Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Douglas przy DC-7

Donald Wills Douglas - 1892-1981 Konstruktor lotniczy i przemysłowiec. Urodził się 6 kwietnia 1892 roku w Brooklynie, podczas nauki w szkole średniej okazało się iż dysponuje nieprzeciętna inteligencją i bez egzaminu dostał się do Akademii Marynarki Wojennej w Annapolis, dość szybko zamienił uczelnie wojskową na Instytut Technologiczny w Cambridge. Cztero letnie studia ukończył w dwa lata po czym pozostał na uczelni jako wykładowca. W 1914 roku wynajęty przez Glena MARTINA do prac nad nowym samolotem bombowym. Podczas I wojny pracował w przemyśle lotniczym, po wojnie ponownie został ściągnięty do wytwórni MARTIN. W 1920 roku Douglas zapragnął pracować na własny rachunek, wszedł w spółkę z milionerem Davidem Davisem i założył wytwórnie lotniczą pod nazwą Davis Douglas Aircraft Company. Pierwszy samolot skonstruowany w zakładach Cloudster był na tyle udany iż produkcja została zamówiona przez Lotnictwo Marynarki Wojennej, będąc źródłem dochodu umożliwiającym konstruowanie następnych maszyn. W 1924 roku kolejnym sukcesem było skonstruowanie samolotów DWC (Douglas World Cruiser), dwa samoloty wykonały pierwszy udany przelot dookoła świata. Szybko zakłady wyspecjalizowały się w produkcji wielosilnikowych samolotów pasażerskich i transportowych. Zwieńczeniem prac nad skonstruowaniem nowoczesnego samolotu pasażerskiego było opracowanie modelu DC-1 poprawionego DC-2 oraz bardzo udanego DC-3 podczas wojny powstało wiele modyfikacji transportowych, zbudowano łącznie około 14 200 maszyn wszystkich odmian DC-3, był to najliczniej produkowany samolot amerykański. W 1942 roku powstał powiększony czterosilnikowy DC-4. Równocześnie produkowano w dużych seriach samoloty wojskowe DOUGLAS B-26 INVADER, DOUGLAS DAUNTLESS. Wojnę zamknięto wyprodukowaniem blisko 30 000 samolotów we wszystkich wytwórniach. Zakończenie wojny nie wpłynęło na zmniejszenie produkcji. W 1946 roku we wszystkich zakładach Douglasa pracowało 270 000 osób. W tym czasie u boku ojca rozpoczął prace syn Donald Douglas Junior. W 1955 roku nastąpiła reorganizacja, powstał koncern łączący pięć samodzielnych zakładów. W latach pięćdziesiątych zmienił się profil produkcji oprócz wytwarzania samolotów głownie pasażerskich i transportowych powstały wydziały do produkcji kosmicznej, rakietowej a także wydział do produkcji wyposażenia elektronicznego. W 1966 roku koncern zatrudniał 68 000 pracowników w siedmiu zakładach z czego trzy wytwórnie pracowały wyłącznie na potrzeby programów kosmicznych, produkowano między innymi trzeci stopień rakiety "Saturn 5" oraz zbudowano bazę kosmiczną "Skylab". W 1967 roku nastąpiło połączenie z wytwórnią Mc Donnell, powstał koncern Mc Donnell Douglas Corporation, podzielony na sześć samodzielnych zakładów. W tym czasie koncern Mc Monnel-Douglas był jednym z przodujących producentów dużych samolotów pasażerskich na świecie, ze sztandarowymi modelami DC-8, DC-9, DOUGLAS DC-10. Równocześnie wytwórnia była jednym z głównych dostawców samolotów bojowych dla USAAF w tym MC DONNELL DOUGLAS F-4 PHANTOM II, MC DONNELL DOUGLAS F-15 EAGLE oraz A-4 Skyhawk. Założyciel i konstruktor zakładów Donald Wills Douglas zmarł 1 lutego 1981 roku w Palm Springs w Kaliforni. Kłopoty finansowe w jakie popadły zakłady na skutek nieszczęśliwych wypadków maszyn DC-10 postawiły wytwórnie na granicy bankructwa, w tym czasie udział w produkcji dużych samolotów pasażerskich Douglasa spadł do 5% światowego rynku. Próbą wyjścia z sytuacji było opracowanie następcy pechowego samolotu czyli MD-11, zebrano pewną ilość zamówień od linii lotniczych. Początkowe założenia określające zasięg MD-11 z pasażerami na około 13 000 km nie zostały spełnione. Spowodowało to iż część linii wycofało się z zamówienia, był to przysłowiowy gwóźdź do trumny. Zakłady chyląc się do upadku zostały wykupione w 1997 roku przez koncern BOEING


Oprac. Jacek Waszczuk