Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Adam Zientek - 1919-2008 pilot szybowcowy. Urodził się 3 września 1919 roku w Olbrachtowicach na Zaolziu. Tradycje lotnicze przejął po swoim ojcu Stanisławie Zientku który jako mechanik lotniczy startował miedzy innymi w Challenge w 1932 roku na RWD-6 z pilotem Tadeuszem Karpińskim. Młody Adam zaczął przygodę z lataniem jako modelarz ale już jako piętnastolatek wykonał pierwsze loty szybowcem. Do 1939 roku zdobył na szybowcach kategorie D (wtedy najwyższy stopień wtajemniczenia) oraz zdobył dyplom pilota samolotowego. Po II wojnie powrócił do latania szybowcami. W 1947 roku wystartował w drużyną polską w Międzynarodowych Zawodach Szybowcowych w Samedan. Mimo iż nie miał doświadczenia w lataniu nad Alpami i startował na świeżo zbudowanym szybowcu „Sęp” wypadł bardzo dobrze wygrywając jedna konkurencję a ostatecznie zajmując ósmą pozycję. W 1948 roku wystartował na Żarze w VII Krajowych Zawodach Szybowcowych (była to impreza o randze Szybowcowych Mistrzostw Polski) i wygrał imprezę. W 1948 roku ekipa Polska wycofała się ze startu w Międzynarodowych Zawodów Szybowcowych w Samedan (była to impreza o randze porównywalnej z mistrzostwami świata) mimo iż Adam Zientek mógł liczyć się w stawce zwycięzców. W 1949 roku wystartował w Międzynarodowych Zawodach Państw Demokracji Ludowej czyli mistrzostwach państw socjalistycznych i zajął drugie miejsce za Ireną Kempówną. W 1948 roku wykonał także przelot szybowcem z Żaru do Wiener Neustadt (Austria) W ciągu tych kilku pierwszych powojennych lat ustanowił sześć rekordów kraju oraz zdobył Złota Odznakę Szybowcową z trzema diamentami

Lecz Adam Zientek najbardziej zasłużył się dla szybownictwa polskiego latając jako pilot oblatywacz w Bielskiej wytwórni szybowców SZD. Prace pilota oblatywacza rozpoczą w 1947 roku i wykonywał ją przez czterdzieści lat. Oblatał kilkadziesiąt szybowców, między innymi SZD-7, SZD-6, SZD-8, SZD-9, SZD-C Żuraw, SZD-8bis, SZD-12, SZD-10, SZD-17, SZD-18, SZD-22, SZD-16, SZD-20, SZD-24 Foka, Foka 2, Foka 4, SZD-21, SZD-27, SZD-30. Podczas pracy czterokrotnie ratował życie skacząc ze spadochronem. Poza oblatywanie intensywnie zajmował się promowaniem szybowców wykonywał loty miedzy innymi podczas salonów lotniczych Farnborough i Le Bourget. Idealne opanowanie szybowca pozwalało mu prowadzić szkolenia w akrobacji szybowcowej.

Równocześnie był członkiem Zarządu Głównego Ligi Lotniczej oraz Aeroklubu PRL, Przewodniczącym Komisji Sportowej APRL. Za zasługi wielokrotnie odznaczany, miedzy innymi otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Srebrny Krzyż Zasługi, Odznakę Mistrza Sportu, oraz inne. Z wyróżnień międzynarodowych należy wymienić Dyplom Tissandiera przyznany przez FAI. Adam Zientek wielokrotnie pisał artykuły do prasy lotniczej ale wydał też podręcznik „Na fali halniakowej” oraz wspomnienia pod tytułem „Wielka Przygoda” Zientek zmarł 19 listopada 2008 roku i spoczął na cmentarzu Ewangelicko Augsburskim w Bielsku

Jego syn Stanisław ZIENTEK kontynuuje tradycję lotniczą ojca, został inżynierem lotniczym, również rozpoczął pracę w SZD projektując między innymi szybowiec SZD-51-1 Junior. Ale jest równie dobrym szybownikiem sportowym, posiada Złotą Odznakę Szybowcową z Trzema Diamentami i liczbą 1000 z numerem 155 (był trzecim Polakiem który przeleciał 1000 km, w 1990 roku przeleciał po trasie czworoboku 1006 km). Równoczesnie Stanisław ZIENTEK jest jednym z bardziej zasłużonych szybowników polskich trzykrotnie zdobył tytuł mistrza polski i trzykrotnie zdobył wicemistrzostwo.


Oprca. Jacek Waszczuk