Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Antony Fokker Antony Fokker

Antony Herman Gerard Fokker - (1890-1939) holenderski pilot i konstruktor lotniczy, urodził się na wyspie Jawa (Holenderskie Indie Wschodnie) mając 19 lat uzyskał dyplom pilota. W 1911 roku skonstruował pierwszy własny samolot Spinne, konstrukcja początkowo niezbyt udana, zakończyła żywot rozbita o drzewo. Poprawiona w kolejnych wersjach Spinne II, Spinne III i Spinne IV nabywała cech dobrego samolotu. Po zbudowaniu i sprzedaniu kilkudziesięciu maszyn Fokker w 1913 roku założył w Schwerin (Meklemburgia, Niemcy) wytwórnie samolotów Flugzeug Werke GmbH specjalizującą się głównie w produkcji samolotów wojskowych. Konstruktor dość szybko doszedł do wniosku iż samolot myśliwski powinien być uzbrojony w stały kaem strzelający do przodu a celowanie odbywa się poprzez nakierowanie całego samolotu na cel. Rozwiązania w których pilot kieruje samolotem i dodatkowo obsługuje ruchomy kaem nie miała szansy powodzenia.

Po drugiej stronie frontu Rolland Garros nie mając zmysłu technicznego nie potrafił skonstruować działającego synchronizatora do broni kazał przymocować na kadłubie swojego samolotu stały kaem a w miejscu w którym przelatujące pociski mogły by przebić obracające się śmigło kazał okuć. Na śmigło założono dwa odbijacze wykonane z hartowanej stali, na tej zasadzie strzelający kaem co któryś strzał trafiał we własne śmigło. Rozwiązanie dość toporne lecz znacznie ułatwiało walkę powietrzną. Lecz po kilku zwycięstwach Rolland Garros na uszkodzonym samolocie musiał lądować po niemieckiej stronie frontu. A wezwany do oględzin maszyny Fokker wpadł na pomysł skonstruowania synchronizatora do broni strzeleckiej strzelającej przez tarcze śmigła. Dlatego też myśliwce Fokker były pierwszymi samolotami na świecie wyposażonymi w te usprawnienie. Tak wyposażone myśliwce Fokker E-I (E od Eindecker jednopłat) trafiły na front latem 1915 roku. Rozpoczął się okres zdecydowanej przewagi myśliwców niemieckich zwany tez „Bicz Fokker” mimo iż powstały kolejne poprawione odmiany Fokker E-II i E-III przewaga wkrótce została zniwelowana. Fokker tworzył kolejne myśliwce, miedzy innymi pod wpływem Richtchoffena opracował samolot o podwyższonej zwrotności Fokker Dr-I. Najbardziej znany myśliwiec trójpłatowy. To na Dr-I Richtchoffen zostaje największym asem wojny światowej. Kolejnym samolotem Fokkera który szczególnie się wyróżnił był model D-VII (D od Draideccker dwupłatowy) Powstał na początku 1918 roku i w marcu 1918 pierwsze samoloty zaczęły napływać do jednostek. Szybko okazało się że były to najlepsze myśliwce niemieckie podczas I wojny nie dziwi więc że zbudowano przeszło 3000 samolotów

Po zakończeniu I wojny Fokker powrócił do Holandii wraz z całą dokumentacją techniczną dawnych zakładów oraz oprzyrządowaniem i częściami do montażu 200 samolotów wraz z 400 silnikami. W Holandii 21 lipca 1919 roku Fokker otwiera ponownie zakłady (N. V. Koninklijke Nederlandse Vliegtuigenfabriek Fokker), błyskawicznie wytwórnia stała się głównym dostawcą samolotów wojskowych dla lotnictwa Holandii. Równocześnie powstawały samoloty pasażerskie i transportowe dla odbiorców cywilnych. Sam Fokker w 1923 roku zakłada kolejną fabrykę tym razem w USA. Z zamierem produkcji na rynek północnoamerykański. Powstają tutaj samoloty o konstrukcji duralowej. Początkowo napływające zamówienia dawały nadzieje na przyszłość lecz po kilku latach amerykańska wytwórnia zaczęła borykać się z kłopotami finansowymi i zaprzestała działalności w 1931 roku. Właściwa wytwórnia Fokker w Holandii prężnie się rozwijała, wprowadzając do produkcji kolejne udane samoloty, między innymi maszyny wojskowe serii „C” na Fokker C-XIV kończąc. Sukces myśliwca Fokker D-VII nakłonił do dalszych prac w efekcie w dwudziestoleciu międzywojennym oblatano kilkanaście kolejnych myśliwców, ostatnim oblatanym był myśliwski D-XXIII. Ale największą chyba popularność w tym okresie zyskano dzięki maszynom komunikacyjnym, w tym najbardziej znanym Fokker F-VII. Sam Fokker nie miał szczęścia, zmarł 23 grudnia 1939 roku na skutek komplikacji po operacji wyrostka. W tym czasie zakłady zostały przejęte przez przemysł niemiecki i wcielone do niemieckiej machiny wojennej produkując samoloty dla Luftwaffe. Po wojnie wytwórnię Fokker reaktywowano by w 1993 roku definitywnie zakończyć działalność. Do tego czasu w Holandii zbudowano przeszło 7000 samolotów ponad 100 typów. A wliczając w to maszyny produkowane wcześniej w Niemczech oraz w USA wyprodukowano przeszło 10 000 maszyn Fokker


http://cache.eb.com/eb/image?id=68237&rendTypeId=4

Oprac. Jacek Waszczuk