Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Juan de la Cierva - 1895-1936 Hiszpański inżynier konstruktor lotniczy, twórca wiatrakowców. Urodził się 21 września 1895 roku w Madrycie jako syn ministra wojny, podczas nauki w szkole zainteresował się lotnictwem. w 1910 roku zbudował szybowiec lekki a wkrótce drugi poprawiony. Podczas I wojny zbudował samolot własnej konstrukcji i wykonał na nim loty. Podczas jednego z lotów na małej wysokości podczas zakrętu nastąpi przeciągnięcie i samolot zwalił się na ziemię, pilot ciężko ranny trafił do szpitala. W 1918 roku zaprojektował trzysilnikowy samolot bombowy, w maju 1919 roku jedyny zbudowany egzemplarz bombowca został rozbity i dalsze prace przerwano. W tym czasie konstruktor zapragnął zbudować bezpieczną maszynę latającą nieczułą na PRZECIĄGNIĘCIE o małej prędkości lądowania. Rozwiązaniem było zastosowanie wirnika nośnego zamiast skrzydeł. Cierva wykorzystał zjawisko autorotacyjnego obracania się wirnika pozbawionego napędu. W 1921 roku zbudowano pierwszy aparat nazwany przez konstruktora autożyro C-1 było to połączenie kadłuba samolotu z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami osadzonymi na wspólnej osi. Wkrótce powstały następne konstrukcje C-2, C-3, C-4 w których udoskonalano niedomagania, pomoc finansową wyasygnował rząd hiszpański. W 1925 roku Frank Courtney zademonstrował wiatrakowiec na wystawie lotniczej w Farnborough (Anglia). Jesienią 1925 roku na zaproszenie rządu brytyjskiego przeniósł się do Anglii i po roku założył w Hanworth wytwórnie lotniczą Cierva Autogiro Company Ltd (Towarzystwo Wiatrakowców Ciervy). Kontynuował tu prace rozpoczęte w Hiszpanii, poza konstrukcjami doświadczalnymi weszły do produkcji wiatrakowce C-6, C-8, C-30, C-40. 19 października 1928 roku Cierva przeleciał na wiatrakowcu po raz pierwszy nad kanałem La Manche, w następnych latach wykonał przelot reklamowy dookoła Europy. W 1932 roku otrzymał WIELKI ZŁOTY MEDAL LOTNICZY FAI. Wiatrakowce wytworni Cierva budowane były na licencji w innych państwach. Huad de la Cierva zginął w wypadku lotniczym 9 grudnia 1936 roku podczas przelotu samolotem pasażerskim DC-2 z Londynu do Amsterdamu (linii KLM). W 1944 roku w zakładach zbudowano i oblatano pierwszy brytyjski śmigłowiec W-9. W 1951 roku wytwórnia została wchłonięta przez koncern Saunders Roe.

Oprac. Jacek Waszczuk