Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Otto Lilienthal Otto Lilienthal

Otto Lilienthal - urodził się 23 maja 1848 r. w Anklam. W rodzinnym mieście skończył naukę w gimnazjum. Dalszą edukację pobierał w Poczdamie. Przez trzy lata studiował w Berlinie. Z dyplomem inżyniera w kieszeni wrócił do swoich marzeń z dzieciństwa. Marzył o lataniu. W czasie wakacji spędzanych w Anklam kupił od miejscowych i okolicznych gospodarzy wszystkie gęsie pióra. Te następnie przykleił do bambusowego szkieletu skrzydeł. Przy pomocy tej konstrukcji próbował się wznieść w powietrze. Nie zniechęcił się. Poczynił wiele cennych obserwacji. Wyniki swoich eksperymentów i analiz opublikował w formie książkowej. Lilienthal poznał to czym jest profil skrzydła. Po skończeniu studiów pracował w zakładach w okolicach Berlina.
Gdy stał się właścicielem własnej firmy (produkował kotły) zgromadził tyle pieniędzy, że „bawił się” dalej w budowanie szybowców. Te doprowadziły do tego, że ze zbudowanymi przez siebie skrzydłami wyszedł z domu. Potrzebował przestrzeni. Wybrał taką w okolicy Magdeburga. Tam wykonał pierwsze ślizgowe loty. Przeleciał niebagatelną odległość 30 m. Jego wysiłki podziwiali nie tylko mieszkańcy. Zafascynowana pomysłami podziwiała żona i własna dziatwa. Oglądali członkowie Berlińskiego Klubu Lotniczego w którym pełnił funkcję sekretarza.
W 1892 r. na terenie własnych zakładów powstał jeszcze jeden model szybowca. Ten miał 24 m kw. powierzchni skrzydeł. Ikar z Anklam startował z góry wysokości 10 m. Po oderwaniu się od ziemi szybował 80 m. 1 sierpnia 1893 r. uzyskał patent na swoją konstrukcję. Teraz do swoich startów zaczął wykorzystywać co raz to wyższe wzniesienia. Wkrótce szybował z pagórków o wysokości 70 m. Dla swoich celów postanowił, że w okolicy domu powstanie lotnicza góra. Usypał ją razem z mieszkańcami w Lichterfelde. Materiałem do jej usypania był gruz z pobliskiej cegielni. Swoimi jednopłatowymi szybowcami wykonał 1000 lotów. Pokonał odległość rzędu 200 – 300 m. Tak zachęcony w 1895 r. zbudował szybowiec o dwóch płatach. Rozumował, że dodanie płata pozwoli na swobodny lot przy silniejszym wietrze. Rok później konstrukcja otrzymała ster. Jednocześnie pracował nad budowaniem silnika, który uniezależnił by szybowiec od kaprysów wiatru. Nawet nie przypuszczał, że 9 sierpnia 1896 r. startuje do swojego ostatniego lotu. Szybowiec dostał boczny wiatr. Spadł na ziemię. Jego pilot w osobie własnej konstruktora Otto, doznał nie tylko złamania kręgosłupa. Mimo wysiłków berlińskich lekarzy nie udało się go poskładać zmarł 10 sierpnia 1896 r.

Przy tej okazji nie można zapominać o jego bracie, Gustawie.
Gustaw Lilienthal - podobnie jak Otto urodził się 9 października 1849 r. w Anklam. Miał skończone gimnazjum i studia wyższe. Obaj dokonywali startów szybowców. Był nie tylko doradcą brata. Wykonywał również wiele części do jego konstrukcji. Po śmierci Otta pracował nad jego szybowcem – skrzydłowcem. Zmarł w Berlinie, 1 lutego 1933 r.

Otto bez wątpienia był ojcem światowego szybownictwa. Był prekursorem lotnictwa. Połączył teorię z praktyką. Dla upamiętnienia jego zasług od stycznia 1938 r. jest ustanowiony i przyznawany za najlepsze wyczyny w sporcie szybowcowym Medal Lilenthala.


Oprac. Konrad Rydołowski