Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Article Index

wykrzyknikW dziale pojawiać się będą wszystkie tytuły, które pojawiły lub w niedalekiej przyszłości pojawią się na rynku wydawniczym i którymi warto by się zainteresować...

 

 

 

Władcy Przestworzy

tytuł oryginału:
Master Of The Air America’s Bomber Boys Who Fought the Air War Against Nazi Germany
przekład: Łukasz Golowanow

ISBN 978-83-7674-610-4
[EAN 9788376746104]

Data wydania: 2017
Wymiary: 160x230 mm
Liczba stron: 632
Oprawa: twarda + obwoluta
Kategoria: historia

Młodzi ludzie, którzy w swoich bombowcach, pomogli rzucić nazistowskie Niemcy na kolana 
Porywająca historia amerykańskiej 8 Armii Powietrznej podczas II wojny światowej. Znakomicie, żywo spisana przez historyka Donalda Millera. 
Władcy przestworzy to bardzo osobista historia amerykańskich lotników. Dogłębnie prawdziwa ‒ oparta na licznych wspomnieniach, wywiadach i dokumentach pochodzących z archiwów amerykańskich, brytyjskich czy niemieckich ‒ książka, stanowi poruszającą relację z jedynej stoczonej dotąd w dziejach prawdziwej wojny bombowców. 
W swojej opowieści Miller zabiera czytelnika na wstrząsającą wyprawę po zalanych ogniem przestworzach nad Berlinem, Hanowerem czy Dreznem. Ukazuje straszliwą cenę, jaką naród niemiecki musiał zapłacić podczas bombardowań. 
Oto walka na wysokości 25 tys. stóp w rozrzedzonym, mroźnym powietrzu. W warunkach, w jakich żadni wojownicy nigdy wcześniej się nie spotkali. Załogi bombowców toczyły boje w zupełnie nowych warunkach, oddziałujących na ciało i umysł. Zabójcze, powietrzne walki odbywały się w sposób rwany. Okresy bezczynności i obaw, przecinały krótkie eksplozje ognia i strachu. Inaczej niż piechurzy, chłopcy z bombowców spali w czystej pościeli, popijali piwo w pobliskich pubach, tańczyli do swingowych rytmów bandu Glenna Millera, który koncertował w amerykańskich bazach lotniczych w Anglii. A jednak ich szansa na to, że zginą, była dużo wyższa niż w przypadku żołnierzy walczących na ziemi. 
Załogi bombowców tworzyły elitarną grupę wojowników. Stanowiły w mikroskali odbicie Ameryki ‒ białej Ameryki. Do ich grona należał aktor Jimmy Stewart, jak również „król Hollywood” Clark Gable. Powietrzne zmagania uwiecznił na taśmie filmowej zdobywca Oskara, reżyser William Wyler. 
Anglo-Amerykańskie bombardowania hitlerowskich Niemiec stanowiły najdłuższą kampanię II wojny światowej, swoistą wojnę w trakcie wojny. Dopóki alianckie oddziały nie przekroczyły granic w jej ostatnich miesiącach, była to jedyna walka toczona wprost na niemieckiej ziemi. 
Władcy przestworzy to także opowieść o życiu w Anglii podczas wojny, o życiu w niemieckich obozach jenieckich, gdzie wylądowały dziesiątki tysięcy lotników. Kończy ją opis makabrycznych marszów głodowych, do których jeńcy zostali zmuszeni. Marszów przez kraj, który wcześniej sami zniszczyli zrzucanymi bombami. 
Na podstawie książki Władcy przestworzy powstaje kolejny po Kompanii braci i Pacyfiku serial przygotowywany dla stacji HBO przez Stevena Spielberga i Toma Hanksa. 

Donald L. Miller (1944) ‒ historyk i biograf, profesor historii w Lafayette College. Uznany i szanowany autor publikacji z zakresu II wojny światowej. Występuje często w roli konsultanta programów historycznych w stacjach telewizyjnych PBS i HBO.

SPIS TREŚCI

Prolog: Krwawa Setna 15 
Rozdział pierwszy: Amatorzy Eakera .38 
Rozdział drugi: Mafia Bombowa 61 
Rozdział trzeci: Niebezpieczne niebo .77 
Rozdział czwarty: Lotnik strącony 109 
Rozdział piąty: Anatomia odwagi 123 
Rozdział szósty: Nauczcie ich zabijać .163 
Rozdział siódmy: Dzwony piekielne .185 
Rozdział ósmy: Mężczyźni na wojnie .216 
Rozdział dziewiąty: Zwrot 243 
Rozdział dziesiąty: Wyzwolone przestworza 268 
Rozdział jedenasty: Śmiertelna pułapka 306 
Rozdział dwunasty: W szwajcarskiej niewoli 344 
Rozdział trzynasty: Wojny powyżej uszu .361 
Rozdział czternasty: Drut .393 
Rozdział piętnasty: Niekończący się terror 423 
Rozdział szesnasty: Kominy rzadko się walą .461 
Rozdział siedemnasty: Pokaz nędzy 504 
Epilog .534 
Podziękowania 538 
Bibliografia 541 
Indeks .576 

p2979t

Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego. Modele i metody

 

Autor: Praca zbiorowa, J. Skorupski (red.)

Wydawca: OWPW

 

 

W książce przedstawiono wieloaspektowe i kompleksowe spojrzenie na problematykę inżynierii ruchu lotniczego. Omówiono aktualne problemy, przed którymi stają praktycy zarządzania ruchem lotniczym. Zaprezentowano główne nurty prac badawczych podejmowanych w różnych ośrodkach naukowych, skierowanych na poszukiwanie rozwiązań tych problemów. Ponieważ w ruchu lotniczym najważniejszym celem działania jest zapewnienie pasażerom bezpieczeństwa, a nie jest możliwe eksperymentowanie na rzeczywistym ruchu, stąd w prezentowanych zagadnieniach nacisk położono na modele i wynikające z eksperymentów na modelach metody wspomagania służb zarządzania ruchem lotniczym.

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

p2977

Identyfikacja modeli matematycznych faz lotu samolotu

 

Autor: A.Stelmach

Wydawca: OWPW

 

 

Praca dotyczy modelowania matematycznego i komputerowych metod symulacyjnych lotu statków powietrznych. Istotą pracy jest wyznaczenie modelu odwzorowującego prędkość samolotu w poszczególnych fazach jego lotu przy wykorzystaniu zapisu parametrów lotu rejestrowanych przez pokładowy rejestrator eksploatacyjny. Do opracowania modeli zastosowano metody komputerowej identyfikacji oraz sztuczne sieci neuronowe.

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

 polish-wings-no-18-bregu 197

Polish Wings No. 18 Breguet 19, Farman F68 Goliath

 

Autor: Bartlomiej Belcarz

Wydawca:Stratus

Język: angielski

 

 

Nowa książka z popularnej serii Polish Wings opowiada hitorię dwóch francuskich samolotów w polskiej służbie z okresu międzywojennego - Breguet 19 i F68 Farman Goliath. W książce znajduję się ponadto opis samolotu Amiot 123. Polski Breguet 19 zasłynął dzięki pilotowi Bolesławowi Orlińskiemu, który wykonał lot z Warszawy do Tokio i z powrotem. W ówczesnych czasach Farman F68 Goliath był ogromnym bombowcem. Książka zawiera wiele niepublikowanych wcześniej zdjęć.

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

556.jpg

Zadanie wykonane. Wspomnienia czeskiego asa myśliwskiego z czasów II wojny światowej

 

Autor: Frank Mares

Wydawca: Wydawnictwo Replika

 

„Zadanie wykonane” to wspomnienia czeskiego patrioty Franka Maresa, który podjął walkę o wolność swojego kraju w jedyny możliwy sposób – został pilotem.
Podczas II wojny światowej Czesi wybrali strategię uległości wobec Hitlera. Nie wszyscy jednak się z tym pogodzili. Ci, którzy chcieli walczyć, musieli emigrować. Odyseja Franka Maresa to los, który stał się udziałem wielu jego rodaków.
W 1939 roku Mares uciekł przez Polskę do Francji. Po wielu perypetiach trafił do tamtejszych Armée de l’Air, a po kapitulacji Francji – do brytyjskiego RAFu. Latając Hurricanami i Spitfire’ami, stoczył wiele walk powietrznych i nigdy nie został zestrzelony. W 1942 roku otrzymał Distinguished Flying Medal (DFM) i Czechosłowacki Krzyż Walecznych.
Po wojnie, jak wielu jemu podobnych, Mares nie mógł powrócić do ojczyzny i pozostał w Anglii. Osiadł w Yelverton, hrabstwo Devon, koło Harrowbeer – dawnego lotniska RAFu.

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

296.jpg

 

Pilot sztukasa. Mój dziennik bojowy

 

Autor: Hans Ulrich Rudel

Wydawca: Wydawnictwo Replika

 

2530 lotów bojowych, ponad 500 zniszczonych czołgów, 150 zlikwidowanych stanowisk ogniowych, 4 zatopione okręty.
Hans Ulrich Rudel był jednym z najskuteczniejszych pilotów bombowych i szturmowych wszech czasów. Został zestrzelony trzydzieści dwa razy, mimo to zawsze udawało mu się powrócić do służby. Na Froncie Wschodnim zyskał tak ponurą sławę, że Stalin wyznaczył nagrodę za jego pojmanie – 100 tysięcy rubli.
29 grudnia 1944 r. jako jedyny został odznaczony specjalnie utworzonym Krzyżem Rycerskim Krzyża Żelaznego ze Złotymi Liśćmi Dębu, Mieczami i Brylantami. Zaraz po ceremonii Hitler kategorycznie zabronił latać Rudlowi, gdyż już za życia stał się on legendą i dyktator nie chciał narażać bohatera narodowego na śmierć. Niemiecki as nie zastosował się jednak do tego rozkazu, kontynuując loty do końca wojny. Ostatni lot bojowy odbył 8 maja, tuż przed ogłoszeniem kapitulacji Rzeszy.
Książka wzbogacona licznymi unikatowymi zdjęciam.

 

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

539.jpg

Gwiazda Afryki.
Hans Marseille – niepokorny as Luftwaffe.

 

 

 

Autor: Colin D. Heaton, Anne Marie Lewis

Wydawca: Wydawnictwo Replika

 

 

Oto fascynująca historia jednego z najsłynniejszych asów myśliwskich II wojny światowej. Uczestnicząc w bitwach o Anglię i w Afryce Północnej, Marseille wypracował własny, brawurowy styl walki powietrznej.
Zestrzelił 158 maszyn, ale zasłynął nie tylko jako pilot. Znany był również z niezależnych poglądów, buntowniczej natury i nietypowych zachowań. Podczas swej błyskawicznej, lecz krótkiej kariery nagradzano go równie często, co karano.
Na równi ze służbą cenił sobie hulankę i towarzystwo pięknych kobiet, co czasem uniemożliwiało mu latanie. Nie przeszkodziło jednak w zdobyciu Krzyża Rycerskiego z Liśćmi Dębu, Mieczami i Brylantami – odznaczenia przyznanego bardzo nielicznym pilotom Luftwaffe.
Heaton i Lewis ze znawstwem ukazują Marseillea jako nie tylko jednego z najwybitniejszych pilotów myśliwskich w historii, lecz również jako człowieka, który żył pełnią życia i walczył honorowo.
prof. Dennis E. Showalter
Fascynująca biografia jednego z czołowych niemieckich „pistoletów”. Marseille był z pewnością typem łotra, który zasłużył sobie na szacunek i podziw kolegów lotników.

 

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

 

 

GWIAZDY nad Afganistanem.
Taktyka rosyjskiego lotnictwa wojskowego w wojnie afgańskiej 1979-1989

 

Autor: Jerzy Gotowała

Wydawca :Wydawnictwo ZP

 

Dla specjalistów wojna w Afganistanie do złudzenia przypomina amerykańską interwencję w Wietnamie. Sowiecka armia działała w Afganistanie w sposób zupełnie podobny. Popełniała niemal te same błędy, z tą jednak różnicą, że potrafiła się na nich uczyć. I podobnie jak Amerykanie, Rosjanie przegrali wojnę głównie politycznie. Potężny ZSRR uległ pierwszym – jak się wówczas wszystkim wydawało – ozdrowieńczym podmuchom Gorbaczowskiej „pieriestrojki” i opinii społecznej. Poza skutkami politycznymi, jakimi było pozostawienie samemu sobie dotychczasowego sojusznika i przegrana w Azji, w rosyjskim społeczeństwie doszło do niespotykanego nigdy, nowego zupełnie zjawiska. Rosjanie odrzucili nagle własnych żołnierzy, którzy brali udział w afgańskiej interwencji.
Wydaje się, że afgańska interwencja w rzeczy samej przyspieszyła również dostrzegalną już erozję ZSRR jako mocarstwa. Wkrótce po powrocie 40. Armii dzięki rozszerzającej się polityce „głasnosti” rosyjskie społeczeństwo zaczęło dowiadywać się o skrywanych dotąd przed opinią publiczną okrucieństwach popełnianych podczas wojny przez własnych żołnierzy. W prasie zaczęły pojawiać się publikacje o lotniczych dywanowych nalotach bombowych na obiekty czysto cywilne, taktyce spalonej napalmem ziemi, szerzącej się wśród oficerów i żołnierzy narkomanii, dezercjach itp. Pociągać to rzecz oczywista musiało i pociągało za sobą spadek zaufania do armii i jeszcze bardziej pogłębiało nieufność wobec oficjalnej propagandy. Ponadto – co może wydać się paradoksalne – dla niemal miliona obywateli ZSRR biorących rotacyjnie udział w tej wojnie pobyt w Afganistanie oznaczał nie tylko kontakt z inną, odmienną kulturą, ale często wojskowymi i cywilnymi produktami świata zachodniego o standardzie przewyższającym jednak znacznie własne, uważane za najlepsze na świecie wyposażenie.
(ze wstępu do książki)

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

 

 

PZL. 23 „KARAŚ”, PZL.42 i PZL.43 - TBiU NR 9 (Technika Broń i Umundurowanie)

Autor: Andrzej Glass

Wydawca :Wydawnictwo ZP

W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został  sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A „Karaś”. Zamówiono 240 „Karasi”, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. „Karasie” zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Bréguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie.

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

 

Airport City. Strefa okołotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Monografia

 

Autor:  Michał Stangel

Wydawca: Helion

 

 

Porty lotnicze mają szczególne znaczenie dla współczesnych miast. Są nie tylko miejscami, w których startują i lądują samoloty, lecz także punktami węzłowymi, gdzie łączy się lokalność i globalność. Węzły transportowe zawsze pełniły istotną rolę w powstawaniu i rozwoju miast. Porty morskie, stacje kolejowe czy ważniejsze skrzyżowania dróg były miejscami intensywnych kontaktów, gdzie rozwijały się struktury osadnicze. Stawały się ośrodkami wzrostu gospodarczego, a jako uprzywilejowane lokalizacje przyciągały inwestycje i stawały się przedmiotem intensywnego zagospodarowania przestrzennego. Podobne zjawisko można zaobserwować w przypadku lotnisk, a wraz ze wzrostem ilości przewożonych pasażerów i ładunków terminal pasażerski obrasta szeregiem dodatkowych funkcji. Strefy okołolotniskowe to miejsca prestiżowe i dobrze skomunikowane, które przyciągają nowe funkcje komercyjne. Kolejne inwestycje powstają często na zasadzie „efektu kuli śnieżnej”, co prowadzi do tworzenia nowego typu obszarów zurbanizowanych, nazywanych „Airport City”. Są to miejsca, gdzie koncentruje się przepływ ludzi, dóbr i kapitału i gdzie ogniskują się współczesne procesy urbanizacji w globalnej gospodarce. Ale czy „Airport City” ma się tak do city, jak galeria handlowa do galerii albo park przemysłowy do parku? Czy w miejscach tych może powstać przestrzeń miejska, a jeśli tak, to jakiego rodzaju jest to miasto?

Na podkreślenie zasługuje nowatorskość (w polskich realiach) problemu badawczego podjętego przez Autora. Zagadnienie to, mimo realizacji rozmaitych studiów teoretycznych i projektowych, nie doczekało się jeszcze bowiem w polskim piśmiennictwie należytego opracowania.

Ujęcie tematu świadczy o dogłębnej znajomości zagadnienia przez Autora. Praca bazuje na współczesnej, aktualnej literaturze przedmiotu, co pozwoliło na przedstawienie najnowszego stanu wiedzy w odniesieniu do omawianych problemów.

 

 

 

Lekki śmigłowiec SW-4

 

Autor: Piotr Buchman

Wydawca: Wydawnictwo ZP

 

 

Technika Broni i Umundurowanie, (TBiU) - to seria publikacji Wydawnictwa ZP. Każdy zeszyt jest monografią zazwyczaj jednego typu samolotu, pojazdu, broni, uzbrojenia lub munduru.
Publikacje zawierają historię jego powstania, opis poszczególnych prototypów i wariantów, opis techniczny, ewentualne zastosowanie bojowe, itp

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku zrodziła się koncepcja budowy lekkiego, wielozadaniowego śmigłowca. W ten sposób powstał projekt  SW-4. Publikacja przedstawia jego historię od powstania prototypu do chwili obecnej. W publikacji przedstawiono, na zdjęciach i rysunkach, szczegółowo konstrukcje śmigłowca oraz poszczególnych wersji. Choć głównym użytkownikiem wiropłata są Siły Powietrzne RP to znajduje on również zastosowanie w lotnictwie cywilnym. W publikacji znajduje się wykaz wyprodukowanych SW-4 i ich użytkowników. Modelarze znajdą dla siebie wiele zdjęć ukazujących detale konstrukcji oraz plany w skali 1:72 i 1:48.

„Lekki śmigłowiec SW-4”, autorstwa Piotra Buchmana, to 7 zeszyt z serii TBIU Wydawnictwa ZP. Jest to jednocześnie pierwsza, i dotychczas jedyna, monografia dotycząca śmigłowca SW-4.

Publikacja zawiera 88 zdjęć, 27 rysunków, rzutów i sylwetek barwnych.

 

PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL

 

 

 

Powietrze jest zimne 

 

Autor: Aleksander Sowa

Wydawca: Aleksander Sowa|Self Publishing

http://www.wydawca.net/

 

Zbiór zawiera siedem prawdziwych historii:

Ze wspomnieniami za sterem,
Powietrze jest zimne,  
Kryptonim Ikar,
Fliegerhorst Neudorf,
Atrament bywa czerwony,
"Kiedyś" zbyt często oznacza "nigdy"
Sen o wolności

 

Przeniosą one Czytelnika do kabiny samolotu, szybowca, pod czaszę spadochronu albo na pokład bombowca w locie bojowym nad okupowaną Polskę. Między słowami można natrafić na ślady uciekających drogą lotniczą z PRL na Zachód Polaków, wspomnienia, przyjaźnie albo tragiczne w skutkach ludzkie błędy.  Różnorodne objętościowo utwory podejmują tematykę związaną z historią lotnictwa, fascynacją lataniem, niezwykłymi przygodami i wypadkami lotniczymi. To hermetyczny, fascynujący świat gdzie można zrozumieć dlaczego powietrze jest zimne, atrament bywa czerwony, a „kiedyś”… zbyt często oznacza „nigdy”.

Tuż przed publikacją zarejestrowani subskrybenci neslettera strony autora (www.wydawca.net) otrzymali wersje elektroniczną zbioru za darmo – to już tradycja, autor robi tak z każdą nową publikacją. Zbiór jest już dostępny w wersji elektronicznej w kilku pierwszych księgarniach internetowych, za kilka tygodni pojawi się wersja papierowa.

 

 

 

Sekrety drugiej wojny światowej.
Wojna mózgów.
Tajne badania naukowe i ich zastosowanie w czasie drugiej wojny światowej

 

 

Autor: Brian Johnson

 

Wydawnictwo:  ZYSK i S-KA

 


Druga wojna światowa, jak żadna inna wcześniej, była zmaganiem nie tylko żołnierzy, lecz także naukowców w celu zmniejszenia technologicznej przewagi przeciwnika. Stała się impulsem do rozwoju badań naukowych w wielu dziedzinach. Brian Johnson przedstawia zgromadzony przez siebie materiał będący efektem wieloletnich badań historycznych. Opowiada o urządzeniach, dzięki którym Luftwaffe mogła z ogromną precyzją bombardować Wielką Brytanię, oraz o tym, w jaki sposób się temu przeciwstawiono. Omawia skonstruowanie radaru, który stał się decydującym elementem brytyjskiego systemu wczesnego wykrywania, cały rozdział poświęca doskonalonym przez niemieckich naukowców pod kierunkiem Wernhera von Brauna pociskom rakietowym V1 i V2.
Pisze o toczonej na morzu wojnie przeciwko niemieckim U-Bootom, o lotniskowcach eskortowych, echosondach ASDIC i innych fantastycznych wynalazkach, które podobnie jak mina magnetyczna zostały bardzo szybko unieszkodliwione przez przeciwnika, oraz najbardziej strzeżonym sekrecie drugiej wojny światowej – „Enigmie”.

 

 

 

 

 Podniebna kawaleria

Autor:Witold A. Herbst

Wydawnictwo:  ZYSK i S-KA

 

 

Witold A. Herbst to najstarszy żyjący myśliwiec dywizjonów 303 i 308, uczestnik m. in. operacji „Overlord” i „Market Garden”, pilot legendarnych spitfire’ów. W swoich wspomnieniach z czasów wojny pokazuje, że wykreowany przez literaturę i kino obraz pilotów myśliwskich nie jest pełny. Przedstawiani zwykle jako współcześni herosi, w rzeczywistości byli zwykłymi ludźmi, którzy mieli swoje dobre i złe chwile. Dawali się ponieść emocjom, byli pełni buty, ale równocześnie pokornie patrzyli na swój los, zdając sobie sprawę, że każda kolejna misja może być dla nich ostatnia. Taka jest Podniebna kawaleria — to surowa wojenna codzienność Polaków walczących pod obcym niebem z dala od ojczyzny.

 

    „To nie szkolna lektura dla grzecznych chłopców i nie zbiorowe pamiętniki, ale własne wspomnienia pozbawione propagandy, cenzury, przemilczeń, czy przeinaczeń. A w nich czysty patriotyzm, bez podpierania się bieżącym interesem politycznym. Podniebna kawaleria to szczera, bolesna, ale często także zwyczajnie zabawna i nieco pikantna opowieść człowieka, który wiele dał z siebie, i do dziś nie wyolbrzymia swoich zasług”.

 

Sławomir Ciok, Krzysztof Poraj-Kuczewski,
producenci filmowi

 

    „Każdy człowiek to osobna opowieść. Dzieje lotniczej służby kpt. pil. Witolda Herbsta pokazują niezwykła osobowość autora, jego temperament, odwagę i umiejętność działania w ekstremalnych sytuacjach służby w dywizjonach 303 i 308. To doskonały autoportret lotnika o silnej i imponującej swą bezkompromisowością postawie wobec zła czasu wojny”.

 

Dr Krzysztof Mroczkowski,
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

 

   

 

Serca samolotów. Silniki z kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego

 

Autor: Jan Hoffmann

 

O książce:

 

Ilustrowany przewodnik po jednej z najbogatszych w światowym muzealnictwie kolekcji napędów lotniczych Muzeum Lotnictwa Polskiego, uzupełniony zarysem historii silników lotniczych. Opisy wybranych konstrukcji reprezentujących kolejne etapy i odmiany napędów stosowanych w lotnictwie. Liczne fotografie barwne i sylwetki autorstwa Marka Radomskiego przedstawiające silniki oraz samoloty, na których były stosowane. Autorem książeczki jest Jan Hoffmann, znawca i popularyzator historii konstrukcji lotniczych, wieloletni kierownik Działu Upowszechniania Muzealiów MLP.

 

Pobierz fragment książki (pdf 1,82 MB).


Książka dostępna w sklepie Muzeum Lotnictwa Polskiego

 

 

 

 

36 Samodzielny Specjalny Pułk Lotniczy 1947-1963

 

Autorzy: Sławomir Bartosik, Marian Mikołajczuk, Robert Senkowski
Wydawnictwo LAF 2013

 

 

 

O książce:

 

Książka nawiązuje swoją tematyką (a nawet okładką) do serii zapoczątkowanej przez śp. Mariana Mikołajczuka: Pułki Lotnictwa Polskiego, przedstawiono najciekawszy (bo obfitujący w największą ilość przemian i reorganizacji) okres od powołania tego pułku do istnienia w 1947 r do jego gruntownej reorganizacji w 1963 r. W jej wyniku na bazie pułku powstały wówczas dwa nowe odrębne pułki: 55 Pułk Lotnictwa Transportowego (znany później jako 13 PLT) oraz 47 Pułk Lotnictwa Łącznikowo -Sanitarnego.
Duża ilość zgromadzonego materiału pozwoliła z wyodrębnionego okresu stworzyć duże opracowanie w formie książki w formacie A4 o objętości 200 stron. Całość ilustruje blisko 270 zdjęć bezpośrednio związanych z tym okresem istnienia pułku.
Zamieszczono również wykaz samolotów i śmigłowców używanych w tym okresie, a było tego kilkanaście typów w różnych wersjach.
W książce pojawiły się również sytuacje w większości mało znane, np. fakt, że dla załóg biorących udział w wizycie w odległej Indonezji uszyto specjalną wersję munduru lotniczego w kolorze białym. Dla ubarwienia przedstawionych faktów zamieszczono również sporo bezpośrednich relacji lotników służących w Specpułku, a opowiadających w ciekawy sposób niezwykłe historie. Niejedna z nich mogła zakończyć się prawdziwymi tragediami.