena lotnicza” instr. pil. mgr Janusz Czubkowski