Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Willey Post przy Wedze

Wiley Hardeman Post - 1899-1935 Amerykanin niemieckiego pochodzenia, pilot rajdowy. Urodził się 22 listopada 1899 roku w Grand Saline (Texas, USA). Podczas pierwszej wojny kilkakrotnie zgłaszał się ochotniczo do wojska za każdym razem prośba była odrzucana ze względu na słabe zdrowie. Ostatecznie gdy został przyjęty do armii zanim odpłynął do Europy wojna się zakończyła. Rozpoczął pracę jako robotnik w jednej z rafinerii. W 1925 roku w miasteczku w którym mieszkał popisywał się cyrk powietrzny, podczas pokazów jeden ze skoczków spadochronowych uległ wypadkowi i Post zgłosił się błyskawicznie na zastępstwo. Lecz atrakcyjność zwykłych skoków spadochronowych nie mogła się równać popisom pilotów w związku z czym szybko stracił pracę, po czym wrócił do dawnej pracy. W następnym roku uległ wypadkowi w pracy w wyniku czego stracił lewe oko, w ramach odszkodowania otrzymał 2000 dolarów odszkodowania. Za otrzymane pieniądze kupił na licytacji używany samolot Lockheed Vega, wyremontował go nazwał imieniem swojej ciotki "Winnie May of Oklahoma" oraz zgłosił się do szkoły pilotów. W 1927 roku po półrocznym szkoleniu otrzymał dyplom pilota, rozpoczął pracę jako pilot, uczestniczył w pokazach lotniczych i zawodach, pracował jako pilot dyspozycyjny a także przez krótki czas pracował jako pilot doświadczalny zakładów LOCKHEED. Za udział w pokazach oraz zwycięstwa w zawodach otrzymywał nagrody pieniężne, zarobioną gotówkę przeznaczał na życie oraz inwestował w samolot. Dokupił nowe wyposażenie wymienił silnik. Post zaplanował przelot dookoła świata, opracował trasę o długości około 26 000 km, po dopięciu sprawy na ostatni guzik wraz z nawigatorem Haroldem Gatty na własnym dopieszczonym samolocie Lockheed Vega 23 czerwca 1931 roku wystartowali o 3.56 z Nowego Jorku (lotnisko Roosevelt Field), lądowali po drodze w Harbour Grace, Chester (Anglia), Hannover, Berlin, Moskwa, Nowosybirsk, Irkuck, Białowieszczeńsk, Chabarowsk, Nome (Alaska), Fairbanks, Edmonton, Cleveland. Powrót do Nowego Jorku nastąpił 1 lipca 1931 roku, przelot trwał 8 dni 15 godzin 51 minut. Po locie Post doszedł do wniosku iż jest w stanie dosyć wyraźnie skrócić czas przelotu, wyposażył samolot w pilota automatycznego. 15 lipca 1933 roku wystartował o godzinie 5.10 rano do samotnego lotu dookoła świata z lotniska Floyd Bennett w Nowym Jorku. Po przebyciu podobnej trasy blisko 26 000 km post wylądował w Nowym Jorku 7 lipca, z rekordowym czasem przelotu 7 dni 18 godzin 49 minut. Oba przeloty spowodowały iż Post uzyskał olbrzymią popularność. Za rekordowe przeloty dookoła świata w 1933 roku otrzymał ZŁOTY MEDAL LOTNICZY FAI. W latach 1933 - 1935 Post kilkakrotnie próbował poprawić rekordy przelotów po homologowanych trasach między innymi z Los Angeles do Nowego Jorku za każdym razem bez powodzenia. W 1935 roku gdy dowiedział się o planowanym przelocie Rosjan z Moskwy do USA nad Biegunem Północnym postanowił przelecieć w odwrotnym kierunku. Post miał wykonać lot z Point Barrow na Alasce na nowym samolocie w towarzystwie dziennikarza i przyjaciela Willi Roggers'a w charakterze pomocnika i nawigatora. Start nastąpił 15 sierpnia 1935 roku. Po kilkuminutowym locie silnik przerwał pracę, Post próbował wylądować na tafli jeziora lecz w związku ze źle dobranymi pływakami samolot uległ całkowitemu rozbiciu, obaj lotnicy zginęli. Samolot Posta Lockheed Vega o przydomku "Winnie May of Oklahoma" został odkupiony i po remoncie został umieszczony w zbiorach muzeum Instytutu Smithsona w Waszyngtonie.


Oprac. Jacek Waszczuk