historyczneHistorią lotnictwa interesuje się wiele osób. Z myślą o nich właśnie w naszej zakładce Książki lotnicze stworzyliśmy oddzielny dział dotyczący tylko książek historycznych. Amatorzy lotnictwa z epoki będą mogli zapoznać się z publikacjami o ich ulubionych oldtimerach, lotnictwie z czasów wielkich konfliktow zbrojnych czy też okresu zimnej wojny.

 

 

 

 

 

wrzesien-1939-wojsko-polskie-1935-1939-oprawa-twarda.jpg

Wrzesień 1939. Wojsko Polskie 1935-1939 Zbiory Muzeum Wojska Polskiego

praca zbiorowa. Warszawa 2019, Wyd. Vesper

 

O książce: 

 

Publikacja Muzeum Wojska Polskiego jest drugim wydaniem dotyczącym historii polskiej wojskowości w latach 1935-1939. Katalog zawiera fotografie pamiątek z tego okresu, które są w zbiorach muzeum. Są one odpowiednio opisane, zawierają szczegółowe informacje na temat historii przedmiotu czy też zdjęcia. Jest to ciekawa pozycja dla wszystkich, którzy chcą zaczerpnąć historycznej wiedzy z obejrzeniem materialnych pamiątek,jak mundury, sztandary, broń czy też innych zabytków bez wychodzenia do muzeum.

W pozdrozdziale dotyczącym historii wojskowego lotnictwa znajdziemy kilka fotografii mundurów pilotów wojskowych z dokładnym opisem emblematów. Możemy zobaczyć też jak wyglądała hauba lotnicza z 1938 roku lub jakie było uzbrojenie w lotnictwie.

Przy okazji opisów zbiorów, przywołano kilka nazwisk pilotów o różnej randze, np. Jana Pawła Falkowskiego. Na stronach katalogu są też odznaki pamiątkowe, odznaczenia i trofea.

Odnaleźć można też kilka autentycznych fotografii załogi, jak też rysunków autorstwa Janusza Grabiańskiego odnoszących się do tej tematyki. Zachęcamy do lektury, historię Wojska Polskiego tworzyli ludzie z krwi i kości, zaś książka jest hołdem dla ich pracy, poświęcenia, jest więc naszym dziedzictwem narodowym.

Autor: Monika Mandela

Strona muzeum

niem_proj_lot_-_okladka_front

NIEMIECKIE PROJEKTY LOTNICZE

 

Myśliwce 1935-1945

 

Autor: Marek Ryś

 

O książce:

 

„Zawsze zastanawia mnie, co jest takiego w niemieckich projektach lotniczych, że ciągle spotykają się one z tak dużym zainteresowaniem miłośników awiacji? Dochodzi wręcz do tego, że takie maszyny, jak Ta 183 czy też Focke Wulf Triebflügel, są znane bardziej niż rzeczywiście istniejące samoloty spoza kręgu tych popularnych. Niezwykłe (wyliczone przecież tylko) osiągi, potencjalne możliwości bojowe, aura tajemniczości – to zapewne część z atutów, którymi temat ten przyciąga Czytelnika.

 

Na tle obszernej literatury przedmiotu ta książka jest dość wyjątkowa. Nie z powodu nowo odkrytych dziwacznych konstrukcji, ale przede wszystkim z powodu umiaru w doborze niezrealizowanych projektów oraz w ich ocenie. Podczas gdy część autorów próbuje udowadniać, że gdyby tylko powstały, odwróciłyby los wojny, Marek Ryś skupia się na opisie opartym na zachowanych szkicach bez wdawania się w tego typu »wróżbiarstwo«. Mało tego – przy wielu »kultowych« projektach Autor pisze wprost, że niemal na pewno powstały one już po wkroczeniu aliantów i pod ich kontrolą.

 

Sceptycyzm i dystans do »taniej sensacji« prezentowanej w wielu innych publikacjach z obszaru »Luftwaffe 46« sprawia, że książka, którą Państwo trzymacie w ręce, stanowi rzetelne i wiarygodne źródło informacji o, bez najmniejszej wątpliwości, niezwykle interesującym okresie rozwoju techniki lotniczej”.

 

– Tomasz J. Kopański

 

 

 Kup w naszym sklepie

 

IMG_3312

 

SAMOLOT MYŚLIWSKI JAK-23


TBiU NR 3 (Technika Broń i Umundurowanie)

 

Autor: Marian Mikołajczuk

Seria wydawnicza TBIU - Technika Broń i Umundurowanie
 

O książce:

 

W ZSRR główne lotnicze biura konstrukcyjne w latach 1946–1947 zbudowały kilka typów i wersji myśliwców: Jak-15, Jak-17, Jak-19, MiG-9, Ła-150, Ła-152, Ła-156, Ła-160, Su-9 z silnikiem RD-10 i jego odmianą z dopalaniem RD-10F. Jednak zasadniczym osiągnięciem tych biur konstrukcyjnych było zastosowanie nowych rodzajów zespołów napędowych w postaci skopiowanych brytyjskich silników odrzutowych Rolls Royce Dervent V jako RD-500 i Nene-1,jako RD-45. Silniki te dysponowały znacznie większym ciągiem (dwukrotnie!) oraz były sprawniejsze i charakteryzowały się większą niezawodnością. Mając znacznie doskonalsze silniki konstruktorzy przystąpili do prac nad nowymi konstrukcjami myśliwców. W dość krótkim czasie powstała kolejna seria samolotów, które charakteryzowały się znacznie lepszymi osiągami, a co najważniejsze spełniały już opracowane przez wojsko wymagania taktyczno-techniczne. W wyniku przeprowadzonych prób porównawczych do produkcji seryjnej zakwalifikowano trzy nowe konstrukcje: MiG-15, Ła-15 oraz Jak-23. Jak się później okazało tylko ten pierwszy przeszedł do historii światowego lotnictwa, natomiast pozostałe mimo, iż produkowane seryjnie nie odegrały większej roli, a posłużyły do przeszkolenia kadr oraz opanowania eksploatacji samolotów myśliwskich z napędem odrzutowym...

 

PATRONI MEDIALNI:
kOMANDOS, Do Broni!, dobroni.pl, modelarstwo, historyczna.pl, Automobilista, LOTNICTWO Z SZACHOWNICĄ, SKRZYDLATA POLSKA, lotnicza polska.pl, samoloty.pl - wszystko o lataniu

 

 

IMG_3315

SAMOLOTY MYŚLIWSKIE PZL P.11, PZL P.24

 

Polskie konstrukcje lotnicze

 

Autor: Andrzej Glass

 

O książce:

 

Na początku XX wieku polscy konstruktorzy odnieśli wiele sukcesów, znajdowali się w światowej czołówce. Wykazali się nie tylko dużymi zdolnościami konstruktorskimi, lecz także doskonałą umiejętnością maksymalnego wykorzystania skromnych możliwości, którymi dysponowali. Autor serii Andrzej Glass w bardzo dokładny sposób ukazał ich osiągnięcia i projekty. Podał wiele dokładnych danych technicznych, opisy historii poszczególnych projektów oraz opis wykorzystania samolotów w różnych dziedzinach życia. Zamieścił liczne fotografie i schematy.


Pierwszy zeszyt z serii PKL przedstawia dwie konstrukcje PZL P.11 i PZL P.24


W 1930 r. inż. Z. Puławski na zamówienie Departamentu Aeronautyki MSWojsk. zaczął opracowywać projekt ulepszonej odmiany samolotu P.6, napędzanej silnikiem Mercury o większej mocy, oznaczonej PZL P.11.


Najbardziej znanym na świecie myśliwcem Puławskiego był PZL P.24, choć nie był on użytkowany w Polsce. Stało się to dzięki występom tego samolotu na Salonie Lotniczym w Paryżu, licznym jego opisom w prasie zagranicznej i krajowej oraz dzięki eksportowi do wielu krajów. Popularność tego samolotu była tak duża, że wydawnictwa niemieckie podawały przed wojną, iż nasze lotnictwo wyposażone jest w samoloty P.24

 

Patronem medialnym książki jest portal samoloty.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

  {jcomments on}