Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Melitta Schenk von Stauffenberg – urodziła się 9 stycznia 1903 w Krotoszynie. Jej ojcem był Michael Schiller, pochodzący z rodziny żydowskich handlarzy futer; w młodości przyjął protestantyzm. Matką była Margaret z domu Eberstein. Melitta miała czworo rodzeństwa. Rodzina Schillerów przeniosła się do Jeleniej Góry.

 

W 1922 Melitta zaczęła studiować nauki ścisłe (matematyka, fizyka, inżynieria). Na miejsce swojej specjalizacji (inżynieria lotnicza) wybrała Uniwersytet Techniczny w Monachium. Studia ukończyła z wyróżnieniem w 1927. Melitta podjęła pracę w "Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt" (DVL), instytucie lotnictwa eksperymentalnego w Berlinie-Adlershof. Uczyła się także latania na samolotach. Z powodu żydowskiego pochodzenia została zwolniona z Luftwaffe w 1936. Pracując dla firmy "Askania" w Berlinie, opracowała systemy nawigacji i kierowania dla wodnosamolotów takich jak Blohm&Voss Ha 139 i Dornier Do 18. W 1937 poślubiła historyka Alexandra Schenk hrabiego von Staufenberga (to małżeństwo z arystokratą zdjęło z niej odium pochodzenia). Bratem jej męża był organizator zamachu na Hitlera w 1944 Claus Schenk Graf von Stauffenberg.

 

28 października 1937 została mianowana kapitanem lotnictwa, jako druga kobieta w historii Niemiec (po Hannie Reitsch). Uzyskała licencję pilota wszystkich typów samolotów, licencję pilota-akrobaty oraz szybowcową. W 1939 została pilotem testowym. Wykonała aż 2,5 tysiąca nurkowań samolotami wojskowymi, do 15 razy dziennie z wysokości 4000 metrów. Jej zasługi uchroniły rodzinę Schillerów przed wywiezieniem do obozów koncentracyjnych. Od 1942 testowała samoloty dla Akademii Luftwaffe w Berlinie-Gatow. Za odparcie ataku samolotu alianckiego otrzymała Krzyż Żelazny II Klasy w 1943. Magisterium otrzymała w 1944. W tym samym roku została kierowniczką instytutu doświadczalnego Versuchsstelle für Flugsondergeräte.

 

Kiedy Claus von Stauffenberg poprosił ją o pomoc w realizacji zamachu na Hitlera, zgodziła się, jednak z powodu braku dostępnego samolotu nie mogła polecieć do Kętrzyna w dniu zamachu. Kiedy Hitler ocalał, została aresztowana razem z innymi członkami rodziny von Stauffenberg. Nie skazano jej jednak, ze względu na jej osiągnięcia w lotnictwie. W swoich pamiętnikach napisała, że dręczył ją konflikt między lojalnością wobec Niemiec, a posłuszeństwem wobec nazizmu.

 

W 1945, lecąc samolotem Bücker Bü 181 do południowych Niemiec, została zestrzelona przez lotnika amerykańskiego koło Strasskirchen w Bawarii. Zmarła kilka godzin po wylądowaniu na skutek ran postrzałowych 8 kwietnia 1945 roku.

 

 

Na podst. wikipedia.org