W dziale pojawiać się będą wszystkie tytuły, które pojawiły lub w niedalekiej przyszłości pojawią się na rynku wydawniczym i którymi warto by się zainteresować...
![]() |
tytuł oryginału: Master Of The Air America’s Bomber Boys Who Fought the Air War Against Nazi Germany przekład: Łukasz Golowanow ISBN 978-83-7674-610-4 Data wydania: 2017 Młodzi ludzie, którzy w swoich bombowcach, pomogli rzucić nazistowskie Niemcy na kolana Donald L. Miller (1944) ‒ historyk i biograf, profesor historii w Lafayette College. Uznany i szanowany autor publikacji z zakresu II wojny światowej. Występuje często w roli konsultanta programów historycznych w stacjach telewizyjnych PBS i HBO. SPIS TREŚCI
Prolog: Krwawa Setna 15 |
![]() |
Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego. Modele i metody
Autor: Praca zbiorowa, J. Skorupski (red.) Wydawca: OWPW
W książce przedstawiono wieloaspektowe i kompleksowe spojrzenie na problematykę inżynierii ruchu lotniczego. Omówiono aktualne problemy, przed którymi stają praktycy zarządzania ruchem lotniczym. Zaprezentowano główne nurty prac badawczych podejmowanych w różnych ośrodkach naukowych, skierowanych na poszukiwanie rozwiązań tych problemów. Ponieważ w ruchu lotniczym najważniejszym celem działania jest zapewnienie pasażerom bezpieczeństwa, a nie jest możliwe eksperymentowanie na rzeczywistym ruchu, stąd w prezentowanych zagadnieniach nacisk położono na modele i wynikające z eksperymentów na modelach metody wspomagania służb zarządzania ruchem lotniczym.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL |
![]() |
Identyfikacja modeli matematycznych faz lotu samolotu
Autor: A.Stelmach Wydawca: OWPW
Praca dotyczy modelowania matematycznego i komputerowych metod symulacyjnych lotu statków powietrznych. Istotą pracy jest wyznaczenie modelu odwzorowującego prędkość samolotu w poszczególnych fazach jego lotu przy wykorzystaniu zapisu parametrów lotu rejestrowanych przez pokładowy rejestrator eksploatacyjny. Do opracowania modeli zastosowano metody komputerowej identyfikacji oraz sztuczne sieci neuronowe.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL |
![]() |
Polish Wings No. 18 Breguet 19, Farman F68 Goliath
Autor: Bartlomiej Belcarz Wydawca:Stratus Język: angielski
Nowa książka z popularnej serii Polish Wings opowiada hitorię dwóch francuskich samolotów w polskiej służbie z okresu międzywojennego - Breguet 19 i F68 Farman Goliath. W książce znajduję się ponadto opis samolotu Amiot 123. Polski Breguet 19 zasłynął dzięki pilotowi Bolesławowi Orlińskiemu, który wykonał lot z Warszawy do Tokio i z powrotem. W ówczesnych czasach Farman F68 Goliath był ogromnym bombowcem. Książka zawiera wiele niepublikowanych wcześniej zdjęć.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL |
|
Zadanie wykonane. Wspomnienia czeskiego asa myśliwskiego z czasów II wojny światowej
Autor: Frank Mares Wydawca: Wydawnictwo Replika
„Zadanie wykonane” to wspomnienia czeskiego patrioty Franka Maresa, który podjął walkę o wolność swojego kraju w jedyny możliwy sposób – został pilotem.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL |
|
Pilot sztukasa. Mój dziennik bojowy
Autor: Hans Ulrich Rudel Wydawca: Wydawnictwo Replika
2530 lotów bojowych, ponad 500 zniszczonych czołgów, 150 zlikwidowanych stanowisk ogniowych, 4 zatopione okręty.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL |
![]() |
Gwiazda Afryki.
Autor: Colin D. Heaton, Anne Marie Lewis Wydawca: Wydawnictwo Replika
Oto fascynująca historia jednego z najsłynniejszych asów myśliwskich II wojny światowej. Uczestnicząc w bitwach o Anglię i w Afryce Północnej, Marseille wypracował własny, brawurowy styl walki powietrznej.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL
|
![]() |
GWIAZDY nad Afganistanem.
Autor: Jerzy Gotowała Wydawca :Wydawnictwo ZP
Dla specjalistów wojna w Afganistanie do złudzenia przypomina amerykańską interwencję w Wietnamie. Sowiecka armia działała w Afganistanie w sposób zupełnie podobny. Popełniała niemal te same błędy, z tą jednak różnicą, że potrafiła się na nich uczyć. I podobnie jak Amerykanie, Rosjanie przegrali wojnę głównie politycznie. Potężny ZSRR uległ pierwszym – jak się wówczas wszystkim wydawało – ozdrowieńczym podmuchom Gorbaczowskiej „pieriestrojki” i opinii społecznej. Poza skutkami politycznymi, jakimi było pozostawienie samemu sobie dotychczasowego sojusznika i przegrana w Azji, w rosyjskim społeczeństwie doszło do niespotykanego nigdy, nowego zupełnie zjawiska. Rosjanie odrzucili nagle własnych żołnierzy, którzy brali udział w afgańskiej interwencji.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL
|
![]() |
PZL. 23 „KARAŚ”, PZL.42 i PZL.43 - TBiU NR 9 (Technika Broń i Umundurowanie) Autor: Andrzej Glass Wydawca :Wydawnictwo ZP W 1932 r. Departament Lotnictwa MSWojsk. zgłosił zapotrzebowanie na samolot rozpoznawczo-bombowy (tzw. liniowy), który stałby się następcą samolotów Potez XXVII, Potez XXV i Bréguet XIX. Projekt samolotu Lublin R-XVII, będący modyfikacją Poteza XXV z chowanym podwoziem, został odrzucony. W tym czasie pierwsze loty wykonywał samolot PWS-19, lecz chciano mieć do porównania również prototyp samolotu metalowego z państwowej wytwórni PZL. W 1932 r. inż. Stanisław Prauss rozpoczął pracę nad projektem samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL. 23, opierając jego konstrukcję na projekcie PZL. 13. Pierwszy prototyp samolotu, oznaczony PZL. 23/I (nr wojsk. 44.1), został oblatany w sierpniu 1934 r. przez Jerzego Widawskiego na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Mimo, że prace przy nim były tajne, to jednak, we wrześniu 1934 roku, w godzinach rannych został sfotografowany na lotnisku mokotowskim przez Niemców, uczestników zawodów Challange. Samolot przechodził wówczas próby w IBTL. Prototyp miał silnik angielski Bristol Pegasus II M o mocy 590 KM, którego licencyjną produkcję uruchomiły Polskie Zakłady Skody w Warszawie. W marcu 1935 r. oblatany został drugi prototyp PZL. 23/II, a we wrześniu 1935 r. trzeci - PZL. 23/III (nr wojsk. 44.3). Lotnictwo wojskowe uznało ten samolot za wzorzec dla wersji seryjnej i zakwalifikowało do produkcji nadając mu nazwę PZL. 23A „Karaś”. Zamówiono 240 „Karasi”, a w 1937 r. zwiększono je o 10 sztuk. „Karasie” zastąpiły w eskadrach liniowych polskiego lotnictwa samoloty Potez XXV i Bréguet XIX. Na jesieni 1936 r. weszły one na wyposażenie 1. Pułku Lotniczego w Warszawie. PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL |
|
Airport City. Strefa okołotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Monografia
Autor: Michał Stangel Wydawca: Helion
Porty lotnicze mają szczególne znaczenie dla współczesnych miast. Są nie tylko miejscami, w których startują i lądują samoloty, lecz także punktami węzłowymi, gdzie łączy się lokalność i globalność. Węzły transportowe zawsze pełniły istotną rolę w powstawaniu i rozwoju miast. Porty morskie, stacje kolejowe czy ważniejsze skrzyżowania dróg były miejscami intensywnych kontaktów, gdzie rozwijały się struktury osadnicze. Stawały się ośrodkami wzrostu gospodarczego, a jako uprzywilejowane lokalizacje przyciągały inwestycje i stawały się przedmiotem intensywnego zagospodarowania przestrzennego. Podobne zjawisko można zaobserwować w przypadku lotnisk, a wraz ze wzrostem ilości przewożonych pasażerów i ładunków terminal pasażerski obrasta szeregiem dodatkowych funkcji. Strefy okołolotniskowe to miejsca prestiżowe i dobrze skomunikowane, które przyciągają nowe funkcje komercyjne. Kolejne inwestycje powstają często na zasadzie „efektu kuli śnieżnej”, co prowadzi do tworzenia nowego typu obszarów zurbanizowanych, nazywanych „Airport City”. Są to miejsca, gdzie koncentruje się przepływ ludzi, dóbr i kapitału i gdzie ogniskują się współczesne procesy urbanizacji w globalnej gospodarce. Ale czy „Airport City” ma się tak do city, jak galeria handlowa do galerii albo park przemysłowy do parku? Czy w miejscach tych może powstać przestrzeń miejska, a jeśli tak, to jakiego rodzaju jest to miasto? Na podkreślenie zasługuje nowatorskość (w polskich realiach) problemu badawczego podjętego przez Autora. Zagadnienie to, mimo realizacji rozmaitych studiów teoretycznych i projektowych, nie doczekało się jeszcze bowiem w polskim piśmiennictwie należytego opracowania. Ujęcie tematu świadczy o dogłębnej znajomości zagadnienia przez Autora. Praca bazuje na współczesnej, aktualnej literaturze przedmiotu, co pozwoliło na przedstawienie najnowszego stanu wiedzy w odniesieniu do omawianych problemów.
|
|
Lekki śmigłowiec SW-4
Autor: Piotr Buchman Wydawca: Wydawnictwo ZP
Technika Broni i Umundurowanie, (TBiU) - to seria publikacji Wydawnictwa ZP. Każdy zeszyt jest monografią zazwyczaj jednego typu samolotu, pojazdu, broni, uzbrojenia lub munduru. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku zrodziła się koncepcja budowy lekkiego, wielozadaniowego śmigłowca. W ten sposób powstał projekt SW-4. Publikacja przedstawia jego historię od powstania prototypu do chwili obecnej. W publikacji przedstawiono, na zdjęciach i rysunkach, szczegółowo konstrukcje śmigłowca oraz poszczególnych wersji. Choć głównym użytkownikiem wiropłata są Siły Powietrzne RP to znajduje on również zastosowanie w lotnictwie cywilnym. W publikacji znajduje się wykaz wyprodukowanych SW-4 i ich użytkowników. Modelarze znajdą dla siebie wiele zdjęć ukazujących detale konstrukcji oraz plany w skali 1:72 i 1:48. „Lekki śmigłowiec SW-4”, autorstwa Piotra Buchmana, to 7 zeszyt z serii TBIU Wydawnictwa ZP. Jest to jednocześnie pierwsza, i dotychczas jedyna, monografia dotycząca śmigłowca SW-4. Publikacja zawiera 88 zdjęć, 27 rysunków, rzutów i sylwetek barwnych.
PATRONEM MEDIALNYM KSIĄŻKI JEST PORTAL SAMOLOTY.PL
|
|
Powietrze jest zimne
Autor: Aleksander Sowa Wydawca: Aleksander Sowa|Self Publishing
Zbiór zawiera siedem prawdziwych historii: Ze wspomnieniami za sterem,
Przeniosą one Czytelnika do kabiny samolotu, szybowca, pod czaszę spadochronu albo na pokład bombowca w locie bojowym nad okupowaną Polskę. Między słowami można natrafić na ślady uciekających drogą lotniczą z PRL na Zachód Polaków, wspomnienia, przyjaźnie albo tragiczne w skutkach ludzkie błędy. Różnorodne objętościowo utwory podejmują tematykę związaną z historią lotnictwa, fascynacją lataniem, niezwykłymi przygodami i wypadkami lotniczymi. To hermetyczny, fascynujący świat gdzie można zrozumieć dlaczego powietrze jest zimne, atrament bywa czerwony, a „kiedyś”… zbyt często oznacza „nigdy”. Tuż przed publikacją zarejestrowani subskrybenci neslettera strony autora (www.wydawca.net) otrzymali wersje elektroniczną zbioru za darmo – to już tradycja, autor robi tak z każdą nową publikacją. Zbiór jest już dostępny w wersji elektronicznej w kilku pierwszych księgarniach internetowych, za kilka tygodni pojawi się wersja papierowa.
|
![]() |
Sekrety drugiej wojny światowej.
Autor: Brian Johnson
Wydawnictwo: ZYSK i S-KA
|
![]() |
Podniebna kawaleria Autor:Witold A. Herbst Wydawnictwo: ZYSK i S-KA
Witold A. Herbst to najstarszy żyjący myśliwiec dywizjonów 303 i 308, uczestnik m. in. operacji „Overlord” i „Market Garden”, pilot legendarnych spitfire’ów. W swoich wspomnieniach z czasów wojny pokazuje, że wykreowany przez literaturę i kino obraz pilotów myśliwskich nie jest pełny. Przedstawiani zwykle jako współcześni herosi, w rzeczywistości byli zwykłymi ludźmi, którzy mieli swoje dobre i złe chwile. Dawali się ponieść emocjom, byli pełni buty, ale równocześnie pokornie patrzyli na swój los, zdając sobie sprawę, że każda kolejna misja może być dla nich ostatnia. Taka jest Podniebna kawaleria — to surowa wojenna codzienność Polaków walczących pod obcym niebem z dala od ojczyzny.
„To nie szkolna lektura dla grzecznych chłopców i nie zbiorowe pamiętniki, ale własne wspomnienia pozbawione propagandy, cenzury, przemilczeń, czy przeinaczeń. A w nich czysty patriotyzm, bez podpierania się bieżącym interesem politycznym. Podniebna kawaleria to szczera, bolesna, ale często także zwyczajnie zabawna i nieco pikantna opowieść człowieka, który wiele dał z siebie, i do dziś nie wyolbrzymia swoich zasług”.
Sławomir Ciok, Krzysztof Poraj-Kuczewski,
„Każdy człowiek to osobna opowieść. Dzieje lotniczej służby kpt. pil. Witolda Herbsta pokazują niezwykła osobowość autora, jego temperament, odwagę i umiejętność działania w ekstremalnych sytuacjach służby w dywizjonach 303 i 308. To doskonały autoportret lotnika o silnej i imponującej swą bezkompromisowością postawie wobec zła czasu wojny”.
Dr Krzysztof Mroczkowski,
|
![]() |
Serca samolotów. Silniki z kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego
Autor: Jan Hoffmann
O książce:
Ilustrowany przewodnik po jednej z najbogatszych w światowym muzealnictwie kolekcji napędów lotniczych Muzeum Lotnictwa Polskiego, uzupełniony zarysem historii silników lotniczych. Opisy wybranych konstrukcji reprezentujących kolejne etapy i odmiany napędów stosowanych w lotnictwie. Liczne fotografie barwne i sylwetki autorstwa Marka Radomskiego przedstawiające silniki oraz samoloty, na których były stosowane. Autorem książeczki jest Jan Hoffmann, znawca i popularyzator historii konstrukcji lotniczych, wieloletni kierownik Działu Upowszechniania Muzealiów MLP.
Pobierz fragment książki (pdf 1,82 MB).
|
|
36 Samodzielny Specjalny Pułk Lotniczy 1947-1963
Autorzy: Sławomir Bartosik, Marian Mikołajczuk, Robert Senkowski
O książce:
Książka nawiązuje swoją tematyką (a nawet okładką) do serii zapoczątkowanej przez śp. Mariana Mikołajczuka: Pułki Lotnictwa Polskiego, przedstawiono najciekawszy (bo obfitujący w największą ilość przemian i reorganizacji) okres od powołania tego pułku do istnienia w 1947 r do jego gruntownej reorganizacji w 1963 r. W jej wyniku na bazie pułku powstały wówczas dwa nowe odrębne pułki: 55 Pułk Lotnictwa Transportowego (znany później jako 13 PLT) oraz 47 Pułk Lotnictwa Łącznikowo -Sanitarnego.
|
Aktualności lotnicze
|