Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Konrad Sztuka - przyszedł na świat 17 lipca 1920 r. w Cieszynie. Edukował się w rodzinnym mieście. W czasie nauki w gimnazjum odbył kurs pilotażu szybowcowego. Latem 1939 r. rozpoczął kurs pilotażu na lekkich samolotach turystycznych. Dalszą edukację przerwał wybuch wojny. Nie sądzone mu było wziąć udziału w obronie wrześniowego nieba nad Polską. „Spóźnił się” na ewakuację do Rumunii. Nie dotarł również do Francji. Znalazł się na terenach zajętych przez Armię Czerwoną. Trafił do łagru. Po podpisania układu Sikorski – Stalin wyszedł na wolność. Zgłosił się na ochotnika do Wojska Polskiego. W sierpniu 1942 r. przeszedł z oddziałami generała Władysław Andersa do Iranu. Wyszedł z jego armią dalej do Iraku. Mając za sobą wstępne przeszkolenie lotnicze został przerzucony do Wielkiej Brytanii. Na Wyspie Ostatniej Nadziei rozpoczął naukę pilotażu. Po ukończeniu kursów został skierowany w maju 1943 r. do szkoły pilotażu w Hucknall. Z niego trafił do Newton. Szkolił się dalej. W wyniku tej nauki został pilotem. Po wylataniu niezbędnej liczby godzin trafił do 61 OTU. Tu został bezpośrednio przeszkolony na pilota myśliwskiego. 22 sierpnia 1944 r. otrzymał przydział do 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki. Z Dywizjonem brał udział w lotach bojowych. Latał nad Francję i Holandię. Eskortował bombowce. Zwalczał cele naziemne. Po zakończeniu działań wojennych pozostał w dywizjonie. 23 marca 1946 r. znalazł się we wschodniej Anglii na jednym z lotnisk RAF. 29 marca 1946 r. Sztuka wystartował do lotu. Miał dokonać oblotu naprawionego samolotu. Chwilę po starcie silnik jego maszyny przestał pracować. Na niskiej wysokości maszyna zawadziła o drzewa. Było za nisko aby lotnik mógł skorzystać ze spadochronu. Pilot zginął na miejscu. Sztuka został pochowany na cmentarzu w Norwich.


Oprac. Konrad Rydołowski