Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Igor Sikorski Igor Sikorski

Igor Ivanovich Sikorsky - 1889-1972 rosyjski konstruktor lotniczy i pilot oblatywacz. Urodził się 25 maja 1889 roku w Kijowie. W 1903 roku rozpoczął studia w Akademii Morskiej w St Petersburgu. W międzyczasie studiował na wydziale elektrycznym Politechniki w Kijowie. W 1906 roku rozpoczął studia inżynierskie we Francji. W 1908 roku będąc we Francji po raz pierwszy oglądał samolot podczas pokazów lotniczych organizowanych przez braci WRIGHT. Od razu złapał lotniczego bakcyla. W 1909 roku zawładnęła nim myśl zbudowania śmigłowca. Śmigłowce numer 1 i 2 nie oderwały się od ziemi w związku z czym Sikorski odłożył sprawę na później, stwierdził że poziom techniki nie zezwala na zbudowanie użytkowego śmigłowca. Latem 1910 roku zbudował pierwszy samolot własnej konstrukcji S-1, oblotu dokonał osobiście, stało się to regułą w następnych konstrukcjach Sikorskiego. W sierpniu 1911 roku Sikorski uzyskał dyplom pilota na samolocie własnej konstrukcji S-5. W ciągu roku na samolotach S-5 i S-6 Sikorski ustanowił kilka rekordów Rosji oraz kilka rekordów świata, między innymi rekordy prędkości z trzema i czterema osobami na pokładzie. W 1911 roku został zatrudniony na stanowisku konstruktora w lotniczym oddziale Rosyjsko Bałtyckiej Fabryki Wagonów RBWZ w St. Petersburgu. W 1913 roku zbudował pierwszy samolot czterosilnikowy na świecie pod oznaczeniem Grand a następnie znakomity samolot transportowy, pasażerski i bombowy RBWZ ILIA MUROMIEC. Podczas pokazów lotniczych tuż przed wybuchem I wojny został przedstawiony Carowi Rosji jako jeden z najzdolniejszych konstruktorów świata. Sikorski osobiście pilotował i następnie zaprezentował na ziemi samoloty własnej konstrukcji. Pokaz wywarł tak duże wrażenie iż konstruktor otrzymał od Cara złoty zegarek z imperialnym orłem i złoty łańcuch. Po zwycięstwie rewolucji w 1918 roku udało mu się z rodziną uciec do Francji, by po roku odpłynąć do Kanady skąd ostatecznie wyjechał do USA. W Stanach Zjednoczonych zmienił nazwisko na Sikorsky, 5 marca 1923 roku założył wytwórnie lotniczą Aero Engineering Corporation, co ciekawe Sikorski konstruował samoloty kontynuując numerację z wytwórni w Rosji, dlatego pierwszy samolot zaprojektowany i zbudowany w USA nosił oznaczenie S-29

Wkrótce dla powiększenia zasobów finansowych wytwórni wszedł w spółkę z bogatym przemysłowcem Arnoldem Dickinsonem który został prezesem spółki. Sikorski został zastępcą do spraw projektowania i produkcji. 3 października 1928 roku zmieniono nazwę wytworni na Sikorsky Aviation Corporation. W 1930 roku Sikorski postanowił powrócić do tematu śmigłowców, stracił zainteresowanie samolotami, sprzedał wytwórnie koncernowi United Aircraft sam objął stanowisko dyrektora technicznego jednego z oddziałów wytwórni i z budżetem 30 000 USD powrócił do tematu ŚMIGŁOWCÓW. 19 marca 1935 roku otrzymał amerykański patent nr 1,994,488 na śmigłowiec z wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym. W 1939 roku nastąpiło połączenie zakładów Sikorskiego z koncernem CHANCE VOUGHT pod nazwą Vought Sikorsky Aircraft Division. 14 września 1939 roku Sikorsky oblatał pierwszy udany śmigłowiec pod oznaczeniem VS-300 (S-46). 13 maja 1940 roku na VS-300 ustanowił śmigłowcowy rekord świata czas lotu 1 godzina 32 minut 26 sekund. W 1942 roku oblatano pierwszy śmigłowiec zamówiony przez lotnictwo amerykańskie XR-4, śmigłowiec wszedł do produkcji jako R-4. W 1943 roku nastąpił ponowny podział zakładów na samodzielne Vought i Sikorsky, z tą różnicą iż wytwórnia Sikorsky skupiła się wyłącznie na produkcji śmigłowców. Po II wojnie wytwórnia stała się największym producentem ŚMIGŁOWCÓW w Stanach Zjednoczonych. Sikorsky w 1952 roku otrzymał przydomek „Mr. Helicopter” (Pan Helikopter). Na śmigłowcach Sikorskiego wielokrotnie ustanawiano ŚMIGŁOWCOWE REKORDY SWIATA. Sikorski w latach pięćdziesiątych ustanowił nagrodę pieniężną dla pierwszego pilota śmigłowca który przekroczy prędkość 300 km/h. Okazało się iż nagroda powędrowała do kraju urodzenia Sikorskiego, śmigłowiec MIL Mi-6 ustanowił serię rekordów w tym prędkość maksymalna 320 km/h. W 1981 roku ustanowiono nagrodę im Sikorskiego w wysokości 10 000 US Dol. Dla mięśniolotu śmigłowca który utrzyma się w powietrzu na wysokości 3 metrów nad wyznaczonym kwadratem przez co najmniej 60 sekund

W 1967 roku śmigłowiec S-61 jako pierwszy śmigłowiec w historii bez międzylądowań przeleciał nad Atlantykiem, w 1970 roku inny śmigłowiec S-65 jako pierwszy przeleciał nad Pacyfikiem. W maju 1957 roku konstruktor odszedł na emeryturę, pozostając w zakładach na etacie doradcy. Zmarł 26 października 1972 roku w Eston (Connecticut, USA). Był posiadaczem licencji pilota samolotowego przyznanej przez FAI z numerem 64 oraz licencji pilota śmigłowcowego z numerem 1. W drugiej połowie XX wieku wytwórnia prowadziła również prace nad zaawansowanymi technologiami. Latem 2001 roku oblatano bezpilotowy samolot pionowego startu zaawansowanej technologii „Cypher II”, który w 2002 roku stanie się platformą do skonstruowania nowego systemu obserwacji taktycznej według założeń programu FCS (Future Combat System)


Oprac. Jacek Waszczuk