Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Amelia Earhart Amelia Earhart

Amelia Earhart - 1898 - 1937 pilotka amerykańska, urodziła się 24 lipca 1898 roku w Atchinson (Kansas USA), w 1918 roku zainteresowała się lotnictwem i w następnym roku nauczyła się pilotażu, latem uzyskała dyplom pilotażu. W 1920 roku poprawiła kobiecy rekord pułapu wynikiem 4700 metrów. 16 maja 1923 roku jako pierwsza kobieta w USA i jedna z pierwszych kobiet na świecie uzyskała dyplom pilota zawodowego. Była pierwszą kobietą która przeleciała Atlantyk (jako pasażerka) w 1928 roku. W tym czasie była jedyną kobietą w Stanach Zjednoczonych pilotującą wiatrakowce. W wieku 32 lat w lutym 1931 roku poślubiła wydawcę prasowego George'a Putnama, nie przeszkodziło jej to w poświęcaniu się najwiekszej pasji życia czyli lataniu. 8 kwietnia 1931 roku ponownie ustanowiła rekord pułapu w kategorii kobiet, tym razem na wiatrakowcu, osiągnęła 6105 metrów. Po pierwszym przelocie nad Atlantykiem w 1928 roku w roli pasażera postanowiła sobie że kolejny przelot nad wielką wodą wykona na miejscu pilota. W dniach 20 - 21 maja 1932 roku jako pierwsza kobieta na świecie przeleciała na samolocie Lockheed Vega nad Atlantykiem z Nowej Fundlandii do Londondery w Irlandii, trasę 3200 km pokonała w 13 godzin 35 minut był to równocześnie kobiecy rekord długotrwałości lotu.

Był to pierwszy z wielkich przelotów jakie Amelia wykonała w latach trzydziestych, kolejnymi były

- 24 - 25 sierpnia 1932 przeleciała w poprzek USA z Los Angeles do Nowego Jorku ustanawiając kobiecy rekord zasięgu 3938,245 km oraz uzyskała rekordowy czas przelotu w poprzek USA (wynik to 17 godzin 47 minut).

- 8 lipca 1933 roku poprawiła rekord trasy na 17 godzin 7 min 30 sekund.

- 11 - 12 stycznia 1935 roku przeleciała z Honolulu do Oakland (Kalifornia) 3860 km w 18 godzin 16 minut,

- 19 - 20 kwietnia przeleciała z Los Angeles do Mexico City (Meksyk) w 13 godzin 33 minut,

- 8 maja przeleciała z Mexico City do Nowego Jorku w 14 godzin 19 minut.

Wszystkie z powyższych przelotów zakończyły się poprawieniem rekordów prędkości na homologowanej trasie, w ostatnim locie ustanowiono dodatkowo rekord na trasie z Mexico City do Waszyngtonu czasem 13 godzin 2 minuty. Łącznie Amelia ustanowiła kilkanaście światowych rekordóww kategorii kobiecej i ogólnej. W 1936 roku rozpoczęto przygotowania do lotu dookoła świata, 18 marca 1937 roku na samolocie Lockheed L-10 Electra wystartowała do lotu dookoła świata, podczas pierwszego lądowania po 16 godzinach lotu nastąpiła awaria podwozia, lot został przerwany do zakończenia naprawy. 1 czerwca 1937

Po roku w nieco poprawionym samolocie ponowiła próbę przelotu dookoła świata, 1 czerwca 1937 Amelia wystartowała do przelotu ze znanym nawigatorem Fredem Noonanem. Trasa etapowego przelotu wiodła z Oakland (Floryda) nad Puerto Rico, Wenezuelą, Brazylią, Senegalem następnie nad Afryką, Azją, Australią do Nowej Zelandii. 1 lipca po starcie z Lae na Nowej Zelandii samolot skierował się na wyspę Howland odległą o 4162 km. Celu podróży samolot nigdy nie osiągnął uznano iż samolot przymusowo wodował z braku paliwa o świcie 2 lipca. Pilotka udekorowana była wieloma odznaczeniami między innymi amerykańskim Zaszczytnym Krzyżem Lotniczym i francuskim Orderem Legii Honorowej. Była czynnym działaczem Krajowego stowarzyszenia Aeronautycznego w Waszyngtonie w latach 1930 - 1931 pełniła funkcje wiceprezesa Stowarzyszenia

Do chwili obecnej część historyków postuluje iż po przymusowym wodowaniu Amelia wraz z nawigatorem zostali odszukani przez policję Japońską i po kilku dniach zostali straceni. W 1944 roku żołnierze amerykańscy podobno znaleźli na wyspie Saipan dziennik lotu Amelii Earhart. Największą zaciętością w próbie wyjaśnienia sprawy wykazał się dziennikarz amerykański Fred Goerner. W 1966 wydana została książka jego autorstwa "The Search for Amelia Earhart" („W poszukiwaniu Amelii Earhart”)


Oprac. Jacek Waszczuk