Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Heini Dottmar przed lotem

Heini Dittmar
- 1911-1960 Niemiecki pionier szybownictwa, inżynier lotniczy. Jeden z najlepszych pilotów szybowcowych okresu międzywojennego. Urodził się 30 marca 1911 roku w Bad Kissingen, w wieku 18 lat po raz pierwszy trafił na szybowisko Wasserkuppe. W 1931 roku zbudował szybowiec Condor, wystartował na nim w zawodach szybowcowych w Rhön Wasserkuppe w klasyfikacji juniorów. 3 kwietnia 1933 roku uzyskał ostatni warunek do SREBRNEJ ODZNAKI SZYBOWCOWEJ z numerem 9. Od 1929 roku współpracował z DFS oblatując między innymi szybowce konstrukcji profesora Lippischa, na początku 1934 roku wraz zespołem pilotów DFS uczestniczył w wyprawie do Ameryki Południowej, podczas pobytu w Brazylii 17 lutego 1934 roku ustanowił na szybowcu Condor rekord pułapu 4325 m i równocześnie rekord przewyższenia wynikiem 3850 metrów. 27 lipca 1934 roku podczas zawodów szybowcowych w Rhön Wasserkuppe przeleciał z Wasserkuppe do Libau w Czechosłowacji ustanawiając rekord zasięgu wynikiem 375 km. Poza lataniem sportowym na szybowcach ukończył politechnikę w Weimarze. We wrześniu 1935 roku uczestniczył w międzynarodowych zawodach szybowcowych w Jungfraujoch w Szwecji, zajmując zdecydowanie pierwszą lokatę. Jako jeden z niewielu pilotów cywilnych w Niemczech otrzymał honorowy tytuł kapitana lotnictwa. W 1937 roku został pierwszym szybowcowym mistrzem świata na szybowcu Fafnir II. W 1938 roku zdobył ZŁOTĄ ODZNAKĘ SZYBOWCOWĄ z numerem 1. Do wybuchu II wojny ustanowił kilkanaście szybowcowych rekordów świata i Niemiec. Podczas wojny został wcielony do Luftwaffe, latał jako pilot doświadczalny. Oblatał między innymi wiosną 1941 roku najszybszy samolot II wojny MESSERSCHMITT Me-163. 13 sierpnia 1941 roku po raz pierwszy wystartował z czynnym silnikiem rakietowym, 2 października 1941 roku kpt. Heini Dittmar podczas lotu testowego na Me-163 jako pierwszy człowiek na świecie przekroczył prędkość 1000 km/h. Wycisnął z samolotu prędkość 1004 km/h. W efekcie udanych lotów testowych samolot skierowano do produkcji. W październiku 1942 roku podczas twardego lądowania na Me-163 nabawił się poważnej kontuzji kręgosłupa. W kwietniu 1944 roku powrócił do lotów doświadczalnych i 6 lipca 1944 roku na seryjnej odmianie Me-163B osiągnął prędkość 1130 km/h zbliżając się do bariery dźwięku. Po wojnie Dittmar związał się z wytwórnią lotniczą MÖVE, konstruował między innymi poprawione wersje szybowca Condor z kolejnymi numerami Condor-2, Condor-3, Condor-4. Zaprojektował także samolot DH-53 Möve, DH-153, DH-156 Motor Möve. 28 kwietnia 1960 roku podczas pierwszego lotu na samolocie DH-156 zdarzył się wypadek, pilot ginie na miejscu.


Oprac. Jacek Waszczuk