Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Bolesław Zoń urodził się 11 lutego 1940 roku z Czernichowie koło Żywca. Szkołę Podstawową ukończył w 1953 roku, a Liceum Ogólnokształcące w roku 1961. Wychowywał się u stóp góry Żar, po drugiej stronie Soły, gdzie od najmłodszych lat fascynował go sport lotniczy, a wieku 16 lat był już pilotem szybowcowym i samolotowym.

W latach 1960 do 1962 pracował w Wyczynowej Górskiej Szkole Szybowcowej na Żarze jako instruktor szybowcowy i samolotowy. 27 kwietnia 1962 roku został powołany do odbycia zasadniczej służby wojskowej do Ośrodka Szkolenia Specjalistów Wojsk Rakietowych w Bemowie Piskim. Ciężkie warunki służby wojskowej były przyczyną ucieczki do Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Radomiu, gdzie po przejściu badań lotniczo-lekarskich już od 14 sierpnia 1962 roku, po zdaniu egzaminów oraz ukończeniu Obozu Lotniczego Przysposobienia Wojskowego był pisarzem w szkole. Zaś od 3 stycznia 1963 roku został uczniem pilotażu Oficerskiej Szkoły Lotniczej im. Żwirki i Wigury do sierpnia 1963 roku, a następnie po rozwiązaniu tej szkoły został przeniesiony do OSL, do Dęblina. W listopadzie 1965 roku kończy szkołę otrzymując stopień podporucznika i III klasę pilota wojskowego w lotnictwie myśliwskim. Zostaje po promocji przydzielony do 39 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego do Mierzęcic, gdzie od stycznia 1966 do września 1976 pełnił obowiązki - od pilota eskadry do dowódcy klucza lotniczego. W czasie służby w pułku zyskuje uprawnienia pilota doświadczalnego i oblatywacza.

W roku 1969 przeszkala się na samoloty naddźwiękowe MIG-21. Posiadając takie uprawnienia i doświadczenie lotnicze, we wrześniu 1976 zostaje przeniesiony do 45 Eskadry Doświadczalnej do Modlina. Tutaj pełni służbę na stanowisku pilota doświadczalnego, a od 1 lipca 1978 roku zastępcy dowódcy eskadry ds. liniowych. Rok później uzyskuje tytuł magistra pedagogiki.

Od lipca 1984 roku zostaje dowódcą tej eskadry, gdzie pełnił obowiązki do roku 1990, kiedy to po ukończeniu 50-tego roku życia w wyniku Rozkazu Ministra Obrony Narodowej mówiącego, że pilot, który ukończył 50 lat nie może latać na samolotach naddźwiękowych, podjął decyzję o odejściu do rezerwy. Do cywila odchodzi w dniu 07.12.1990 roku.

W wojsku wykonywał loty na samolotach tłokowych i naddźwiękowych. Dwa razy brał udział w oblotach samolotów TS-11 ISKRA w Indiach. Przebazowywał samoloty AN-2 po remoncie z Łodzi do Turcji. W roku 1986 uzyskał klasę mistrzowską w lotnictwie wojskowym, a w 1988 otrzymał awans na stopień pułkownika. W lutym 1992 roku przeszkolił się jako pierwszy Polak na amerykański śmigłowiec Robinson R-22. Od rozstania się z lotnictwem wojskowym, przez 12 lat latał w bazie przeciwpożarowej, gasząc pożary lasów m. in. W Hiszpanii. Jako pierwszy Polak w roku 2001 uzyskał w USA uprawnienia w lataniu na łodzi latającej.

Posiada złotą odznakę szybowcową z trzema diamentami.

Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Złotym Krzyżem Zasługi.

Łączny życiowy nalot na wszystkich typach samolotów, śmigłowców i szybowców wynosi ponad 20.000 godzin

 

 

Grzegorz Brychczyński