ROK |
WYDARZENIE |
1791 |
John Barber uzyskuje patent na turbinę gazową |
1842 |
Willi Henson projektuje pierwszy samolot i silnik parowy do jego napędu o mocy 30 KM. Prototyp nie powstaje. |
1852 |
29 września ma miejsce pierwsze zastosowanie w praktyce do napędu statku powietrznego w locie kontrolowanym (sterowiec) silnika cieplnego - był to silnik parowy |
1872 |
Georg Brayton uzyskuje uzyskuje patent na koncepcję napędu odrzutowego |
1903 |
Tłokowy, rzędowy , 4 cylindrowy silnik braci Wright zostaje zastosowany do napędędu pierwszego samolotu Flyer |
1908 |
Rene Lorin opracowuje ideę lotniczego silnika odrzutowego z wykorzystanem silnika tłokowego |
1908 |
Rene Lorin opatentowuje ideę silnika strumieniowego |
1910 |
Henry Coanda kontruuje pierwszy odrzutowy silnik lotniczy typu motorjet (Coanda-1), instaluje go w swoim pierwszym samolocie orzutowym Coanda-1910 i dokonuje pierwszego oblotu |
1912 |
powstaje lotniczy silnik gwiazdowy rotacyjny |
1912 |
Bracia Laurent i Louis Segun konstruują i budują pierwszy gwiazdowy silnik rotacyjny pod nawą Gnome |
1915 |
powstaje lotniczy silnik gwiazdowy z ruchomym wałem |
1928 |
Frank Whittle tworzy idę silnika turbooodrzutowy ze sprężarką odśrodkową i turbiną |
1930 |
Frank Whittle otrzymuje patent na silnik turbooodrzutowy ze sprężarką odśrodkową i turbiną |
1935 |
Hans von Ohain otrzymuje patent na silnik turbooodrzutowy ze sprężarką odśrodkową i turbiną |
1936 |
Powstaje silnik rzędowy Daimler Benz DB, jeden z najlepszych niemieckich silików rzedowych II W.ŚW. |
1936 |
Frank Whittle uzyskuje patent na koncepcję silnika turboodrzutowego dwuprzeplywowego |
1937 |
Frank Whittle buduje pierwszy prototyp silnika turboodrzutowego z turbiną gazową o mocy 4kN |
1937 |
Radziecki konstruktor Archip Michaylovich Lyulka (1908-1984) konstruuje i otrzymuje patent na silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy Lyulka |
1937 |
Powstaje prototyp pierwszego polskiego silnika turboodzutowego inżynierów Jana Oerfelda, Józefa Sachsa i Władysłąwa Bernadziekiewicza z turbiną gazową i sprężarką osiową. |
1938 |
Powstaje lotniczy silnik rakietowy Walter R I-203 |
1938 |
Gyorgy Jendrassik (1889-1954) konstruuje i buduje pierwszy pierwszy silnik turbinowy (turbośmigłowy) CS-1, o mocy 760kW. Samolot napędza pirwszy samolot z napędem turbośmigłowym Varga RMI-1 |
1938 |
Powstaje silnik rzędowy Rolls-Royce Merlin, jeden z najlepszych tłokowych silników rzędowych II W.ŚW. |
1939 |
27 sierpnia następuje lot pierwszego samolotu odrzutowego napędzanego silnikiem turboodrzutowym z turbiną gazową |
1939 |
Lot pierwszego samolotu z napędem odrzutowym Heinkel He 178 |
1939 |
Radziecki konstruktor Jurik Pobiedonoscew buduje silnik strumieniowy GIRD-08 |
1940 |
Powstaje silnik pulsacyjny Argus 190-014 jako pierwszy produkowany i używany seryjnie o mocy 500 daN |
1941 |
15 maja następuje lot pierwszego brytyjskiego samolotu odrzutowego Gloster Meteor E28/39napędzanego silnikiem turboodrzutowym z turbiną gazową W1 konstrucji Franka Whittla. |
1942 |
Pierwsze użycie silnika rakietowego dużej mocy napędzjącego pierwszy pocisk balistyczny V2 (A4) |
1944 |
powstaje Pratt&Whitney R460 Wasp Major - największy lotniczy silnik gwiazdowy gwiazdowy w uładzie poczwórnej gwiazdy i mocy 3000 - 4350KM |
1945 |
Powstaje silnik Rolls-Royce Trent, pierwszy w pełni komercyjny silnik turbinowy |
1949 |
Rene Leduc konstruuje pierwszy silnik z napędem strumieniowym-Leduc010 |
1950 |
Powstaje silnik turboodrzutowy o dużej mocy ASPIN I o ciągu 197 daN |
1950 |
Produkcja pierwszego silnika turboodrzutowego dwuprzepływowego Aspin I przez francuską firmę Turbomeca |
1958 |
Powstaje silnik Pegesus zaprojektowany do napędu samolotów odrzutowych pionowego startu i lądowania z obrotowymi dyszami wylotpowymi |
1960 |
Firma Rolls-Royce buduje silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy ARC010, General Electric CJ805-23, Pratt&Whitney JT3D |
1961 |
Powstaje i zostaje oblatany Lockheed SR-71 Blackbird, jedyny obecnie latający w czynnej służbie samolot wykorzystujący silnik strumieniowy |
1986 |
Powstają silniki turboodrzutowe dwuprzepływowe dużej mocy: F100-PW-220/F100-PW-220E Turbofan Engine o ciągu 105,7kN, 65kN bez dopalacza |
1986 |
Oblatany zostaje silnik śmigłowentylatorowy |
1990 |
Wprowadzenie do użytku silników turboodrzutowych sterowanych systemem HIDEC (High Integrated Digital Electronic Control) |
2004 |
Powstaje silnik strumieniowy HYPOSED III mogący rozpędzić samolot do prędkości 7,6 Ma |
2004 |
27 marca samolot X-43A z silnikiem HYPOSED osiąga prędkość 6,38 Ma, potem 9,6 ma |
2004 |
Powstaje silnik Scramjet (Supersonic Combustion Ramjet) - silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą spalania, mogący rozpędzić samolot do prędkości 20 Ma |
Oprac. Maciej Ługowski