Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Hugo Eckener

Hugo Eckener -
1868-1954 Doktor ekonomii, pilot i dowódca sterowców. Urodził się 10 sierpnia 1868 roku we Flensburgu, tu ukończył szkołę podstawową, gimnazjum i uzyskał świadectwo dojrzałości w 1888 roku. Po maturze rozpoczął studia na Uniwersytecie w Monachium, rozpoczęte studia historyczne zamienił na filozofie ostatecznie uzyskał dyplom z ekonomii. W następnych latach uzyskał z ekonomii doktorat oraz habilitacje. W latach 1893 – 1894 odbył służbę wojskową. W 1898 roku ożenił się i osiedlił we Friedrichshafen w mieście gdzie żył i pracował . Przez kilka lat pracował jako dziennikarz w gazecie "Frankfurter Zeitung" zajmując się zróżnicowaną tematyką, z racji pełnionego zawodu był świadkiem pierwszego lotu sterowca 18 października 1900 roku, lot opisał rzeczowo w gazecie. W ciągu kilku następnych lat Eckener często pisał o tematyce sterowcowej, rozpalone zainteresowania zaowocowały zdobyciem dyplomu pilota sterowcowego w 1906 roku. Eckener w okresie studenckim interesował się żeglarstwem wtedy zdobył podstawy nawigacji i meteorologii, wiadomości zaprocentowały, błyskawicznie stał się cenionym pilotem i dowódcą sterowca. W końcu 1906 roku na łamach "Frankfurter Zeitung" zaapelował do czytelników o zebranie funduszy na kontynuację budowy Wytwórni Sterowców Zeppelina, w efekcie prace trwały nadal. W 1910 roku został szefem oraz dowódcą sterowca w pierwszej linii lotniczej świata DELAG, do 1914 roku pełnił funkcje dowódcy sterowca oraz był instruktorem sterowcowym a zarazem konstruktorem sterowców. Podczas I wojny wszystkie sterowce zostały przejęte przez lotnictwo wojskowe a Eckener pełnił funkcje instruktora w szkole pilotów sterowcowych marynarki wojennej, po śmierci ZEPPELINA przejął kierownictwo nad zakładami Zeppelina. Po wojnie za sprawą usilnych zabiegów utrzymał produkcję sterowców w macierzystych zakładach, w wyniku czego powstały znakomite sterowce Graf „Zeppelin” i „Hindenburg”. W dniach 12 - 15 października 1924 roku przeleciał po raz pierwszy nad Atlantykiem, na sterowcu ZR-III z Friedrichshafen do Lakehurst w USA. 18 września 1928 roku oblatał jeden z najbardziej znanych sterowców świata ZEPPELIN LZ-127 "Graf Zeppelin", 11 października wystartował na LZ-127 do Lakehurst. 29 października 1928 roku sterowiec wystartował do lotu powrotnego do Europy, lotem tym ustanowiono oficjalne rekordy świata w klasie sterowców nie poprawione do dziś zasięg 6384,5 km i czas lotu 71 godzin 7 min. W dniach 8 - 29 sierpnia 1929 roku na LZ-127 po raz pierwszy wykonano przelot dookoła świata w czasie 21 dni 7 godzin 34 minut. W maju 1930 roku dowodził sterowcem podczas pierwszego lotu do Ameryki Południowej. W 1931 roku z ekipą naukowców wykonuje lot nad Arktyką. W 1931 roku Eckener wyróżniony został przez FAI otrzymując ZŁOTY MEDAL LOTNICZY FAI. Na początku lat trzydziestych przyczynił się do uruchomienia stałej komunikacji sterowcowej nad Atlantykiem. W 1936 roku oblatał sterowiec LZ-129 Hindenburg, wykonał na nim przelot do Rio De Janeiro, po powrocie został odwołany ze wszystkich stanowisk ze względu na wrogi stosunek do faszyzmu i Hitlera. Do tego czasu na sterowcach przeleciał około 2 mln km w tym wielokrotnie przeleciał nad Atlantykiem, przewiózł blisko 20 000 pasażerów. Do końca życia mieszkał we Friedrichshafen, napisał kilka książek, był honorowym wiceprzewodniczącym Brytyjskiego Klubu Sterowcowego. Po II wojnie wielokrotnie jako ekspert sterowcowy służył radami amerykańskim zakładom lotniczym. Zmarł 14 sierpnia 1954 roku.


Oprac. Jacek Waszczuk