Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Delta I Aleksandera Lippischa w locie

Aleksander Lippisch - dr 1894 –1976 wybitny niemiecki konstruktor lotniczy i aerodynamik. Lotnictwem zainteresował się po obejrzeniu pokazów lotniczych w 1909 roku. Wtedy w Berlinie Tempelhof Orville Wright wykonał loty pokazowe. Podczas I wojny Lippisch służył w lotnictwie między innymi jako fotograf lotniczy. Po wojnie pochłonęła go pasja zbudowania szybowca w układzie bezogonowym. W 1926 roku zbudował pierwszy szybowiec własnej konstrukcji Storch (Bocian), w nietypowym układzie bezogonowym ze skrzydłami delta. W następnych latach pracując w DFS kontynuował badania nad szybowcami w układzie bezogonowym. Zbudowano kilka szybowców prototypowych Lippischa, każdy w układzie bezogonowym. W 1929 roku powstał szybowiec Storch V. W 1930 roku oblatany został szybowiec doświadczany Delta 1, do lotów próbnych wyposażony w niewielki silnik tłokowy. Wytwórnie lotnicze nie pozostawały obojętne na prace Lippischa, zakłady FOCKE-WULF sfinansowały budowę samolotu doświadczalnego Delta 3. W połowie lat trzydziestych Lippisch objął stanowisko dyrektora technicznego w DFS. W 1940 roku Lippisch wraz z zespołem konstruktorów przeszli z DFS do biura konstrukcyjnego zakładów MESSERSHMITT. Samodzielny zespół zaangażowany został do pracy nad samolotem rakietowym MESSERSHMITT Me-163 na bazie wcześniejszej konstrukcji DFS 194. Współpraca z Willi Messerschmittem nie układała się pomyślnie dlatego w 1943 roku Lippisch rezygnuje ze współpracy i powrócił do pracy w DFS. Luftwaffe by wykorzystać doświadczenie konstrukcyjne nakazuje utworzenia własnego biura konstrukcyjnego. Za pieniądze LUFTWAFFE zebrał grupę współpracowników i w końcu wojny wraz z żoną przeniósł się do Wiednia tworząc biuro konstrukcyjne Luftfahrtforschungsa Unstalt Wien (Ośrodek Badań Lotniczych Wiedeń). Kontynuowano prace nad szybkimi samolotami ze skrzydłami w układzie delta, doświadczenia w tunelach aerodynamicznych potwierdziły iż samolot taki może latać z prędkością naddźwiękową. Prace poszły w kierunku opracowania myśliwca odrzutowego Lippisch P-13a, samolot nie został zbudowany do 1945 roku. W międzyczasie konstruktor otrzymał tytuł doktora na uniwersytecie w Heidelbergu. W 1945 roku zespół został rozwiązany a Lippisch w 1946 roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych (w ramach operacji Paperclip). Kontynuował prace konstruktora w zakładach Convair, przyczyniając się do powstania między innymi samolotów F-102 Delta Dogger, F-106 Delta Dart a ostatecznie bombowca o świetnych osiągach B-58 Husttler. Równocześnie od 1950 roku zainteresował się nowym zjawiskiem poduszki powietrznej tworzącej się podczas startu i lądowania pod skrzydłami samolotu. Tak powstały pierwsze ekranopłaty. W latach pięćdziesiątych Lippisch zachorował na raka, mimo iż wygrał walkę z chorobą wycofał się z czynnej pracy konstruktorskiej. W 1966 roku utworzył grupę badawczą „Lippisch Research Corporation” badaniami zainteresowane były też inne państwa w tym Niemcy Zachodnie ale opracowane konstrukcje nie były finalizowane produkcją seryjną. Lippisch do końca życia mieszkał w USA i zmarł 11 lutego 1976 roku w Cedar Rapids (Iowa/USA).


Oprac. Jacek Waszczuk