Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Santos Dumont Alberto Santos-Dumont Alberto

Alberto Santos-Dumont - 1873 - 1932 Brazylijczyk, konstruktor lotniczy i pilot balonowy, sterowcowy i samolotowy. Urodził się 20 lipca 1873 roku w Cabangu w stanie Minas Gerais w Brazylii w rodzinie plantatora kawy. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczął studia w Szkole Górniczej w Ouro Preto. W 1890 roku z rodziną wybrali się w podróż po Francji (ojciec z pochodzenia był Francuzem). Podczas pobytu w Paryżu Santos Dumont zafascynował się techniką, wykonał między innymi kilka lotów balonem po czym uzyskał dyplom pilota balonowego. Alberto uprosił ojca aby pozwolił mu zostać w Paryżu ostatecznie chłopak zamieszkał u stryja i rozpoczął studia techniczne. Cały wolny czas poświęcał na pogłębianie wiadomości o balonach. W 1883 roku wykonał pierwszy lot na własnoręcznie zbudowanym balonie o pojemności 118 m³. Pragnieniem Santosa było zbudowanie balonu wyposażonego w silnik dzięki czemu możliwy byłby lot w dowolnym kierunku. W 1898 roku zamówił powłokę balonu w kształcie cygara, do kosza balonu zamocował silnik spalinowy o mocy 3,5 kM, tak powstał pierwszy sterowiec Santos Dumont nr 1. 28 września 1898 roku Santos Dumont wykonał pierwszy udany lot balonem podczas którego wzniósł się na 400 metrów, wykonał w powietrzu wiele zakrętów po czym wylądował w miejscu startu. Były to pierwsze udane loty sterowcowe na świecie. W tym czasie francuski przemysłowiec Deutsche de la Meurthe ustalił nagrodę 100 000 franków w złocie za start sterowcem z parku Saint Cloud przelot dookoła wieży Eiffla i powrót na miejsce startu w czasie nie dłuższym niż 30 minut. Dwukrotne próby zakończyły się fiaskiem, ostatecznie 19 października 1901 roku Santos zdobył w Paryżu nagrodę 100 000 franków za przelot dookoła wieży Eiffla na sterowcu własnej konstrukcji N-6. Łącznie Santos Dumont zbudował 14 modeli sterowców w coraz doskonalszych wersjach. Przy pomocy Santosa w Paryżu zbudowano pierwszy sterowiec wojskowy oraz zorganizowano pierwszy oddział sterowców wojskowych. Po pierwszych udanych lotach braci WRIGHT zainteresował się budową aparatów łatających cięższych od powietrza. W 1905 roku zbudował śmigłowiec na którym nie udało się wzlecieć. W 1906 roku zainteresował się budową samolotów, zbudował pierwszy samolot wyglądający jak późniejsze latawce skrzynkowe. Do prób z pierwszym samolotem wykorzystał ostatni sterowiec (nr 14). podwieszając samolot w miejsce gondoli, może dlatego pierwszy samolot Santosa oznaczono Santos Dumont 14 bis. 13 września 1906 roku samolot Santos Dumont 14 bis wykonał pierwszy samodzielny skok na odległość około 7 metrów zakończony lekkim uszkodzeniem, po remoncie wykonano kolejne skoki w tym 12 listopada 1906 roku w Lasku Bulońskim Santos przeleciał 220 metrów w 21 sekund. Przelot powtórzył po południu tego samego dnia w obecności przedstawicieli Aeroklubu Francji dzięki czemu uznano iż Santos Dumont ustanowił pierwsze rekordy świata;

- prędkość lotu 41,292 km/h
- czas lotu 21,5 sekundy
- odległość przelotu 220 metrów.

Kolejne samoloty skonstruowane przez Santosa nie były udane, nr 15 i nr 16 uległy rozbiciu. W 1908 roku Santos Dumont postanowił zmienić założenia konstrukcyjne zbudował lekki samolot jednopłatowy (masa własna 118 kg) nr 20, otrzymał wkrótce przydomek DEMOISELLE (ważka). Udane loty wykonane na samolocie Demoiselle spowodowały iż Santos otrzymał dyplom pilota FAI z nr 12, wcześniej pilot otrzymał dyplom pilota sterowcowego i balonowego. W 1909 roku uruchomiono produkcję samolotów Demoiselle, Santos Dumont na Demoiselle wygrał zawody lotnicze w Reims. Był pierwszym pilotem wykonującym udane loty w Europie. W 1910 roku Santos wycofał się z czynnego uprawiania sportu lotniczego, pracował nad wynalazkami lotniczymi. W 1913 roku w Saint Cloud (Francja) na placu Santosa Dumonta odsłonięto pomnik sławnego pilota. W 1929 roku pilot odznaczony został Wielkim Krzyżem Oficerskim Orderu Legii Honorowej, w tym czasie stan zdrowia Santosa pogorszył się na tyle iż wyjechał do sanatorium w Biarritz. Na początku 1932 roku rodzina ściągnęła go do Brazylii do miejscowości uzdrowiskowej Guaruja. Santos zmarł 23 lipca 1932 roku. Po śmierci w Brazylii ogłoszono żałobę narodową. Dzień pierwszych udanych lotów samolotem 23 października obchodzony jest w Brazylii jako święto lotnictwa. Fundacja Santosa Dumonta rok rocznie przyznaje medale pamiątkowe najbardziej zasłużonym lotnikom i działaczom lotnictwa. Międzynarodowy Port Lotniczy w Rio de Janeiro nazwano imieniem Santosa Dumonta a w Brazylii otwarto Muzeum Lotnicze im. Santosa Dumonta.


Oprac. Jacek Waszczuk