Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Wiktor Pugaczow, a właściwie Wiktor Gieorgiejewicz Pugaczjew tłuszcząc fonetycznie rosyjską wymowę nazwiska. Urodził się 8 sierpnia 1948 roku w Taganrogu. Pilot wojskowy i doświadczalny. W 1970 roku ukończy wojskową szkołę lotniczą i jako młodszy lejtnant (podporucznik) rozpoczął służbę w lotnictwie. W latach 1970-77 latał jako pilot instruktor w szkole pilotów. Doskonałe predyspozycje i inteligencja powodowały, iż od wczesnych lat służby został pilotem doświadczalnym w MAI (Moskiewskim Instytucie Lotniczym) Po dwóch latach pracy w Instytucie przeniósł się do grupy pilotów doświadczalnych zakładów Suchoja. Tutaj trafił wręcz idealnie w okresie gdy powstawał najlepszy chyba rosyjski myśliwiec Su-27. Był jednym z pilotów którzy oblatywali maszynę a następnie prezentowali na pokazach. Biuro konstrukcyjne wierząc w doskonałe osiągi Su-27 opracowano rekordową odmianę myśliwca pod oznaczenie P-42 samolot w tej wersji wizualnie przypominał oryginalnego Su-27 lecz był przekonstruowany był tak by ważył jak najmniej. Pozbawiony był uzbrojenia, większości elektroniki z radiolokatorem na czele. Zlikwidowano, hamulce aerodynamiczne, zdemontowano praktycznie wszystko co było niepotrzebne do tego lotu. Na tak przebudowanym samolocie Pugaczow ustanowiłgarść rekordów w prędkości wznoszenia, rywalizując w tym względzie z amerykańskim samolotem F-15. Rekordowe loty wyglądały bardzo widowiskowo. Regulamin ustanawiania rekordów w prędkości wznoszenia ściśle określa iż czas jaki uzyskał samolot liczony jest nie od chwili startu lecz od momentu gdy ten zaczyna się toczyć po pasie. Mała masa samolotu i potężna moc silników nie pozwalała na wcześniejsze rozpędzenie silników do wysokich obrotów. Rozwiązano to w inny sposób. Na początku pasa ustawiono potężny ciągnik ważący kilkadziesiąt ton do niego na linie podczepiono rekordowego P-42 przed startem pilot dawał maksymalną moc i czekając aż silniki osiągnął optymalne obroty nie ruszał z miejsca zakotwiczony mocna liną. Po rozkręceniu turbin zwalniano zaczep i samolot jak z procy ruszał i po chwili już był w powietrzu.


Źródło: spotter.pl

Loty rekordowe były dla Pugaczowa jedynie przerywnikiem w codziennej służbie. Su-27 jest samolotem o dużej zwrotności, ponieważ Rosjanie planowali szeroką akcję promocyjną z Su-27 w Zachodniej Europie należało zachód czymś zaskoczyć. I dlatego Pugaczow najpierw na ziemi w symulatorze opracowywał, testował i powoli się uczył wykonywania nowych figur wyższej akrobacji. Wtedy właśnie opracowano „Kobrę Pugaczowa” ale też i „Dzwon” a także figurę którą Rosjanie nazywają „Kołokoł” czyli coś w rodzaju kołowrotka, kiedy samolot zamiast pętli wykonuje szybki obrót dookoła własnej osi. Wszystkie nowe figury zanim zostały wykonane w powietrzu najpierw były setki razy wykonywane w symulatorze. Pierwsza prezentacja Su-27 na paryskim Salonie Lotniczym wywarła potężne wrażenie i nie da się ukryć że sporo z zasług należy przypisać doskonałemu pilotażowi Pugaczowa. Za wkład Pugaczowa w rozwój przemysłu, pilota udekorowano Gwiazdą Bohatera Związku Radzieckiego. Ponieważ opracowano wersje pokładową Suchoja Pugaczow jako pierwszy pilot w ZSRR wielokrotnie startował i lądował myśliwcem na pokładzie lotniskowca „Admirał Kuzniecow” na Su-27K (k – korabliennyj – okrętowy) W biurze konstrukcyjnym Suchoja pilot pracował od 1980 do 2001 roku i prace zakończył jako szef pilotów doświadczalnych.

Podczas pracy w ŻUKOWSKIM Pugaczow latał między innymi na samolotach Mig-29, Mig-25, Tu-16. U Suchoja latał na wszelkich wersjach Su-27 oraz na Su-33, Su-35, Su-34, Su-25 oraz starszych Su-9 i Su-15.

Oprac. Jacek Waszczuk